Sedmero tipů: 46.

V šestačtyřicátém sedmeru se přes zkratku naučíme zavírat všechny otevřené dokumentu, naučíme se vytvářet šutrovitou texturu, transformovat zamaskovaný prokřivený smart object, maskovat špičaté rohy, měnit úhel štětce, zjišťovat průměrnou barvu scény a v Illustratoru si ukážeme tip na rychlý posun čerstvě vytvořeného kotevního bodu.

zkratka

Jak zavřít všechny otevřené dokumenty?

CTRL + ALT + W

 

efekt

Šutrovitá textura

Vytvoření textury kamene se může zdát jako náročná věc. Opak je pravdou, do minuty budete mít hotovo.

  1. Vytvořte novou vrstvu, resetujte barvy pomocí klávesy [ D ] a vytvořte oblaka pres Filtr > Vykreslení > Oblaka.
  2. Přejděte do Filtr > Galerie filtrů a zde vyberte skupinu Skica a v ní Basreliéf s hodnotami dle uvážení. Detaily je vhodné nastavit naplno (na 15) a hladkost co nejníže okolo 2 bodů.
  3. Všimněme si ale nastavení směru světla. Pokud zvolíme čistě vodorovné anebo svislé světlo (tzn. nahoru, dolů, doleva, doprava), bude textura více kamenitější a více „suchá“. Zatímco pokud zvolíme šikmé světlo (např. vlevo nahoru), získá textura jakoby kovovější texturu, anebo texturu navlhčeného kamene. Je tedy na vás, jakou texturu hledáte.
  4. Pokud vám stačí černobílá textura, máte hotovo. Pokud chcete přidat textuře barevnost, můžete si pohrát například s vrstvou přizpůsobení: Mapování na přechod, anebo já třeba vyzkoušel vrstvu přizpůsobení: Vyhledání barev (Color lookup – vysvětleno v Sedmeru 36.), kde jsem zvolil profil EdgyAmber.3DL, což z kamene vytvořilo téměř zlato.

Kamen-Postup

 

vrstvy

Transformace maskovaného smart objectu

Pokud máte smart object a použijete na něj například transformaci prokřivení a posléze mu přidáte masku, tak tím zablokujete veškerou transformaci – to znamená, že nepůjde už ani zmenšení přes klasické [ CTRL + T ]. Řešením by tedy bylo byďto aplikovat masky uvnitř smart objectu, anebo smart object vyrastrovat a na něj použít masku. Ale někdy to zkrátka nevyjde a do této situace se dostanete.

Jak tedy v této situaci postupovat, když vám vyskakuje chyba (viz obrázek) a vy zoufale potřebujete zachovat jak masku tak smart object nedotknuté? Jednoduše vytvořte novou prázdnou vrstvu nad zamaskovaným smart objectem, poté v panelu vrstev vyberte jak prázdnou vrstvu, tak zamaskovaný smart object a poté stiskněte zkratku [ CTRL + T ]. Nyní již transformace fungovat bude.

TransformaceSmartObjectu

 

montaz

Maskování špičatých rohů

Pokud maskujete něco špičatého zvenčí, tak asi není co řešit. Ale dříve či později narazíte na špičaté rohy někde „uvnitř“. V takovém případě možná někteří z vás zmenší štětec na minimum a daný roh zamaskuje. Jde to ale daleko pohodlněji se zachováním větší velikosti štětce. Navíc se v tomto případě dosáhne daleko ostřejšího a čistějšího zamaskování.

Jak tedy lépe maskovat rohy? Zkrátka a jednoduše černým maskovacím štětcem „přetáhněte“ první hranu o trochu dál, než se roh nachází (tedy zamaskujete to, co by mělo zůstat) a posléze použijte bílý štětec na dokreslení druhé hrany.

Hůře se to vysvětluje slovy, ale z následující animace bude jistě vše jasné. Jakmile tento způsob maskování jednou dostanete do ruky, věřte, že se vám bude maskovat a žít daleko lépe. 🙂

maskovani-rohu

 

nastroj

Úhel štětce

Potřebujete občas stopu štětce tak nějak natočit a nevíte jak? Zapněte nastavení Stopy přes [ F5 ] a v nastavení Tvaru špičky stopy v sekci Úhel chytněte kurzorem šipečku umístěnou na kolečku a táhnutím natočte do jiného úhlu.

UhelStetec

 

bonus

Průměrná barva

Víte, jak zjistíte průměrnou barvu dané scény? Vyzkoušejte Filtr > Rozostření > Průměr. Toť vše, žádné nastavování. Tímto filtrem se veškeré barvy ve scéně slejou dohromady a vy uvidíte jednu jedinou barvu = průměrnou barvu.

Tento filtr je možné využít například při sjednocování barevnosti scény při montážích. Stačí tuto rozmazanou vrstvu umístit navrch a nastavit jí styl na Barva a procentuální krytí snížit například na 20%.

Prumer

 

illustrator

Posun čerstvého kotevního bodu

Pokud tvoříte cestu perem a poslední kotevní bod byste posunuli o fous jinam, nemusíte hned sahat po nástroji přímý výběr a vybírat daný bod a posouvat jej, nýbrž čerstvě po vytvoření stačí kliknout na jakoukoli šipku a bod posunout ihned.

PosunBoduPero

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

4 thoughts on “Sedmero tipů: 46.

  1. Ta “Transformace maskovaného smart objectu” je zajímavá, to se asi bude hodit. Ale docela mi trvalo to pochopit z psaného textu o co jde 🙂 Přemýšlel jsi někdy o nahrávání videí na youtube vč. hlasového komentáře?

    1. Někdy se to daří popsat lépe, někdy méně. 🙂 Nad videi jsem přemýšlel, když jsem s blogem začínal. Ale jelikož už teď prakticky nestíhám ani psaní článků, tak tvorba ytb videí není zrovna reálná. 🙂

  2. Tomáš Raibr

    hlavně pokračuj ve psaní 🙂 začátečníkovi jako jsem já to moc pomáhá, odvádíš skvělou práci … díky za stránky

Napsat komentář