Sedmero tipů: 40.

Ve čtyřicátém sedmeru se naučíme přes zkratku vybírat všechny vrstvy, posilovat kontrast přes Práh, přidávat vrstvám více obrysů najednou, osvětlovat scény, kreslit štětcem bez zubatosti, přesouvat obrázky přímo z webového prohlížeče a v Illustratoru se naučíme ořezávat přes zkratku.

zkratka

Jak vybrat všechny vrstvy (kromě pozadí – není-li odemknuté)?

CTRL + ALT + A

 

efekt

Práhový kontrast

Pokud máte rádi kontrast a potřebujete občas posílit tmavé odstíny, vyzkoušejte nástroj Práh. Práh je nástroj, který si hraje pouze s černou a bílou, barvy ho nezajímají. Jinými slovy, zajímá ho pouze kontrast a ten upravuje. A to celkem drasticky – nezajímá ho totiž ani šedá barva, obraz dělí na části bílé a části černé.

  1. Duplikujte obraz a na něj použijte Obraz > Přizpůsobení > Práh anebo nic duplikovat nemusíte a Práh naleznete mezi Vrstvami přizpůsobení. Na první pohled poznáte, že tento nástroj provádí celkem drastické změny. Posouvejte jezdcem tak dlouho, dokud neuvidíte něco, s čím budete spokojeni a Práh aplikujte.
  2. Hrajte si se stylem krytí této vrstvy. Můžete jej ponechat na Normální, čímž získáte ryze černobílý obraz. Anebo můžete nastavit styl krytí na Závoj, tím zesvětlíte (či zcela vybělíte) všechny světlé části a na tmavé přenesete texturu základu. Anebo můžete zkusit krytí Násobit, snížit trochu procentuálnost tohoto krytí a tím posílíte tmavé odstíny v obraze. Anebo můžete zkusit třeba Měkké světlo a to také navodí zajímavý efekt.

Toť vše. U tohoto tipu jsou konkrétnější postupy zbytečné, jelikož každá fotografie je jedinečná a na každou se hodí jiné hodnoty a jiný styl krytí.

PrahovyKontrast

 

vrstvy

Více obrysů

Potřebovali byste občas přidat jedné vrstvě více obrysů? Třeba tři? Ukážeme si, jak na to.

  1. První obrys vytvoříme tak, že vejdeme do stylu vrstvy do nastavení Vnitřního stínu. Vybereme barvu, styl krytí, velikost obrysu a co je nejdůležitější – Vzdálenost nastavíme na 0 ob a Vyseknutí nastavíme na 100%.
  2. Druhý obrys vytvoříme tak, že vejdeme do nastavení Vnější záře, vybereme barvu, styl krytí nastavíme Normální, nastavíme velikost a v sekci Elementy nastavíme Metoda: PřesnáRozsah 0%. V sekci kvalita zaškrtneme [] Vyhlazení a nastavíme Rozsah na 1% a Roztřesení na 0%.
  3. Nu a poslední obrys vytvoříme klasicky přes nastavení Tah.

Je však potřeba říci, že ne vždy jsou obrysy dokonale ostré jako standardní obrys.

ViceObrysu

 

montaz

Osvětlení

Tato technika se hodí, pokud máte fotografii vyfocenou pod mrakem a chcete ji nasvítit sluncem, anebo chcete posílit světla na fotce vyfocené za běžného slunečního světla.

  1. Duplikujeme základní fotografii.
  2. Dodáme obrazu kontrast tím, že doupravíme Křivky [ CTRL + M ] do tvaru S-křivky, viz náhled.
  3. Dodáme obrazu sytost přes Odstín a sytost [ CTRL + U ]. Čím více sytosti přidáte, tím lépe, ideální je hodnota od +30.
  4. Nastavíme styl krytí vrstvy na Závoj.
  5. Přidáme vrstvě masku, vyplníme jí černou (tím vše skryjeme) a bílým štětcem odkrýváme pouze místa, která chceme osvětlit. Zvolte nejměkčí možný štětec a snižte jeho krytí alespoň na 50%, aby nebylo maskování moc okaté a výrazné, tedy pokud to zrovna nepotřebujete. Osobně často nastavuji krytí třeba až na 10-20% a tím dosáhnu velmi jemného osvětlení.
  6. V závislosti na barevnosti scény je občas dobré doladit barvy světelné vrstvy. Nic nezkazíte tím, pokud přes Křivky posílíte červený kanál a naopak oslabíte modrý kanál (viz obrázek).

PostupOsvetleni

Toť vše. Uvedený postup je také velmi oblíbený při přesvětlování scén v montážích. A proč jsme vlastně dodávali vrstvě kontrast a sytost? Protože osvětlené části scény jsou vždy kontrastní, ve stínu kontrast mizí. Zároveň materiál, který je osvětlen, odráží sytější barvy. Je to tedy pouze prosté napodobení toho, jak se světlo v příloze chová. Každopádně chce to trochu cvik, představivost a znalost teorie světel a stínů, aby vznikly uvěřitelné výsledky.

A zde je animace srovnání před a po osvětlení:

OsvetleniPredPo

 

nastroj

Nulové mezery štetců

Připadá vám někdy, že je tah štětce zubatý? Možná to bude tím, že máte nastavené mezery – rády se totiž vrací k přednastavení 20% a pokud pak něco maskujete nebo kreslíte, vypadá to děsně. Jak to vyřešit? Přes F5 zapněte okno Stopy a pod nastavením velikosti a tvaru naleznete zmíněné mezery – snižte hodnotu na 1% a tahy budou krásně hladké.

MezeryStetec

 

bonus

Přesun obrazu z webu

Jednou jsme si už ukazovali, že lze přetahovat obrázky například z dokumentů přímo do programu pomocí metody drag & drop (chytni a pusť). A jistě toto přetahování mnoho z vás aktivně využívá. Co ale možná málokdo ví je to, že jde přetahovat obrázky i z webu. (Respektive ve Firefoxu to funguje, v Safari to funguje, ale třeba v Chrome mi to nefunguje. Operu jsem nezkoušel.).

Jak na to? Jednoduše – chytněte na webu nějaký obrázek a přetáhněte buďto na lištu do Photoshopu, anebo (pokud máte prohlížeč zmenšený a vidíte okno Photoshopu i prohlížeče najednou) chytněte obrázek z webu a pusťe na plátno. Pokud je plátno vytvořené, vloží se obrázek do něj. Pokud není, otevře se obrázek jako nový dokument.

PretahnutiZWebu

 

illustrator

Zkratka pro ořezovou masku

Ořezová maska (clipping mask) je fajn věc. Ale pokud ji využíváte častěji, asi vás unavuje neustále klikat pravou myší a ve výběru vybírat Vytvořit ořezovou masku. Prosté řešení, ořezávejte přes zkratku:

CTRL + 7

Jen stručně pro ty, co se s ořezovou maskou nesetkali – jedná se o ořez grafiky dle tvaru, který nad tuto grafiku umístíte. Stačí tedy např. jako v náhledu vložit fotografii, nad to vytvořit tvar hvězdy, pomocí výběru vybrat oba objekty a oříznout pomocí zmíněné zkratky.

OrezZkratka

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář