Sedmero tipů: 21.

V jednadvacátém sedmeru se naučíme základy atmosferické perspektivy, ukážeme si úžasnost zvanou třídění vrstev (CS6+), naučíme se vytvářet efekt polárního přechodu, osvojíme si zkratku pro změnu nástrojů v nabídce, naučíme se vytvářet ořezové značky, prohazovat dvojice nástrojů a osvojíme si zkratku na spojování kotevních bodů v Illustratoru.

zkratka

Jak přes zkratku měnit nástroje v postranní nabídce? Odpovědí je klávesa [ SHIFT ].

Například prostřídání nástrojů tvarů:

SHIFT + U

Prostřídání nástrojů výběru:

SHIFT + M

atd. SHIFT je základem a druhá klávesa souhlasí s klávesou, pomocí které se daný nástroj vybírá.

efekt

Polární přechod

Dnes ukážu pouze jednoduchý efekt, abych vyvážil tip u montáží, který bude extrémně dlouhý.

Naučíme se během chvilky vytvořit „polární přechod“. Oč jde? Určitě občas narazíte na efekt jakéhosi přechodu, který směřuje do středu obrázku. Ač je to kýč, občas se může hodit jako pozadí k nějakému produktu či podobně.

  1. Novou vrstvu vyplníme a v nastavení Stylu vrstvy vejdeme do Překrytí přechodem a zde vstoupíme do editoru přechodu.
  2. V nastavení Typu přechodu vybereme Šum a Barevný model nastavíme LAB.
  3. Pohrajeme si s vyvážením světlosti a odstínů. Potvrdíme [ OK ].
  4. Vytvoříme novou vrstvu nad touto vrstvou, obě vybereme a pravou myší vybereme Sloučit vrstvy, anebo je sloučíme přes zkratku [ CTRL + E ].
  5. Přes Filtr > Deformace > Polární souřadnice a vybereme Pravoúhlé na polární.

PrechodPolarni

vrstvy

Třídění vrstev v CS6+

Pravděpodobně nejužitěčnějšími věcmi, které se objevily ve verzi CS6, je vyhledávání a třídění vrstev. Pomocí ikonek můžete snadno protřídit rastrové vrstvy, efekty, textové vrstvy, tvary a inteligentní objekty. Je také možné podbarvit více ikonek najednou a zobrazit například veškeré rastrové vrstvy a veškeré inteligentní objekty.

Toto třídění je vynikající a zpřehledňuje a urychluje práci, pokud máte v dokumentu desítky či stovky vrstev všeho druhy a potřebujete například hromadně změnit font – jednoduše si zobrazíte pouze textové vrstvy, všechny podbarvíte v panelu vrstev, změnít v panelu textu font a hotovo. Nezapomeňte ale vždy odkliknout danou třídící ikonku, jinak se budete i nadále „pohybovat“ pouze mezi těmito vrstvami.

Taktéž je možné vyhledávat podle názvu, atributů apod.

TrideniVrstevmontaz

Atmosferická perspektiva – základy

Zatím „nejdelší“ obrázek – 6456 pixelů. Přitom v mém moleskinu zabírá tento tip 2 řádky. 🙂 Pokud bych měl zahrnout i přesvětlování scény, korekci barev apod., byla by délka tak trojnásobná. Budu se tedy zabývat vyloženě základy atmosferické perspektivy a jak je aplikovat.

Vzhledem k množství demonstračních obrázků nebudu rozepisovat dlouhatánský postup zde, ale připíšu poznámky přímo do obrázku, abyste se nemuseli vracet od obrázku k bodům a hledat, jaký že bod to k danému obrázku patří.

Zde jen stručné shrnutí:

  • s narůstající vzdáleností objekty ztrácí kontrast (upravitelné přes Křivky)
  • s narůstající vzdáleností objekty ztrácí sytost (upravitelné přes Odstín a sytost)
  • s narůstající vzdáleností objekty nabírají nádech atmosféry = laicky řečeno barvy nebe (upravitelné přes Styl vrstvy > Překrytí barvou > styl krytí Závoj).
  • s narůstající vzdáleností je tento nádech intenzivnější – tedy v popředí je překrytí barvou nulové, trochu dále nastavíme např. 10% krytí, dále 20% a na pozadí jsou již objekty prakticky stejně barevné jako nebe a víceméně se ztrácí
  • s narůstající vzdáleností zanikají detaily (vhodné použít Gaussovské rozostření)

Tipy:

  • po poskládání kompozice a výše zmíněných úpravách je ideální překrýt obraz Mapováním na přechod (nejlépe za pomocí barev z fotografie nebe)
  • nad každou vzdálenější vrstvou je vhodné odspodu vytvořit jemný barevný přechod ze světlé barvy (zesvětlená barva atmosféry, nikoli však bílá) do ztracena, pro navození mlhy a oparu

AtmosferickaPerspektiva-postup

nastroj

Prohození dvojice nástrojů

Tato vychytávka funguje například u nástrojů Rozostření a Zostření anebo Zesvětlit a Ztmavit. Vyberte jeden z těchto nástrojů – například Zesvětlit – a pokud budete na chvíli potřebovat nástroj Ztmavit, podržte klávesu [ ALT ]. Dokud budete klávesu držet, bude aktivní nástroj Ztmavit a jakmile ji pustíte, vrátíte se zpět k nástroji Zesvětlit.

bonus

Ořezové značky

Pokud člověk občas potřebuje připravit leták pro tisk a nemá InDesign a nejedná se ani o jednoduchou vektorovou grafiku, která lze zpracovat v Illustratoru, tak sáhne po tom, v čem umí – tedy po Photoshopu. Jenže tiskárny potřebují vůli na ořez a ořezové značky. Jak na to? Nejsnadnějším způsobem je následující postup.

  1. Vytvoříme si dokument o velikosti A4 (či jiná velikost).
  2. Pokud nemáme zobrazená pravítka, zobrazíme je zkratkou [ CTRL + R ].
  3. Klikneme myší na vodorovné či svislé pravítko a táhneme směrem k okrajům plátna, čímž tato vodítka vytvoříme. Tímto způsobem vytvoříme 2 vodorovná a 2 svislá vodítka (tato vodítka budou v budoucnu sloužit k vytvoření ořezových značek).
  4. Nyní je nutné přidat k dokumentu vůli na ořez. Vůli přidáme přes Obraz > Velikost plátna. Zaškrtneme možnost [] Relativní, v jednotkách vybereme milimetry a přidáme vůli šířce i výšce. Je nutné mít na paměti, že se jedná o celkovou vůli, proto vybranou hodnotu zdvojnásobte (např. 3 mm vůle po každé straně, jako v našem případě).
  5. Nyní vytvoříme novou vrstvu a vezmeme do ruky nástroj pro výběr jednoho řádku (či sloupce).
  6. Přiblížíme si vždy jeden růžek dokumentu a vybereme a vyplníme řádek či sloupec černou barvou (pro tmavé dokumenty bílou barvou). Jelikož ve Photoshopu neexistují žádné polo-pixely a náš výběr vybírá 1px oblast, musíme vytvořit výběr buďto napravo nebo nalevo od vodítka. Ideální je vnímat růžkový čtverec ohraničený ze dvou stran pozadím programu a ze zbylých dvou stran našimi vodítky a linie vytvořit uvnitř tohoto čtverce.
  7. Jakmile máme vytvořené linie, zvolíme nástroj Výběr [ M ] a díky přichytávání k vodítkům snadno vybereme oblast původního dokumentu (oblast uvnitř vodítek).
  8. Přejdeme do Výběr > Změnit > Rozšířit a vhodně rozšíříme (u A4 cca 15px).
  9. Klávesou Delete odmažeme výběr a zůstanou nám krásné ořezové značky.

orezove-znacky

illustrator

Spojení dvou bodů

Máte například 2 čáry, které se dotýkají a potřebovali byste je spojit do jedné lomené čáry? Pomocí nástroje Přímý výběr [ A ] vyberte oblast, ve které se dané body nacházejí a stistkněte klávesu pro spojení bodů:

CTRL + J

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář