Sedmero tipů: 26.

V šestadvacátém sedmeru se naučíme dodávat scéně atmosféru a rozmanité barvy, přes zkratku měnit velikost či tvrdost štětce, zužovat měkké okraje klávesou Delete, rozšiřovat okraje duplikací, ukážeme si snadné vytváření panoramat, naučíme se zvětšovat i zmenšovat plátno bez ořezu přesahujících obrázků a v Illustratoru si ukážeme, jak nakopírovat objekty na totéž místo.

zkratka

Jak snadno a rychle měnit velikost či tvrdost štětce?

Podržte klávesu [ ALT ] a táhněte pravou myší:

 

Doleva / doprava – pro změnu velikosti

Nahoru / dolů – pro změnu tvrdosti.

efekt

Zabarvení scény a dodání atmosféry

Dříve jsme si ukázali, jak zabarvovat scénu například za pomocí Mapování na přechod. Tento nástroj ovšem přebarví pouze stávající obraz a nic mu vyloženě nedodá. Osobně mě v montážích baví využívat následující techniku. Na obrázku jsem to, tradičně, trochu přehnal, abych ukázal, jak moc atmosféry a rozmanitých barev jde scéně dodat. Přidal jsem i zajímavou texturu vodní hladině, vše za pomocí mraků.

  • Zapátrejte ve svých fotkách anebo ve fotobankách a najděte barevné a texturovitě rozmanité fotografie mraků, pokud možno nafocení při východu anebo západu slunce.
  • Postupně je umisťujte nad libovolnou scénu a za pomocí Gaussovského rozostření je rozostřujte, aby se rozmazaly ostré hrany mraků a přenesla se jen jakási mlha. Hodnota rozostření se bude lišit dle velikosti fotografie – při rozlišení scény 5000x3400px jsem zvolil hodnotu rozostření 34px. (Pokud je fotografie mraků stejně veliká, jako podkladová fotografie, tak po Gaussovském rozostření si všimnete prosvítajících okrajů po stranách. Řešení je jednoduché – vrstvu s mraky zkrátka zvětšete tak, aby přesahovaly hranice plátna.)
  • Po rozmazání vrstvě nastavte styl krytí na Měkké světlo. V závislosti na barvách scény se výsledek dostaví buďto ihned, anebo až po několikátém zduplikování této textury.
  • Pro nejhezčí výsledky je ideální zkombinovat fotografií mraků více, duplikovat je dle libosti, maskovat je a upravovat jim odstíny pomocí nástroje Odstín a sytost [ CTRL + U ]. Kreativitě se meze nekladou a věřím, že vás experimentování bude bavit a dosáhnete krásných výsledků.

ZabarveniMrakamaPostuuup

vrstvy

Zužování měkkých okrajů výběru klávesou Delete

U „ostrých“ výběrů vytvořených Perem tato vychytávka nefunguje. Ovšem pokud vybíráte něco, kde nejsou potřeba ostré hrany anebo jsou přímo vyžadovány jemné okraje, tak jistě sáhnete buďto po měkkém štětci anebo po nástroji Rychlý výběr, kterému snížíte tvrdost.

Někdy je ten dobrý, ale zkrátka není dokonalý a rádi byste od objektu ještě kousek po obvodu odřízli / zamaskovali. Můžete sice vstoupit do nastavení [ Zpřesnit okraje ] a zkusit nastavit všemožné poloměry, ale osobně využívám rychlejší cestu.

Touto cestou je klávesa [ Delete ] a její několikanásobné stisknutí. Pokud jsou totiž okraje výběru „měkké“, každé následující stisknutí klávesy [ Delete ] odmaže okraje o trochu více. V závislosti na poloměru měkkosti daného okraje lze využít tato klávesa 3x, ale třeba i 10x i vícekrát. Na následujícím náhledu předvádím ukázkovou animaci. Jedná se o trojnásobné stisknutí klávesy [ Delete ].

Delete

Totéž můžete aplikovat u masek tak, že namísto odmazávání klávesou [ Delete ] vyplníte totéž místo danou barvou (tedy pokud máte aktivní výběr, který chcete zamaskovat, tak dané místo v masce vyplníte černou barvou – pokud několikrát po sobě využijete zkratku pro výplň, vždy se zamaskovaná oblast o trochu rozšíří).

montaz

Rozšířování okrajů duplikací

V návaznosti na předchozí tip bych rád uvedl opačnou situaci. Například když využijeme některé maskovací / výřezové techniky a okraj je až moc měkký / průhledný. Co s tím? Jednoduše celou vrstvu duplikujte – třeba 3x, 5x – dokud nebudete s výsledkem spokojenější. Při každé duplikaci se na sebe nabalují průhledné obrazové body a stávají se viditelnějšími. Kupříkladu pokud jsou některé pixely viditelné na 5%, po duplikaci budou mít 10%, po další 15% atd. Nakonec buďto necháte tyto vrstvy rozložené do duplikátů, anebo všechny v panelu vrstev vyberete a za pomocí zkratky [ CTRL + E ] je sloučíte dohromady.

nastroj

Panorama

Dnes si ukážeme, jak vytvořit své vlastní panorama z více fotek. Respektive ukážeme si, na co ve Photoshopu sáhnout, aby program panorama poskládal za nás.

  • Soubor > Automaticky > Photomerge…
  • Vlevo lze vybrat rozvržení. Nejlepších výsledků vždy dosáhnu, když jej ponechám na Automatické.
  • Vpravo stačí vybrat soubory přes [ Procházet … ]
  • Dole zaškrtnout Korekce geometrické transformace. V obrázku uvedu ukázku, jakých výsledků se dostáhne se zaškrtnutím a bez.
  • Poté stačí okno odsouhlasit a cca minutu sledovat, že si program dělá, co chce. Jakmile je vše hotovo, uvidíte své nové panorama a v panelu vrstev uvidíte dané jednotlivé fotografie naaranžované a zamaskované tak, aby v obrazu nebylo nic poznat.
  • Nyní už stačí jen panorama nějakým způsobem oříznout (přes nástroj Ořez [ C ]) a je hotovo.

Panorama

bonus

(Ne)ořezávání při změně velikosti plátna

Měníte někdy velikost plátna (přes Obraz > Velikost plátna) a následně po změně zjistíte, že se vám všechny obrázky ořízly? Jak se tomu vyvarovat?

  • Buďto můžete veškeré obrázky převádět na Inteligentní objekty (přes pravý klik a Převést na inteligentní objekt) a upravovat je v novém okně po dvojkliku na jejich ikonu. Pokud jsou objekty v Inteligentních objektech, ořez plátna na ně nemá vliv.
  • Anebo si před změnou velikosti plátna zobrazit nástroj Ořez (kl. zkratka [ C ]) a v horním menu odškrtnout [] Odstr. ořezané obr. body. Po odškrtnutí můžete zmenšovat či zvětšovat plátno, jak se vám zachce a veškeré obrazy, které přesahují hranice plátna, ale se kterými byste rádi v budoucnu posouvaly, zůstanou nedotčené.

illustrator

Kopírování a vkládání na stejné místo

Zkratku CTRL + C není třeba představovat. CTRL + V asi také ne. Ovšem pokud tyto zkratky využíváte v Illustratoru, když chcete něco například zduplikovat a umístit nad sebe, tak se to vždy vloží tak nějak jinam, než byste chtěli a musíte duplikát ručně posouvat.

Co s tím? Je možné se těmto otravným krokům vyhnout a zduplikovat objekt na to samé místo nad či pod původní objekt? Ano, je to možné. Řešením jsou následující zkratky (před nimi je samozřejmě potřeba zmáčknout CTRL + C):

CTRL + F (front – vloží kopii NAD původní objekt)

CTRL + B (back – vloží kopii POD původní objekt)

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

2 thoughts on “Sedmero tipů: 26.

    1. Není zač, jsem rád, že to pomůže. O panoramatu jsem také dlouho nevěděl, je to skvělá věc, dříve jsem to skládal a transformoval ručně, maskoval a retušoval “divné oblasti” a strávil nad tím celé odpoledne. 🙂

Napsat komentář