Sedmero tipů: 8.

V osmém sedmeru se naučíme vytvářet pohádkové obrysy, naučíme se živěji zostřovat portréty, ještě efektivněji využívat klávesy Home a End, šikovně skrývat vrstvy či skupiny, ukážeme si pokročilejší funkci v nástroji Křivky, naučíme se digitální malbě přidávat texturu a nakonec si ukážeme, jak se zbavit průsvitné linky ve vektorech.

zkratkaJeště lepší Home a End

V jednom z předchozích sedmer jsem zmiňoval orientaci na začátek a konec dokumentu pomocí kláves Home a End. V té době jsem však ještě nevěděl, že to není vše, co tyto klávesy umí.

Pokud máte dokument přiblížený, tak klávesa Home automaticky zobrazí levý horní roh a End pravý dolní roh. Tím to ale nekončí. Jak se rychle dostat do těch zbylých rohů? Odpovědí je klávesa ALT.

Přejití na pravý horní roh dokumentu:

ALT + HOME

Přejití na levý dolní roh dokumentu:

ALT + END.

Ale ani tím to nekončí. 🙂 Pokud potřebujete upravovat vyloženě pár pixelů v rozích, přidržte k výše zmíněným zkratkám CTRL. Tím se vám zobrazí růžek X na X pixelů v kraji okna. Špatně se to vysvětluje, zkuste si tedy dokument přiblížit, tuto zkratku použít a uvidíte sami.

efekt

Jak přidat svým montážím až pohádkové, zářivé obrysy?

  1. Duplikujte vrstvu pozadí, případně slučte vše viditelné (CTRL + ALT + SHIFT + E) do nové vrstvy.
  2. Přejděte do Filtr > Stylizace > Zářící obrysy a nastavte hodnoty od oka. V závislosti na tom, zda chcete obrysy tenké anebo silné.
  3. Nastavte styl krytí této vrstvy na Závoj (Screen), případně snižte procentuální krytí, abyste efekt utlumili.
  4. Pokud by se zdály obrysy na objektech příliš agresivní, můžete libovolně využít Filtr > Gaussovské rozostření s hodnotou +- podobnou, jakou jste nastavili u tlouštky obrysu.
  5. Libovolně můžete pro zvýšení kontrastu upravit vrstvu se zářícími obrysy přes nástroj Křivky.

Na obrázku prezentuji 2 varianty, které jsem nakonec pospojil. Výsledek vypadá trochu přehnaně, ale snad demonstruje svou podstatu. U hodně montáží jsem na podobné efekty narazil. Nevím, zda je autoři tvoří touto cestou, nicméně pomocí ní lze dosáhnout zajímavých výsledků.

 

lepsi-obrysy

vrstvy

Jak rychle skrýt všechny ostatní vrstvy či skupiny kromě té, kterou chceme ponechat? (Hodí se pro různé kontroly toho, co se v dané vrstvě vlastně nachází.)

ALT + klik na oko viditelnosti vedle vrstvy či skupiny

Následným použitím této zkratky se opět zobrazí vrstvy, které byly viditelné před použitím zkratky a ty, co před zkratkou byly skryté, tak budou nadále skryté.

 

montaz

Kvalitnější a živější doostřování portrétů

Jistě tu a tam potřebujete doostřit portrét. Ať už využíváte nástroj Zostření, Chytré zostření, Horní propust či cokoli jiného, spolu s každým zostřením přichází vznik jemného šumu. Toho se horko těžko zbavuje, ale lze ten šum alespoň doupravit tak, aby byl v barvách kůže a byl přirozenější.

Následující postup nejen že zostřuje přirozeněji, ale taktéž obohatí červené odstíny a dodá celému portrétu živost.

  1. Duplikujte vrstvu fotografie.
  2. Klikněte (vedle panelu vrstev) na panel Kanály (pokud je nevidíte, zobrazte je přes Okna > Kanály).
  3. Klikněte na červený kanál, čímž se tento kanál vybere (že jste vybrali kanál poznáte tak, že se váš dokument změní na černobílý).
  4. Nyní použijte Filtr > Zostření > Chytré zostření a nastavte míru na 100% a poloměr co nejmenší, okolo 1-3 ob.
  5. Tím to sice končí, nicméně je v panelu kanálů potřeba opět kliknout na kanál RGB, abyste z černobílého jednokanálového módu opět přešli do plnobarevného. Nyní se můžete vrátit do panelu vrstev a případně této vrstvě snížit krytí, pokud by byl efekt moc silný, anebo naopak ještě jednou kanál doostřit, pokud by byl efekt slabý.

zostreni-vlasu-red

nastroj

Nástroj křivky využívám prakticky u každé práce, ale na toto jsem narazil až nedávno.

Zapněte nástroj křivky (ať už přes CTRL + M anebo přes vrstvu přizpůsobení) a klikněte na ikonku ručičky se šipkama. Následně umístěte myš na plátno a uvidíte, jak se kurzor změní z klasického tvaru šipky na tvar kapátka. Na křivce v nástroji Křivky hned uvidíte kolečko, kde se daná barva nachází. Nyní pokud na dané místo na plátně klikne a táhnete směrem nahoru, vytvoří se na křivce automaticky bod, kterým táhnete nahoru (tzn. zesvětlujete). Pokud naopak táhnete od daného místa dolů, místo ztmavujete. Zkrátka úplně stejný princip, jako při přímé úpravě křivky.

krivky-ruka

Můžete si na křivce vytvořit pomocné záchytné body, abyste upravovali co nejužší rozsah hodnot. Je ale potřeba na každé straně (od hlavního upravovaného bodu) tyto body dva, jelikož se chovají jako jakési klouby a pokud byste vytvořili pouze jeden, tak se křivka za ním prohne symetricky oproti zakřivení před ním. Špatně se to vysvětluje slovy, takže přikládám náhled prokřivení s jedním bodem (vlevo i vpravo) a prokřivení s dvěma body (vlevo i vpravo).

pomocnebody

bonus

Jak dodat digitální kresbě zajímavou texturu?

Pokud někdy něco kreslíte digitálně a zdají se vám vykreslené části moc ploché a hladké, vytvořte si nad kresbou novou vrstvu, zvolte nástroj Zostřit se zaškrtnutým [] Vzorkovat všechny vrstvy. Nyní přejíždějte kresbu nástrojem a zostřujte – bude vznikat zajímavá textura. Navíc vždy vypadá trochu jinak v závislosti na tom, jakými štětci kreslíte.

Osobně jsem chtěl replikovat metodu, při které mi kdysi vznikl zajímavý šum, ale nyní mi vznikly působivé tvary připomínající texturu dřeva. Jelikož zostřujeme v samostatné vrstvě, lze ve finále této vrstvě snížit krytí a efekt tak utlumit.

Podobně lze zvýraznit hrany kreseb, kdy na daných místech začnou vznikat rozmanité barevné artefakty, které jsou v jiných případech nežádoucí, ale u kreseb se někdy hodí.

zostreni-painting

illustrator

Odstranění prosvítající linky a zubatosti ve vektorech

a) Prostívající linka

Viděli jste někdy na webu logo, které bylo složené z několika tvarů a na různých místech prosvítala nepatrná, ani ne pixel široká bílá linka? Anebo na tmavém pozadí tmavá linka? Tento nehezký efekt vzniká, když jsou na sebe nalepeny tvary, které se nepřekrývají. Pokud se tyto tvary vytisknou, obvykle (ale není to jistota) nebývá problém. U monitorů je problém vždy, jelikož ty vyhodnocují obraz trochu jinak a přestože mezi tvary mezera není, po exportu do rastrového formátu vidět je, jelikož bitmapa zkrátka neví, jak s touto “nulovou mezerou” pracovat.

Mnoho logotvůrců a lidí pracujících ve vektorech to ignoruje a popravdě nevím, zda to jen nevidí, nebo neví, jak to vyřešit, anebo snad ví, jak to vyřešit, ale nechce se jim to vyřešit. 🙂 Ať je to jak chce, zde je řešení:

  1. Zvolíme nástroj pero a vybereme si jeden z tvarů, které se dotýkají.
  2. Kdekoli na hraně, která se dotýká s hranou druhého tvaru, přidáme pomocí nástroje Pero kotevní bod a tento bod táhneme směrem ven, respektive dovnitř druhého tvaru.
  3. Tento přesahující tvar umístíme dospod (pokud tam již není) tak, aby se přesahující část skryla pod druhým tvarem, jelikož pravděpodobně nechceme, aby byla tato část viditelná.

Nu a to je prakticky vše. Pokud překrýváme například kruhovou výseč či jiné tvary, tak někdy ani není potřeba vytvářet nové kotevní body, ale stačí pouze chytnout cípový kotevní bod a jím táhnout. Princip je tedy v tom, aby se tvary nedotýkaly ale překrývaly. Tím se tyto bílé linky odstraní.

illustrator-bila-linkab) Zubatost

Podobnou chybou je zubatost, která naopak vzniká při vícenásobném překrývání hran více objektů. Vytvoříte-li nad sebou dva totožné tvary, anebo tvary, jejichž hrany se na částech jejich obvodu překrývají, vznikne v daných místech zubatost. Zejména u kružnic je zubatost velmi znatelná. Snažte se, aby se vám žádné hrany tímto způsobem nepřekrývaly.

Toho dosáhnete jednoduše tak, že oproti předchozí metodě, kdy jste na daných hranách vytvořili bod a posunuli jste ho ven, tak v tomto případě na daných hranách vytvoříte bod, který posunete dovnitř, případně nemusíte vytvářet žádný nový bod a jen prohnete danou křivku / hranu (která se překrývá s tvary nad ní) směrem dovnitř. V našem případě tedy upravíme tvar nejníže položeného tvaru, kterým je červená kružnice na pozadí.

 

zubatost

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář