V osmadvacátém sedmeru se více skamarádíme s klávesou CTRL a jejím využitím u klávesových zkratek, naučíme se lépe překrývat, seznámíme se se stylováním skupin, přidáme si do scény duhu, naučíme se vytvářet droplety, kopírovat obrázky z webu do dokumentů a v Illustratoru se naučíme kopírovat objekt na stejné místo v jiném plátně či dokumentu.
Dnes zmíním více základních CTRL zkratek:
- CTRL + U = nástroj odstín a sytost
- CTRL + T = nástroj volná transformace
- CTRL + R = zobrazí pravítka
- CTRL + J = duplikuje vrstvu či skupinu
- CTRL + A = vybere celé plátno
- CTRL + B = nástroj vyvážení barev
- CTRL + W = zavře aktivní panel
- CTRL + M = nástroj křivky
- CTRL + L = nástroj úrovně (histogram)
- CTRL + N = nový soubor
- CTRL + O = otevřít soubor
- CTRL + Q = Quit, tedy zkratka na zavření programu
Lepší překrývání
Toto mám v poznámkách označené jako „fake HDR“, tedy takové umělé HDR (obraz s širokým dynamickým rozsahem světlosti). Ale můžete na to pohlížet jako na „lepší překrývání“.
Klasické překrytí – pokud chcete posílit tmavost a kontrast a zkrátka dodat fotce nějaký šmrnc, je často nejsnažším řešením vrstvu duplikovat a nastavit ji styl krytí na Překrýt. Ovšem ne vždy je výsledek ideální a často je velmi tmavý. Takže ve finále snižujete procentuální krytí této vrstvy a efekt je minimální.
Lepší překrytí – o co tedy vlastně jde? Jde o to, že základní Překrytí ztmaví úplně vše a nezajímá ho, že je už něco tak tmavé, že další ztmavení tomu jen uškodí. Toto „lepší“ překrývání je lepší v tom, že překrývající vrstvě nastavíme prolnutí takové, že nejtmavší barvy se překrývat nebudou a zůstane tedy tmavost původní. Zatímco světlejší odstíny se ztmaví. Získáme tak tedy jakýsi fajn kompromis a jakmile si to zkusíte na pár fotkách, uvidíte, že je to opravdu lepší, než klasické překrytí.
Na následujícím obrázku je srovnání 3 obrázků – uprostřed je základní fotografie a po stranách je na levé straně klasické překrytí a po pravé straně „lepší“ překrytí, které si přiblížíme dále.
Myslím, že se shodneme, že „lepší“ překrytí vypadá mnohem lépe. Jsou samozřejmě případy, kdy nám přetmavená fotografie nevadí, ale obvykle tento efekt žádoucí moc není. Jak tedy na lepší překrytí?
- Duplikujte vrstvu (anebo, jak jsme si již ukázali v Sedmeru 23. , vytvořte vrstvu přizpůsobení)
- Vejděte dvojklikem do nastavení stylu vrstvu (anebo pravou myší na vrstvu a Volby prolnutí).
- Nyní v nastavení Volby prolnutí: Jiné (okno, které se vždy otevře automaticky po vstupu do nastavování stylu vrstvy) přesuňte zrak do spodní části, kde jsou dva řádky s přechody od černé do bílé.
- Nás zajímá horní přechod – Tato vrstva a černý jezdec nalevo. Podržíme klávesu [ ALT ], klikneme levou myší na pravou část jezdce a táhneme doprava. Tím, že držíme ALT, se nám jezdec rozdvojí a levá část zůstane nalevo. Pokud bychom jezdec uchopili špatně a nerozpojil se, byly by v obraze ihned vidět podivné kontrastní skvrny. Takže pokud by se vám to stalo, nezoufejte, přesuňte jezdec zpět nalevo a pokuste se o to znovu.
- Pravou část černého jezdce posuňte minimálně do poloviny přechodu. Pro náš obrázek jsem zvolil hodnotu 142 (přechod je od nuly do 255). Co jsme teď udělali? Prakticky jsme nastavili, aby se z této vrstvy na spodní přenášely hlavně světlejší hodnoty a ty tmavé pouze trochu anebo vůbec.
- Odsouhlasíme a je hotovo.
Styly skupin (CS6+)
Změna procentuálního krytí skupin by měla fungovat i na starších verzích. Mám pocit, že stejně tak i změna stylu krytí – např. Závoj, Překrýt apod. Pokud se ale nepletu, tak „Styly“ skupin, které odpovídají stylům u vrstev, je možné přidávat až od verze CS6.
Co to tedy znamená? Že můžete například celé skupině nastavit vržený stín, anebo záři, či cokoli jiného. Je to vynikající ve chvíli, kdy máte skupinu například překrývajících se objektů a chcete „vrhnout“ jeden, celistvý stín, aniž byste museli tyto objekty nějak duplikovat, slučovat, umisťovat dospod a až zde této celistvé vrstvě nastavit vržený stín.
Styl nastavíte stejně, jako u vrstvy – buďto na skupinu dvojklikněte levou myší (ne však na název, tím přejdete do přejmenování) anebo klikně pravou a zvolte Volby prolnutí. Poté nastavte styl dle svého.
Přidání duhy do scény
Ti z vás, kteří projížděli můj e-book [odkaz na e-book], tak na duhu jistě narazili. Pro ty z vás, kteří jej nečetli, tu převedu, jak snadno a rychle takovou duhu vytvořit.
Nemusíte se bát, že budete muset nastavovat duhový přechod sami a trápit se s rovnoměrným rozmisťováním barev od sebe. Tento přechod je již v programu.
- Aktivujeme nástroj Přechod [ G ] a v horním panelu klikneme na náhled přechodu, čímž se dostaneme do jeho nastavení.
- V editoru přechodu klikneme na skoro neviditelnou ikonku ozubeného kolečka (nebo květu? kdo ví) a vybereme Speciální efekty. Vyskočí okno, ve kterém zvolíme [ Přidat ]. Tím se nám do galerie přechodů přidají speciální přechody, včetně přechodu s názvem Russelova duha.
- Otevřeme obrázek, do kterého chceme duhu zakomponovat.
- Vytvoříme novou vrstvu, aktivujeme nástroj přechod a v horním panelu klikneme na ikonu radiálního, tedy kruhového přechodu.
- Nu a nyní nakreslíme duhu. 🙂
- Duha je moc ostrá, proto ji rozostříme přes Filtr > Rozostření > Gaussovské rozostření. V závislosti na velikosti dokumentu rozostříme. Obvykle využívám poloměr rozostření mezi 20-30 body.
- Vrstvě duhy nastavíme styl krytí na Závoj.
- Duze přidáme masku vrstvy, kdy za pomocí (nyní již) lineárního přechodu odmaskujeme spodek duhy, aby se jakoby začla tvořit nad úrovní země a nikde nepoletovala.
Počet a umístění duh je čistě na vás. Můžete si s tím vyhrát. Pokud do scény umístíte duh více, nezapomeňte snížit krytí těch, co jsou dále od pozorovatele.
Droplet
Chtěli byste aplikovat určitou akci na více obrázků? Kupříkladu sjednotit šířku složky fotek? Anebo zmenšit tisícovku fotek z dovolené? Není problém. Jak na to? Vytvoříme droplet (dávkové zpracování). Ale ještě předtím..
- Otevřeme libovolnou fotografii z těch, které chceme upravit.
- Klikneme na ikonu nahrávání Akce a novou akci nějak pojmenujeme.
- Provedeme dané úpravy – v našem případě například Obraz > Velikost obrazu a zde zmenšení šířky se zaškrtnutým zachováním proporcí a převzorkováním přes metodu bikubickou ostřejší. U vás to může být například dodání živosti, přidání S-křivky, rámečku, či cokoli jiného.
- Jakmile je úprava dokončena, přichází to asi nejdůležitější – uložení přes [ CTRL + S ] (případně přes Soubor > Uložit) a posléze zavření souboru, například přes [ CTRL + W ].
- Až po zavření souboru klikneme na tlačítko Stop, čímž ukončíme nahrávání naší Akce. / Pokračování postupu pod prvním obrázkem. /
- Nyní vytvoříme droplet přes Soubor > Automaticky > Vytvořit droplet…
- Pokud se tak automaticky nenastaví, tak v právě zobrazeném okně vybereme v seznamu u nastavení Akce tu akci, kterou jsme nyní nahráli. V našem případě Zmensit.
- Klikneme na tlačítko [ Vybrat… ] a uložíme náš droplet. Ideálně do složky, ve které jsou fotografie k upravení. Poté uložíme a okno dropletu odsouhlasíme.
- Nyní kritický moment – někam si pro jistotu zálohujte původní fotografie, jelikož následující kroky jsou destruktivní a nevratné. Pokud víte, že fotografie před úpravou už potřebovat nebudete, klidně můžete droplet použít rovnou na ně bez zálohy, je to na vás.
- Jak se droplet pustí? Otevřeme si v průzkumníku naši složku a vyberem veškeré fotografie ve složce (snad nemusím zmiňovat, že přes zkratku CTRL + A), výběr chytneme myší a přetáhneme na náš droplet, v tomto případě Zmensit.exe. Ihned uvidíme, že vyskočí nějaká menší popisná bublina a že jsme na správné cestě.
- Pusťe nad dropletem myš a nyní už je osud vašich fotek v rukou Photoshopu – začne si je postupně otevírat, provádět dané akce, ukládat a zavírat a (v závislosti na počtu fotek) po chvíli, až se nic nebude dít, bude hotovo a celá složka bude upravená. 🙂
Kopie obrázku z webu
Jak do své práce nejrychleji vložit obrázek z webu? Anebo jak vytvořit co nejrychleji nový soubor o velikosti daného obrázku na webu? Stačí klik pravou myší na obrázek, vybrat Kopírovat obrázek a buďto přes [ CTRL + V ] rovnou vložit do existujícího plátna ve Photoshopu, anebo přes [ CTRL + N ] vytvořit nový soubor, který automaticky vyplní rozměry kopírovaného obrázku, odsouhlasit a vložit.
Pozor – bohužel toto kopírování nefunguje u průhledných PNG. Pokud takové PNG zkopírujete, vloží se jako obrázek s černým pozadím (namísto průhledným). V tomto případě je bohužel nutné obrázek uložit na disk a vložit na plátno přetáhnutím do programu.
Kopie na stejné místo do nového plátna či dokumentu
Před pár týdny jsme si ukázali, jak v Illustratoru zkopírovat objekt a vložit jej na stejné místo (víceméně duplikace objektu). Potřebujete však podobný objekt vložit na „stejné místo“, ale do jiného plátna? Kupříkladu máte soubor se dvěma plátny (např. oboustranný leták), přičemž na každé straně je totožná patička, či cokoli jiného. Jsou i jiné způsoby, ale asi nejrychlejší je právě tento:
Vyberte daný objekt či objekty z jednoho plátna, použijte zkratku [ CTRL + C ], přesuňte se do druhého plátna (tím, že kliknete kurzorem kamkoli do tohoto plátna) použijte zkratku [ CTRL + F ].
Aby toho nebylo málo, funguje to i mezi dokumenty. 🙂
Tomáš Vachuda
Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)
- 600 grafických tipů - 28.4.2020
- Sedmero tipů: 57 - 8.7.2017
- Sedmero tipů: 56 - 10.9.2016
Ten tip s lepším překrýváním je dobrý. Já jsem si vždycky říkal k čemu to je dobrý, když stejně ten přechod je vždy ostrý. Nikdy jsem si nevšiml, že ta šipka jde rozpůlit… Dobrý tip 🙂
Díky. A já myslel, že to rozpůlení znát budeš. 🙂 Pomocí toho se totiž skvěle zamaskuje třeba mrak na modrém pozadí – když chytneš tu černou vlevo, rozpůlíš ji a pravou část táhneš doprava, tak ti z obrazu začnou vypadávat tmavé odstíny, dokud ti nezbude krásně “vyříznutý” mrak. Anebo naopak pokud se potřebuješ zbavit bílé, ale nechceš na to jít přes styly krytí (násobit apod.), tak rozpůlíš pravou dvojici a táhneš doleva a začne to – hladce – mizet.
Určitě to tedy v budoucnu ještě v nějakém sedmeru rozeberu. 🙂