Ve třicátém sedmeru si vytvoříme texturu plynného obra ve velmi nadupaném tutorialu (příští týden si vytvoříme hvězdné pozadí a přespříští tuto texturu využijeme pro tvorbu planety), naučíme se znovu-aplikovat poslední filtr přes zkratku, ukážeme si ořez pomocí duplikace, seznámíme se se selektivní barvou, naučíme se odstraňovat body v nástroji Křivky, měnit barvu vrstvám pro jejich odlišení a naučíme se kopírovat tvary z Photoshopu do Illustratoru.
Jak znovu-aplikovat poslední filtr?
CTRL + F
Textura plynného obra
Dnes si vytvoříme texturu plynného obra a přespříští týden si z ní vytvoříme planetku. Obrázek i návod jsem rozdělil na 2 části, jelikož je opravdu dlouhý. Ale obě části dostanete samozřejmě již dnes.
Takovouto texturu jsem vytvářel nedávno pro svou tvorbu. Hodně jsem si s ní vyhrál, ale bohužel jsem si nedokumentoval postup, byl to spíš takový experiment. Zkusím se tedy rozpomenout na co nejvíce hlavních faktorů.
Během tvorby si doporučuji „zálohovat“ hlavní vrstvu tím, že ji jednoduše před úpravou zduplikujete, jednu z nich skryjete a pracujete v druhé. Některé efekty se nepodaří napoprvé, tak ať nemusíte opakovat začátky stále dokola.
První část
- Ideální je začít nějakou fotografií – ideálně takovou, která je kontrastně a barevně rozmanitá.
- Tu rozmázneme přes Filtr > Rozostření > Rozmáznout a zde nastavíme největší možnou hodnotu. Po provedení tohoto filtru párkrát stiskneme [CTRL + F], čímž tento filtr zopakujeme.
- Pokud by byly některé části zajímavé a některé nezajímavé, tak základní vrstvu duplikujeme a natočíme / zrcadlíme ji tak, aby ta „zajímavá textura“ byla všude. Tomuto duplikátu nastavíme styl krytí na Překrýt a s původní vrstvou sloučíme.
- Nyní bychom tedy měli mít celkem hezkou rozmazaninu. Jenže linie jsou až moc rovné, je potřeba jim dodat nějakou rozmanitost a šmrnc.
- Přejdeme do Filtr > Deformace > Zvlnění a zvolíme nízkou hodnotu okolo 18%. U menších obrázků možná postačí ještě méně. Jde nám pouze o to přidat liniím jakési vroubky, nechceme je zdeformovat úplně.
- Poté vše zvlníme přes Filtr > Deformace > Vlna a nastavíme hodnoty dle obrázku: Vlnová délka – min. 1, max. 999; Amplituda – min. 1, max. 25.
- Nyní přijde ta nejnáročnější, ale zároveň nejzábavnější část – Zkapalňování. Toto je už ruční práce a záleží na vás, jak si s tím pohrajete. Zkapalnění zapnete přes Filtr > Zkapalnění. Nalevo lze vidět několik nástrojů – osobně využívám první (nástroj prokřivení) a třetí (turbulence). Oběma nástrojům je možné v pravé části obrazovky nastavovat velikost stopy. Není asi třeba se dále rozepisovat, zkrátka jeden z těchto nástrojů zapněte, klikněte do plátna a pochopíte, co se děje. 🙂
- Jakmile vytvoříte všemožné bouře pomocí turbulence a rozmažete zbytek textury pomocí nástroje prokřivení, vpravo odsouhlaste tlačítkem [ OK ].
- Nyní tuto vrstvu duplikujeme a duplikát proženeme filtrem > Stylizace > Reliéf s hodnotami Výška: 4, Míra: 500%.
- Reliéfní vrstvě nastavíme styl krytí na Překrýt a procentuální krytí snížíme na cca 30%. Tím dodáme textuře jakousi hloubku.
— Konec 1. části, druhá část pod obrázkem —
Druhá část
- Vytvoříme novou vrstvu a přes zkratku [ CTRL + SHIFT + ALT + E ] sloučíme vše viditelné.
- Přejdeme do Filtr > Galerie filtrů a v galerii vejdeme do složky Umělecký a vybereme Plastikový obal. Hodnoty nastavíme od oka. Míra zvýraznění by měla být naplno (20), Detaily také naplno (15) a hladkost dle velikosti plátna, povětšinou stačí hodnoty mezi 1-3.
- Odsouhlasíme a nastavíme styl krytí na Překrýt a procentuální krytí snížíme na cca 80%. Tím dodáme plynnému obru jakási miniaturní mračna a povrchovou texturu.
- Vytvoříme navrchu novou vrstvu, kterou vyplníme černou barvou.
- Přejdeme do Filtr > Vykreslení > Vlákna a vykreslíme vlákna s hodnotami Rozptyl: 19, Síla: 8.
- Jelikož jsou vlákna vodorovná, musíme tuto vrstvu přes transformaci natočit o 90° a roztáhnout na celou plochu plátna.
- Této vrstvě také přidáme Filtr > Deformace > Vlna. Hodnoty by měly být stejné, jako dříve (automaticky se uchovají od posledního použití), takže postačí pouze odsouhlasit.
- Přidáme této vrstvě ostrost pomocí Filtr > Jiný > Vlastní. Nic nenastavujeme, pouze odsouhlasíme.
- Této vrstvě snížíme krytí na 40% a nastavíme styl na Měkké světlo. Tím jsme opět plynnému obru dodali jemné detaily.
- Znovu sloučíme vše viditelné do nové vrstvy a přidáme Filtr > Stylizace > Reliéf, kde nastavíme Výšku: 1, Míra: 500%.
- Styl krytí této vrstvě nastavíme na Překrýt a krytí snížíme na 29%.
Uvedl jsem takový „základ“. Nyní je možné vložit nové vrstvy – například mraky – trochu je rozmáznout, prohnat je reliéfem, odbarvit a nastavit styl krytí na překrýt. Anebo na ně použít plastikový obal.. Ve finále je samozřejmě vhodné doupravit křivky, sytost / živost barev apod. Snažil jsem se vám ukázat tu základní cestu, od které se můžete již libovolně odrazit. Pokud bych měl popsat veškeré další kroky, které jsem při tvorbě využil, sepisoval bych to půl dne. 🙂
Ořez duplikací
Tuto vychytávku používám již tak dlouho, že vlastně ani nevím, jak jsem postupoval dříve, když jsem chtěl provést výřez z určité vrstvy a zbavit se té původní. Pravděpodobně jsem vytvořil masku a poté klikl na použití masky. To je ale zbytečně zdlouhavé. Možná i vy ořezáváte duplikací, ale pokud ne, ukážeme si, jak na to. Žádná věda v tom není.
- Vyberte oblast, kterou chcete osamostatnit (tedy chcete se zbavit všeho v dané vrstvě, krom této oblasti).
- Stiskněte magickou klávesovou zkratku [ CTRL + J ]
- Smažte původní vrstvu.
Toť vše. Namísto zdlouhavého maskování a aplikace masky tedy stačí cokoli vybrat, duplikovat a smazat (či skrýt) původní vrstvu. Tímto způsobem můžete například ořezávat vrstvy, které přesahují okraje plátna. Nástroj výběr totiž funguje pouze na plátně, ne mimo něj, proto pomocí něj vyberete celé plátno, duplikujete a tím vlastně provedete výřez, takže již žádné pixely mimo plátno nepřesahují.
Jak říkám, pro mě je to již absolutní přirozenost ořezávat tímto způsobem (kromě situací, kdy je potřeba opravdu přesně maskovat) a možná to tak máte i vy a píšu to tu zbytečně, ale kdo ví.. pokud používáte jakýkoli jiný způsob, naučte se tento. A pokud máte vícetlačítkovou myš a nastavíte si duplikaci na boční tlačítko, je to super. 🙂
Selektivní barva
Přiznám se, že jsem si doteď myslel, že tato vrstva přizpůsobení je totéž, jako Plná barva – tedy že se vrstva vyplní konkrétním odstínem barvy a toť vše. Jak já se mýlil.. Od té doby, co jsem nástroj vyzkoušel u poslední montáže, jej používám u každého dobarvování obrazu. Vynikající nástroj.
Na následujícím náhledu ukazuji porovnání u mé poslední tvorby. Porovnejte odstíny před použitím nástroje a po.
Malinko jsem tam ještě doladil živost, ale jinak se o vše postaral právě tento nástroj. A co že to vlastně je a kde to najdu? Je to vrstva přizpůsobení, takže je možné ji nalézt v dolní části v panelu vrstev. Z celého výběru možností je Selektivní barva až na posledním místě.
Není třeba asi ukazovat žádný konkrétní případ a na obrázku předvedu pouze princip nástroje. Vyberete si z nabídky jednu barvu (červená, žlutá, zelená, azurová, modrá, purpurová, bílá, neutrální a černá) a této barvě můžete dodat či odebrat azurový, purpurový, žlutý a černý odstín. Na ukázce výše jsem prakticky u všeho posílil zelenou a zejména žlutou. Touto cestou jsem dodal nudným, pobledlým šedým mrakům pohádkový zelenožlutý odstín.
Vyzkoušejte sami u libovolné fotky / montáže a uvidíte, že si tento nástroj také oblíbíte. 🙂
Odstranění bodu v nástroji Křivky
Přidali jste do grafu v nástroji Křivky omylem nějaký bod navíc, anebo jen chcete křivku dohladit odstraněním zbytečných bodů? Jak se těchto bodů zbavit, aniž byste museli kreslit křivku nanovo?
Jednoduše – uchopte libovolný bod na křivce a táhněte jakýmkoli směrem mimo oblast grafu. Tím se bod odstraní.
Barva vrstvy
Od verze CS6 je možné jakékoli vrstvě (tedy ať je to klasická obrazová vrstva, text, tvar, přizpůsobení…) anebo skupině přidat barvu. Je to vynikající pro okamžité odlišení například skupin u webdesignu (hlavičku třeba modře, menu žlutě, obsah zeleně, patičku červeně..), anebo kdekoli jinde. Anebo si můžete označit nějakou vrstvu, kterou jste třeba skryli, ale chcete ji tam do budoucna ponechat, tak pro případ, že byste namátkou projížděli soubor a mazali neviditelné vrstvy, si takovou vrstvu označíte a jakmile ji uvidíte, trkne vás to do očí a řeknete si „jo, to je vlastně tohle, to smazat nechci“. 🙂
Jak na to? Stačí pravé kliknutí na jakoukoli vrstvu či skupinu a ve spodní části nabídky vybrat požadovanou barvu.
Zkopírování tvaru z PS do AI
Potřebovali byste někdy zkopírovat tvar vytvořený perem ve Photoshopu do Illustratoru? Ukážeme si, jak na to.
- Vytvořte ve Photoshopu daný tvar (anebo jej vložte přes nástroj Jiný tvar).
- Vězměte do ruky nástroj Posun (V) a klikněte na plátně na daný tvar.
- Použijte zkratku CTRL + C.
- V Illustratoru použijte zkratku CTRL + V.
- Vyskočí dialogové okno. Osobně jsem nenašel mezi možnostmi žádný rozdíl, v obou případech se tvar vloží v pořádku a je možné tvar dále upravovat (posouvat kotevní body atd.)
- Tvar se vždy vloží bez výplně a obrysu, takže tyto parametry je již nutné nastavit v Illustratoru zvlášť.
Tomáš Vachuda
Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)
- 600 grafických tipů - 28.4.2020
- Sedmero tipů: 57 - 8.7.2017
- Sedmero tipů: 56 - 10.9.2016