Sedmero tipů: 41.

V jednačtyřicátém sedmeru se naučíme přes zkratku vytvářet ořezovou masku, naučíme se tvořit efekt rozmazaných čar, vysvětlíme si pojem globální světlo, ukážeme si možnosti doostřování / rozostřování horního propustu, natočíme si plátno, ukážeme si fintu na výběr objektů, jenž se dotýkají okrajů a v Illustratoru si ukážeme tip na natáčení kružnic.

zkratka

Jak automaticky vytvořit ořezovou masku z vrchní na níže položenou vrstvu?

CTRL + ALT + G

 

efekt

Efekt rozmazaných čar

  1. Na černém podkladě vytvořte libovolný počet různě velikých svislých bílých obdélníků za pomoci nástroje Obdélník.
  2. Vyberte všechny obdélníky v panelu vrstev, klikněte pravou myší a vyberte Sloučit tvary a po sloučení pravý klik zopakujte a vyberte Rastrovat
  3. Použijte Filtr > Rozostření > Rozmáznout a nastavte úhel 90° a vzdálenost podle toho, jak vám bude daný efekt vyhovovat.
  4. Abyste pokryli černé mezery, je vhodné tuto vrstvu duplikovat a třeba přes transformaci roztáhnout do stran, zrcadlit apod. Následně této vrstvě snižte krytí.
  5. Vytvořte novou vrstvu.
  6. Aktivujte nástroj přechod a klikněte na jeho barvu v horním panelu pod menu, čímž vám vyskočí přednastavené přechody. V základu tam naleznete například různé duhové přechody, které jsem využil v tomto návodu já, ale můžete samozřejmě vytvořit přechody vlastní, anebo vůbec nemusíte používat přechod, ale kreslit barevným štětcem. Vybraný přechod poté aplikujte na novou vrstvu.
  7. Jakmile jste s přechodem či barevným překrytím spokojeni, nastavte styl krytí na Barva a tím rozmazané čáry zabarvíte.

CaryEfekt

 

vrstvy

Globální světlo

Asi znáte situaci, kdy jste nastavili například vržený stín z nějakého úhlu a teď chcete nastavit i vnitřní stín, ale z jiného úhlu. Nu a když u vnitřního stínu ten úhel změnít, tak se, na potvoru, najednou změní i úhel vrženého stínu. Ale tím to nekončí, protože se dokonce změní úhly efektů i u všech ostatních vrstev. Otravné, že? 🙂

Čím to je? V základním nastavení stylu vrstev je vždy nastavené globální světlo, tedy nějaký pomyslný světelný zdroj, který svítí na dokument v daném úhlu a vrhá stíny v daném úhlu. Na jednu stranu je to fajn věc pro sjednocení efektů, na druhou stranu, pokud chcete různým vrstvám nastavovat efekty pod jinými úhly, je potřeba to nějak vyřešit. A jak to vyřešit?

V nastavení stylu vrstvy u všech potřebných efektů odškrtněte [] Použít globální světlo.

GlobalniSvetlo

 

montaz

Zostřování horního propustu

Horní propust je oblíbená metoda pro zostřování. Duplikovat základní vrstvu, použít nástroj Filtr > Ostatní > Horní propust, nastavit na Měkké světlo nebo Překrýt, jasňačka. Ale jde tato vrstva s Horním propustem ještě trochu doladit? Ano jde, za pomocí křivek.

  1. Nad vrstvou s horním propustem vytvoříme vrstvu přizpůsobení Křivky.
  2. Podržíme [ ALT ] a klikneme kurzorem mezi vrstvu Křivek a vrstvu s horním propustem, tím vytvoříme clipping mask a připneme Křivky pouze na tuto vrstvu. (Anebo použijeme dnes naučenou zkratku CTRL + ALT + G.)
  3. Otevřeme si dané křivky a klikneme pokud možno přesně do středu souřadnic, čím vytvoříme hlavní kotevní bod a nebudeme ovlivňovat 50% šedé odstíny (tedy ty, co jsou při horním propustu neviditelné, pokud bychom bod uprostřed nevytvořili, celý obraz by se ztmavil / zesvětlil).
  4. Vytvoříme bod kdekoli pod středem souřadnic, chytneme jej a pro zostření posouváme doprava dolů a pro rozostření posouváme doleva nahoru.

HorniPropustKrivky

 

nastroj

Natáčení plátna

Pokud rádi kreslíte, určitě jste z reálného světa zvyklí si natáčet papír dle toho, jak zrovna potřebujete. A od Photoshopu verze CS6 je to možné i uvnitř programu. Stačí aktivovat nástroj natočení za pomocí klávesy [ R ] (anebo jej naleznete u nástroje Ručička) a poté jednoduše kamkoli kliknout a táhnout, čímž plátno natočíte. Pokud se budete chtít vrátit k původnímu natočení, jednoduše na tuto ikonku v panelu nástrojů dvojklikněte.

NatoceniPlatna

 

bonus

Výběr okrajových bodů

Určitě jste se již setkali s tím, že jste potřebovali maskovat objekt, umístěný například na bílém pozadí, který se dotýkal okrajů obrázku. V některých případech je řešení snadné – držet [ SHIFT ] a kouzelnou hůlkou chvíli klikat na všechna místa, kterých se chcete zbavit. Jindy je to ale komplikovanější, protože je objekt na okraje nalepen nešikovně a ta místa, která potřebujete vybrat, mají třeba jen pár pixelů a můžou jich být desítky, klidně stovky. Asi by byl tedy nesmysl třeba čtvrt hodiny klikat kouzelnou hůkou. 🙂

Je rychlejší řešení? Ano je (v tuto chvíli bereme v úvahu, že je objekt umístěn na bílém pozadí):

  1. Pomocí klávesy [ D ] nastavíte do popředí černou a do pozadí bílou barvu.
  2. Přejděte do Obraz > Velikost plátna.
  3. Zaškrtněte [] Relativní a nastavte například 50 px jak na šířku, tak na výšku. Odsouhlaste [ OK ].
  4. A nyní už můžete vybrat celé pozadí za pomocí jednoho kliku kouzelné hůlky.

Pokud je barva pozadí jiná, nežli černá a bílá, vezměte tuto barvu pomocí kapátka a prohoďte barvu popředí s barvou pozadí klávesou [ X ]. Pokud tam žádná barva není a jedná se o texturu, tak stejně plátno rozšiřte, bude se vám to maskovat lépe.

VelikostPlatnaOrezPostup

 

illustrator

Natáčení kružnic

Kružnice jsou vždy tvořeny minimálně čtyřmi kotevními body. Pokud potřebujete vytvořit kombinaci kružnic, které se například dotýkají a jsou natočeny pod určitým úhlem, asi vás jako první napadne vytvořit je ve vodorovné / svislé podobě a natočit výsledek jako celek. Ale pokud tvoříte rozsáhlejší dílo se stovkami tvarů, není tento postup zrovna pohodlný.

Jak tedy na to? Jednoduše kružnici natočte tak, aby některý ze čtyř kotevních bodů byl v potřebném úhlu, poté kružnici duplikujte přes [ CTRL + C ] a [ CTRL + F ] a transformujte „skrz“, jak jsme si ukázali v nedávném sedmeru.  Tím pádem se budou kružnice dotýkat v daném bodě pod daným úhlem.

AI-KruzniceOtoceni

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář