Sedmero tipů: 42.

V dvaačtyřicátém sedmeru se naučíme rušit skupiny přes zkratku, vytvářet vlnky na vodní hladině, přenášet styl vrstvy na celé plátno, ukážeme si jak na průhledné sklo, naučíme se fintu na rychlé nastavování štětců a na správné odepínání oken a v Illustratoru se naučíme zadávat čísla přes matematické operace.

zkratka

Jak zrušit skupinu

Nejedná se o smazání, ale export do vrstev či do podskupin. Pokud tedy tuto zkratku použijete na vybranou skupinu vícekrát, zcela ji “rozbijete” a veškeré podsložky rozdělíte do jednotlivých vrstev.

CTRL + SHIFT + G

 

efekt

Vlnky

Tento efekt není zas tolik viditelný, ale občas se hodí. Jak snadno a rychle vytvořit vlnky ve stylu takových, které vytváří například ryby u hladiny?

  1. Nalezněte vhodnou předlohu, ideálně reálnou vodu. Pokud byste tento efekt použili na jednobarevnou modrou vrstvu, nic vidět nebude (ono téměř nic vidět nebude ani v našem případě, ale to už je vedlejší :)).
  2. Zůstaňte v této vrstvě a vezměte elipsový výběr a tam, kde chcete vlnky vytvořit, vytvořte výběrem elipsu.
  3. Filtr > Deformace > Cikcak a nastavte Míru okolo -50, Vrcholů okolo 10Styl nastavte Kolem středu.
  4. Nyní můžete kreslit další a další elipsy a pomocí zkratky [ CTRL + F ] automaticky aplikovat poslední nastavený filtr.
  5. Ve finále bude chtít obraz zaostřit či doupravit křivky, to už záleží na vaší situaci a jak mají být vlnky viditelné. Pro názornost jsme výsledek přeostřil.

VlnkyPostup

 

vrstvy

Efekt na celé plátno

Víte, že u vrstvy jakéhokoli tvaru (dokonce i u úplně prázdné vrstvy) můžete pomocí jednoho kliknutí v nastavení stylu vrstvy zařídit, aby se daný efekt aplikoval úplně na celé plátno? Stačí v hlavním nastavení stylu odkliknout [] Průhlednost tvaruje vrstvu.

EfektCelePlatno

 

montaz

Průhledné sklo

Předem bych rád podotkl, že postup je u každé fotografie jiný. Jinak se pracuje se sklem odfoveným na tmavém pozadí a jinak na světlém pozadí. Nicméně princip úprav zůstává podobný. Existuje spousta postupů, já osobně využívám postup níže. Lze aplikovat na cokoli skleněného, takže pro názornost použiji skleničku.

  1. Do hlavního dokumentu se scénou umístíme fotografii skleničky.
  2. Zamaskujeme hlavní tvar skleničky.
  3. Skleničce nastavíme styl krytí Závoj – tím zobrazíme pouze světlé odstíny.
  4. Skleničku duplikujeme a duplikátu nastavíme styl Násobit – tím zobrazíme pouze tmavé odstíny. Této vrstvě snížíme krytí na cca 90%.
  5. Jelikož je Násobící vrstva velmi tmavá, využijeme „Prolnout když“ (s touto technikou jsme se seznámili ve 34. sedmeru). Vejdeme do nastavení stylu vrstvy a v úvodním okně se zaměříme na oblast Podkladová vrstva. Chytneme levý jezdec a posuneme mírně doprava (viz náhled), abychom se zbavili nejtmavších odstínů. Poté podržíme [ ALT ] a chytneme pouze pravou část černého jezdce, čímž jej rozdělíme na 2 části – tuto pravou část posuneme doprava tak daleko, dokud nejsme s výsledkem spokojeni.
  6. Duplikujeme originální vrstvu, která má nastaveno krytí Závoj a tento duplikát umístíme navrch a snížíme krytí cca na 70%. Tím ještě více posílíme světlé odstíny – odlesky.
  7. Následuje krok, který se bude v každé situaci lišit. Jedná se o duplikaci pozadí, které umístíme navrch, zamaskujeme dle skleničky a vyzkoušíme různé styly krytí. V tomto kroce přenášíme texturu na skleničku. Já pracoval se dvěma texutrami. Na spodní část sklenky jsem nanesl první texturu s krytím Zesvětlit barvy a na vrchní část jsem nanesl druhou texturu přes Měkké světlo.
  8. V posledním kroce je ideální pod sklenkou štětcem nakreslit stín a trochu jej rozostřit.

Postup se bude vždy lišit. Pro vás je nejdůležitější vědět, že:

  1. Je potřeba vždy sklenku duplikovat, aby bylo možné jedné vrstvě nastavit styl krytí na Závoj (nebo jiný z této skupiny – abychom přenesli světlé odstíny) a druhé vrstvě Násobit (nebo jiný z této skupiny – abychom přenesli tmavé odstíny).
  2. Je potřeba si hrát Prolnout když“ – v postupu jsem si hrál pouze s tmavou vrstvou, ale podobným způsobem se může hrát i se světlou vrstvou, v takovém případě neposouváme černý posuvník doprava, ale bílý posuvník doleva.
  3. Je vhodné duplikovat pozadí, umístit jej navrch, zamaskovat dle sklenky a poté si hrát se styly krytí a ten nejvěrohodnější ponechat.

PostupSklenicka

 

nastroj

Rychlé nastavení štětce

Jak nejrychleji vstoupit do základního nastavení štětce (tzn. velikost, tvrdost a typ stopy)? Aktivujte nástroj štětec a klikněte pravou myší kamkoli na plátno.

PravyKlikStetec

 

bonus

Správné odepínání oken

Pokud někdy potřebujete vedle sebe zobrazit více na šířku užších dokumentů a například mezi nimi přetahovat různé vrstvy, nejspíše to vyřešíte tak, že některý dokument „odepnete“, abyste viděli oba naráz. Pokud ale máte před odepnutím plátno zmenšené, odepnuté okno bude mít rozměry přesně takové, jaké mělo plátno v náhledu – bude tedy malé. Což vás zdrží, protože budete muset přiblížit plátno a poté okno dokumentu zvětšovat, dokud nebude nějak rozumně veliké. Anebo naopak pokud budete mít plátno moc přiblížené, bude odepnuté okno zabírat celou plochu programu.

Jak tuhle nepříjemnost vyřešit? Před jakýmkoli odepnutím použijte klávesovou zkratku [ CTRL + 1 ], což zobrazí dokument ve 100% velikosti. Po následném odepnutí bude mít okno velikost přesně takovou, jako mělo plátno a nebudete jej už muset nijak přizpůsobovat.

Odtabovani

 

illustrator

Násobky, podíly, součty a rozdíly hodnot

Ve Photoshopu (alespoň tedy v CS6) to bohužel nějak nefunguje, ale v Illustratoru je možné zadávat čísla nejen konkrétně, ale za pomocí matematické operace. Oč se jedná – kdekoli je nějaké číslo, nějaký rozměr, můžete zadat např. 12*2, odentrovat a automaticky se vyplní hodnota 24. Je to užitečné, pokud zrovna nechcete z hlavy násobit nějaké vyšší hodnoty. A ještě užitečnější je to u dělení, kdy občas pracujete s krkolomnými rozměry. Díky znalosti této finty tedy stačí, když napíšete např. 142.50/4 a automaticky se nastaví hodnota 4x menší. Stejně tak můžete sčítat a odčítat.

NasobkyHodnot

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář