Sedmero tipů: 47.

V sedmačtyřicátém sedmeru se naučíme zkratku na nastavování výplně, naučíme se efekt vyhlazené retuše, ukážeme si jak kontrolně začervenat plochu mimo masku, naučíme se maskovat tenké linky, seznámíme se s kouzelnou gumou, ukážeme si možnosti rozšiřování plátna a v Illustratoru se naučíme přímý výběr hran.

zkratka

Nastavení výplně

Potřebujete se dostat do nastavení výplně? Např. při výplni 50% šedou? Odpovědí je následující zkratka:

SHIFT + F5

 

efekt

Vyhlazená retuš

Nevěděl jsem, jak tento efekt nazvat. V angličtině se tomuto efektu říká cartoon anebo painterly efekt. Jistě jste se s ním již setkali. Jedná se o efekt, kdy je postava na fotografii tak nějak hezky uhlazená, až to působí, jakoby byla kreslená anebo vymodelovaná. Nu, mrkněte na obrázek níže a uvidíte, co myslím. Jak efekt vytvořit?

  1. Na fotografii použijeme Filtr > Šum > Potlačit šum a nastavíme Sílu na 10 a vše ostatní snížíme na 0% (tím se zbavíme všech přebytečných detailů).
  2. Vrstvu duplikujeme a použijeme na ni Filtr > Jiný > Horní propustpoloměr nastavíme na 1 obr. bod (tím „zostříme rozmazanost“).
  3. Této vrstvě nastavíme styl krytí na překrýt.

A to.. to je vše? Ano, tím to končí. 🙂 Tak čistý a profesionálně vyhlížející efekt a přitom tak snadná realizace.

CartoonLike

 

vrstvy

Zčervenání mimo masku

Osobně jsem to mockrát nevyužil, ale třeba se to někomu hodí. Pokud za držení kláves [ SHIFT + ALT ] kliknete na miniaturu libovolné masky vrstvy, tak se rázem vše neodmaskované začervená. Může to pomoci kupříkladu ke zlepšení kontrastu světlých hran na světlém pozadí anebo tmavých na tmavém podkladu.

RedMaska

 

montaz

Maskování tenkých linek

Budu vycházet z obrázku parasailisty použitého před pár týdny. Jak objekt zamaskovat tak, aby byla zachována všechna tenká lanka? Pokud bychom volili klasickou „odmazávací“ metodu maskování a maskovali bychom i části mezi lankami, asi by nám z toho hráblo a výsledek by nebyl úplně ideální. Tak na to půjdeme z druhého konce:

  1. Vytvoříme novou vrstvu.
  2. Zvolíme velmi tenký štětec.
  3. Lanka obkreslíme tak, že klikneme štětcem na začátek konkrétního lanka, podržíme [ SHIFT ] a poté klikneme na konec Tím se vytvoří dokonale rovná linie s konstantní tlouštkou (čehož bychom při odmazávání ze stran nedosáhli).
  4. V základní fotografii kompletně zamaskujeme oblast lanek a prostoru mezi nimi.
  5. Vytvoříme výběr [ CTRL ] + klik na miniaturu vrstvy čar.
  6. Přepneme zpět do masky a výběr vyplníme bílou barvou – tím lanka opět odkryjeme.

Pokud se stane, že by byly linie příliš tlusté, vraťte se o jeden krok zpět a po výběru čar přes [ CTRL ] + klik tento výběr zužte přes Výběr > Změnit > Zúžit. Poté zopakujte bod 6 a je hotovo.

tenke-linky-maska

 

nastroj

Kouzelná guma

Pokud potřebujete vyříznout objekt umístěný na jednoduchém pozadí (ideálně jednobarevném) a daný objekt má pěkně výrazný obrys, nemusíte to řešit přes dva kroky – tedy přes výběr kouzelnou hůlkou a následným zamaskováním, ale přes jeden krok – použít kouzelnou gumu, které lze, stejně jako kouzelné hůlce, nastavit toleranci a která zafunguje úplně stejně, jako zmíněné zamaskování. Poté s ní jen kliknete na pozadí a tadá, pozadí je pryč. Podobně funguje i Nástroj mazání pozadí.

Nevýhodou je jen to, že se jedná o destruktivní úpravu a o tu část obrazu nadobro přijdete. Jestliže ale potřebujete podobným způsobem vyříznout kvanta obrázků, na které už poté sahat nebudete, můžete takto ušetřit spoustu času.

KouzelnaGuma

 

bonus

Možnosti rozšíření plátna

Rozšiřování plátna jsme už párkrát nakousli. Ovšem zatím jsme si neřekli, co u nastavování velikosti plátna znamená ta mřížka 3×3 s tečkou uprostřed a šipkami okolo.

Na začátek jen připomenu, že plátno jde zvětšovat dvěma způsoby: absolutně a relativně.

Absolutní

velikost plátna není nic jiného, než konkrétní hodnota v pixelech. Pokud tedy potřebujete z plátna 500×600 vytvořit 700×800, jednoduše tyto hodnoty napíšete do nové šířky dokumentu.

Relativní

velikost využijete ve chvíli, kdy neřešíte finální velikost v pixelech, ale potřebujete plátno zvětšit o konkrétní velikost. Například když všem fotografiím – různě velikým – chcete přidat stejně veliký rámeček okolo.

Ukotvení

Jak u absolutní velikosti tak u relativní velikosti lze nastavit Ukotvení – tím se vracíme ke zmíněné mřížce. Oč se jedná? V základním nastavení je Ukotvení nastavno vždy na střed – puntík uprostřed a šipky okolo. Puntík je v našem případě kotva a šipky ukazují, jakým směrem se bude plátno zvětšovat. Pokud je puntík uprostřed, bude se plátno zvětšovat do všech stran.

Kotvu lze měnit. Pokud kliknete do levého horního rohu, bude se plátno zvětšovat pouze doprava a dolů. Pokud umístíte kotvu dolů doprostřed, plátno se zvětší / zmenší směrem nahoru a do stran. A tak dále. Z náhledu to bude jistě patrné, případně to vyzkoušejte u sebe.

MoznostiRozsireniPlatna

 

illustrator

Přímý výběr hran

Chcete-li pohnout některou celou hranou (nebo hranami), není potřeba vybírat krajní kotevní body dané hrany. Stačí, když pomocí Přímého výběru [ A ] rovnou vyberete požadovanou hranu a tou pohnete.

DirectHrany

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář