Sedmero tipů: 48.

V osmačtyřicátém sedmeru se naučíme přibližovat / oddalovat plátno na 100% velikost přes zkratku, naučíme se sprejovat, lépe přenášet vrstvy a skupiny mezi dokumenty, naučíme se organicky maskovat, ukážeme si nastavení živého náhledu u nástroje pero, využijeme klávesu ALT k rychlému nastavování uvnitř programu a v Illustratoru si ukážeme řešení toho, když se barva kotevních bodů a ramen shoduje s barvou objektu.

zkratka

Oddálení / přiblížení dokumentu na 100% velikost.

Shift + dvojklik na nástroj Zoom (Lupa)

 

efekt

Jednoduché posprejování

Dnes se naučíme jednoduchý efekt posprejování rozmanité textury – například dřeva, které má v sobě mnoho rýh, trhlin apod. Stejným způsobem je ale možné sprejovat i na zeď.

  1. Nad texturu buďto vložíme požadovaný tvar, anebo ručně štětcem nakreslíme libovolnou grafiku, kterou chceme na texturu přenést.
  2. Vejdeme do nastavení vrstvy a v sekci Prolnout když se zaměříme na část Podkladová vrstva: podržíme klávesu ALTchytneme pravou část černého jezdcetáhneme doprava (připomínám, že pokud bychom ALT nedrželi, jezdec se nerozpůlí a efekt bude příliš drastický) tak daleko, dokud nebudeme s efektem spokojeni.
  3. Pokud je grafika ostrá jako ta v mém příkladě, je vhodné použít Filtr > Rozostření > Gaussovské rozostření a v závislosti na velikosti fotky mírně rozostřit.

Sprej

 

vrstvy

Přenos mezi dokumenty: dovnitř a mimo skupinu

Pokud přetahujete skupiny či vrstvy mezi otevřenými dokumenty, možná tu a tam nechtěně vnoříte přenášenou skupinu / vrstvu dovnitř jiné skupiny, ačkoli jste je chtěli přenést navrch hierarchie, tedy aby daná skupina / vrstva byla mimo cílovou skupinu. Pokud se to stane, tak to není konec světa, ale musíte v druhém dokumentu tuto skupinu / vrstvu vytáhnout ven. Což je otrava.

Jak tuto situaci vyřešit? To si ukážeme na obrázku níže. Z běžného vytváření vrstev či skupin víme, že pokud nějakou vrstvu označíme a klikeme na vytvoření nové vrstvy, tak se nová vrstva vytvoří přímo nad tou vrstvou, kterou jsme měli označenou. Z toho by si tedy člověk odvodil, že pokud máme označenou nějakou skupinu, tak cokoli přeneseme, tak se přenese nad tuto skupinu. Není tomu tak:

A) Pokud máme v cílovém souboru skupinu označenou, ale otevřenou (ta malinká šipečka nalevo ukazuje dolů), tak se přenášená skupina / vrstva vloží DO této skupiny.

B) Pokud máme v cílovém souboru skupinu označenou, ale uzavřenou (šipečka ukazuje doprava), tak se přenášená skupina / vrstva vloží MIMO tuto skupinu.

PresunSkupin

 

montaz

Organické maskování

Pokud maskujeme něco přírodního – například stromy – je dobré se naučit se maskovat trochu organicky, jelikož běžné štětce v základním nastavení se k maskování přírody nehodí (působilo by to uměle, vytváří až moc „rovné“ tahy).

  1. Pomocí zkratky F5 zobrazíme panel štětců.
  2. Vybereme nějaký rozmanitý štětec – například křídový a poté přepneme do nabídky Dynamika tvaru.
  3. Nejdůležitější je nastavení Kolísání úhlu, nastavme jej na 100%. Jde nám totiž především o nerovné a přerušované tahy. Pod kolísáním úhlu si můžeme představit kreslení na papír, při kterém neustále natáčíme danou kreslící potřebou.
  4. Zbylé nastavení není ani tak důležité, ale je dobré posílit i Kolísání velikosti, například na 20-30%.
  5. Poté přepneme do nabídky Rozptyl a zde zaškrtneme možnost Obě osy a rozptyl zvolíme přibližně v rozmezí 80-100%.

A nyní máme svůj první organický štětec a maskování přírody bude daleko přirozenější a rozmanitější.

OrganickeMaskovani

 

nastroj

Cesta s perem

Nebaví vás už klikat perem poslepu a rádi byste před kliknutím viděli živý náhled toho, jak bude vypadat cesta od posledního bodu k tomu novému? Stačí rozkliknout nastavení (ozubené kolečko) v horním panelu nástroje Pero zaškrtnout možnost Cesta s perem.

Cesta-s-perem

 

bonus

Rychlé nastavování

Možná jste si už vědomky či nevědomky v programu všimli, že tu a tam je nějaké písmeno v nastavení podtržené. Ukážeme si to na příkladu nástroje Odstín a sytost – vidíme tato nastavení:

H-odstín, S-sytost, L-světlost, Kolorovat, Náhled, Přednastavení

Proč jsou tato písma podtržena? Protože je k těmto nastavením vytvořená zkratka – pokud podržíte klávesu ALT a stisknete například klávesu d, okamžitě vás to přenese do nastavení odstínu. Pokud s ALTem stistknete klávesu K, automaticky se zapne Kolorizace apod.

A takto to funguje napříč celým programem. Zároveň když jen tak během práce podržíte klávesu ALT, tak se vám v horním panelu podtrhnou hlavní položky – takže například ALT + F vás okamžitě dostane do Filtrů apod.

ALT-plus-klavesa

 

illustrator

Shoda barev tvaru a kotev

Pokud v Illustratoru, stejně jako já, pracujete většinou pouze v jedné vrstvě, tak se vám již možná stalo, že jste pracovali s tvarem takové barvy, která +- odpovídala barvě, kterou mají kotevní body a jejich ramena. A že pak bylo prakticky nemožné najít u kotevního bodu dané rameno a upravit jeho rádius.

Řešením může být dočasně změnit barvy daných objektů, aby na nich kotevní body již vidět byly. Anebo pokud na plátně pracujete s podobnou barvou hodně (např. v trochu odlišných odstínech) a nechcete vše znovu přebarvovat zpět, tak jednoduše tvar / tvary přes [ CTRL + X ] vyjměte, vytvořte novou vrstvu, přes [ CTRL + F ] vložte na stejné místo a voila – kotevní body i ramena již vidět budou, jelikož každá vrstva používá k obrysům a kotevním bodům jiné barvy.

ShodaBarevKotev

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

3 thoughts on “Sedmero tipů: 48.

Napsat komentář