V devětačtyřicátém sedmeru se naučíme zkratku na přesouvání výběru, vytvoříme si hluboké vesmírné pozadí během minuty, naučíme se využívat náhled rychlé masky u výběrů, mrakovitě maskovat, prokřivovat text, potvrzovat transformaci bez potřeby enteru a ukážeme si, jak si Illustrator pamatuje původní úhel objektů a jak nám to pomůže při transformaci.
Posun aktivního výběru
Máte vytvořený výběr a chcete jej o fous (či o více fousů) posunout? Podrže klávesu:
[ Mezerník ]
Hvězdy z prasklin
Už jednou jsme tvořili hvězdné pozadí. Jak si jistě pamatujete, museli jsme vytvářet několik vrstev nad sebou a poté všemožně maskovat, abychom vytvořili dojem hlubokého vesmíru a neměli jsme jen konstantně veliké hvězdy nasázené jednu vedle sebe.
Ač to není nic extra komplikovaného, tak musím říct, že mě tento postup celkem nudí. 🙂 Proto jsem jásal, když jsem narazil na tento rychlý postup, který vytvoří dojem hlubokého a rozmanitého vesmíru za mě.
- Vyplňte vrstvu černou barvou.
- Filtr > Šum > Přidat Šum: Gaussovské, zaškrtněte Monochromatický a hodnotu nastavte okolo 42%. Čím menší procenta, tím méně hvězd budete mít. Vyzkoušel jsem i 100%, ale efekt nevypadal dobře, takže se doporučuji držet okolo 50%.
- Filtr > Galerie filtrů a zde vejděte do kategorie Textura a vyberte Praskliny. Hodnoty nastavte přibližně jako na obrázku. Hloubku prasklin doporučuji ponechat na hodnotě 10, tedy na maximu. S ostatními hodnotami poté libovolně experimentujte dle toho, jaký efekt se vám zalíbí.
- Vesmír můžete dobarvit například známým mapováním na přechod.
A je hotovo. Ani to nebolelo, že? Práce doslova na minutu a máte jednoduchou, ale rozmanitou texturu vesmíru, která nepůsobí uměle a můžete ji ihned využít v nějakém svém díle.
Náhled rychlé masky
Osobně s rychlou maskou (quick mask) jako takovou nepracuji, ale občas se hodí si ji zobrazit při tvorbě výběru pro zřetelnější představu toho, co do výběru patří a co ne.
Stačí mít aktivní nějaký výběr a poté použít klávesu [ Q ], která vám červeně zamaže místa, která do výběru nepatří.
Mraková maska mrakové vrstvy
Co se pod tímto jazykolamem skrývá? Již dříve jsme si ukázali, že je možné v masce používat různé efekty anebo upravovat kontrast pomocí křivek. Na tuto fintu jsem narazil nedávno a občas se hodí. Jedná se o mrakovité maskování, které využijete například při tvorbě mlhy, ale jistě i v mnoha jiných případech. Postup ukážu na tvorbě mlhy.
Princip je jednoduchý – dané vrstvě (třeba právě té mrakovité) vytvoříte masku. Tu označíte a stejným způsobem, jako vykreslujete mraky do vrstvy, vykreslíte mraky přes Filtr > Vykreslení > Oblaka. Tím se vám vytvoří organická mrakovitá maska. Posléze ji můžete upravovat pomocí křivek, tedy pokud táhnete střední bod doleva nahoru, budete více ploch odkrývat a pokud potáhnete doprava dolů, budete více ploch skrývat.
Prokřivení textu
Prokřivování textu zná asi většina. Ale pro ty, kteří začínají a kteří se občas na internetu ptají, kde se tento efekt najde, to dnes uvedu.
Máte-li vytvořenou textovou vrstvu, stačí jen vejít do hlavní nabídky pod Text > Prokřivit text. A je to. Zde si můžete vybrat ze široké nabídky stylů prokřivení, přepínat mezi vodorovným a svislým prokřivením a nastavovat hodnoty prohnutí či deformace.
Potvrzení transformace
Pokud z nějakého důvodu nemáte rádi enter a raději klikáte myší, tak po provedení transformace nemusíte potvrzovat transformování enterem, ale je pro vás připravena ikonka v horním panelu. 🙂
Pamatování „původního úhlu“
Věděli jste, že pokud v Illustratoru vytvoříte například obdélník a natočíte jej, tak se vám z něj automaticky nestane kosočtverec, ale můžete i nadále transformovat protilehlé strany a nejen tvar jako celek tak, jak jej vidíte nyní? Alespoň tedy do chvíle, než jej sloučíte s jiným objektem.
Tomáš Vachuda
Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)
- 600 grafických tipů - 28.4.2020
- Sedmero tipů: 57 - 8.7.2017
- Sedmero tipů: 56 - 10.9.2016
Co se týče posunování výběru o chlup… mám takový trik. V aktivním výběru kliknete pravým, zvolíte v nabídce transformavat výběr a pak můžete posouvat výběr šipkami klávsnice. V horním panelu si to můžete zadat i číselně pixely… nebo zvolit relativně vztažené souřadnice.. Pozor! pozice se vztahuje k umístění tzv. “vztažného bodu” zkoušel jsem tam dát desetiný čísla, ale ty se mi při vyplnění oblasti výběru nějak zaokrouhlí, ale při jiném úkonu to třeba půjde.