Ve dvacátém sedmeru se naučíme tetovat, naučíme se okamžitě vybírat pleťové tóny z fotografií, ukážeme si dvě možnosti maskování stylů vrstev, zkratku na duplikaci objektů v perspektivě, měnit styl textu na křivce, seznámíme se s galerií filtrů a ukážeme si, kam zmizelo nastavení vektorizace v Illustratoru CS6.
Transformace do perspektivy
Chtěli byste transformovat a vícekrát duplikovat nějaký objekt? Například při zmenšování objektu v perspektivě?
- Nejprve proveďte duplikaci dané vrstvy, kterou chcete transformovat.
- Poté vrstvu / objekt transformujte (tzn. zmenšete, posuňte atd.).
A poté nastupuje magická zkratka (stistkněte ji tolikrát, kolikrát chcete objekt duplikovat):
CTRL + SHIFT + ALT + T
Tetování
Postupů pro tvorbu tetování je více. Mnoho tutoriálů využívá styl krytí Překrýt, kdy nad fotografii vloží motiv a jednoduše jej překryjí. Ne vždy jsou ale výsledky dostatečně realistické a ne vždy je zachována textura kůže a odlesky na ní. Následující postup žádný styl krytí nevyužívá a přijde mi ze všech dostupných návodů nejlepší.
- Otevřeme si naši fotografii.
- Přejdeme do panelu Kanály, vybereme nejvíce kontrastní kanál a klikeneme na něj (v našem případě červený).
- Na tento kanál použijeme Filtr > Rozostření > Gaussovské rozostření o hodnotě 3 (záleží na velikosti fotografie, chceme ji rozostřit tak, aby zmizely zbytečné detaily, ale aby byly zachovány hlavní tvary).
- Nyní použijeme sadu zaklínadel: [ CTRL + A ] -> [ CTRL + SHIFT + C ] -> [ CTRL + N ] -> [ OK ] -> [ CTRL + V ], čímž vybereme a zkopírujeme daný kanál, vytvoříme nový soubor (velikost se mu nastaví automaticky na velikost kopírovaného obrazu) a vložíme do něj tento kanál.
- Přejdeme do Soubor > Uložit jako a soubor uložíme jako mapa.psd
- Vrátíme se do našeho hlavního dokumentu.
- Vložíme do souboru vybrané tetování. Nemusí být černé, jako v našem případě. Může mít jakoukoli barvu, nebo jej můžete nakreslit perem, na tom nezáleží. Záleží pouze na tom, že bude tvar jasně definovaný.
- Nyní vejdeme do Filtr > Deformace > Přestavět, nastavíme hodnoty 3 a 3 (případně 5 a 5, či u velkých fotografií 10 a 10), potvrdíme a v okně, které na nás vyskočí, vybereme náš soubor mapa.psd.
- Aby nebylo tetování až moc ostré, rozostříme jej přes Gaussovské rozostření o hodnotu 1px, případně je možné i 0.5px. Na internetu rozostřují již před přestavěním, jenže po přestavění mohou vzniknout ostré artefakty, které by se musely ručně rozmazávat. Proto doporučuji rozmazávat až po přestavění.
- Za držení klávesy [ CTRL ] klikneme na miniaturu vrstvy s tetováním, čímž vytvoříme výběr.
- Se stále aktivním výběrem skryjeme vrstvu tetování, označíme základní fotografii a použijeme zkratku [ CTRL + J ], čímž duplikujeme výběr do nové vrstvy.
- Použijeme nástroj Odstín a sytost [ CTRL + U ] a nastavíme Sytost na -42 a Světlost na -42.
- Toto tetování však je moc vybledlé a světlé, proto je potřeba si s ním pohrát přes nástroj Křivky [ CTRL + M ], ztmavit jej a trochu posílit zelený a modrý kanál, protože inkoust se na těle nejeví dokonale černý, ale je mírně namodralý či nazelenalý.
Maskování stylu vrstvy
Maskujete občas vrstvy, které mají přidaný styl vrstvy a výsledek se vám zdá tak nějak podivný? Je to pravděpodobně proto, že ve stylu vrstvy nemáte zaškrtnuto pole [] Maska vrstvy skryje efekty.
Pokud tato možnost zaškrtnutá není, tak se nejprve aplikuje maska vrstvy a až poté efekt. Zatímco pokud zaškrtnutá je, tak se nejprve aplikuje efekt a pak až vrstva. Jinými slovy, po zaškrtnutí maskujete vrstvu jako celek, tak jak ji vidíte i s efektem (jako byste maskovali např. fotku). Bez zaškrtnutí ale maskujete vrstvu pouze jako tvar a efekt se přidává až nakonec. A právě zde vznikají potíže, protože pokud maskujete například pomocí nástroje přechod a vrstva tak obsahuje poloprůhledné pixely, tak se veškeré styly vrstvy přidávají tak nějak.. zvláštně (zejména stíny a obrysy) a vypadá to ošklivě.
Ovšem jsou situace, kdy je naopak potřeba nějaký konkrétní tvar, který vznikne až maskováním v budoucnu. V těchto případech ponechte možnost nezaškrtnutou.
Pleťové tóny
Další relativní novinka – výběr pleťových tónů. Pokud potřebujete rychle vybrat například obličej, či obecně lidskou kůži, nemusíte tvořit výběr ručně. Od verze CS6 naleznete ve Výběr > Rozsah barev možnost Pleťové tóny. Následně stačí potvrdit [ OK ] a máte ve výběru veškerou lidskou kůži na plátně.
Orientace textu na křivce
Jak změnit orientaci textu na křivce? Následovně:
- Vytvoříme si buďto tvar, anebo křivku.
- Zvolíme nástroj text a kurzor (který se následně změní) přesuneme na hranu tohoto tvaru. Zde klikneme.
- Vytvoří se nám textová vrstva, do které něco napíšeme. Původní tvar můžeme skrýt (textová vrstva již zůstane).
- V základu je nastavena Vodorovná orientace, to znamená, že obrys je vnímán jako řádek, na kterém písmena leží. Je však možné změnit orientaci na Svislou, kdy se křivka stává svislou osou každého znaku. Jednu z nich tedy vybereme a je hotovo.
Galerie filtrů
Pokud chcete zkombinovat více filtrů, není potřeba aplikovat jeden z nich přes Filtr > *vybraný filtr* a pak znovu další totožným způsobem, ale je možné zapnout Galerii filtrů, kde lze tyto filtry vrstvit nad sebe. A co víc, je možné kdykoli některé filtry skrýt, nebo upravit jejich hodnoty. Jakmile jste s kombinací filtrů spokojeni, odsouhlaste [ OK ] a veškeré filtry se na vrstvu aplikují.
Nový filtr v Galerii filtrů vytvoříte tak, že kliknete na ikonu nového filtru vpravo dole (stejným způsobem, jako se vytváří nové vrstvy v panelu vrstev). Jak již název Galerie filtrů napovídá, je zde k nalezení přehlídka všech filtrů s malými náhledy, z nichž okamžitě pochopíte, co daný filtr dělá. To je příjemná změna oproti zkoušení „naslepo“ přes Filtr > *vybraný filtr*. Pokud chce člověk dosáhnout nějakého efektu, jistě nechce zkoušet desítky filtrů a zjišťovat, co který dělá. Přesně pro tyto případy je dokonalou volbou Galerie filtrů.
Nastavení vektorizace
Ve starších verzích Illustratoru vyskočilo ihned po kliknutí na vektorizaci okénko, kde mohl člověk nastavit počet barev, minimální velikost poloměru atp. V CS6 ale žádné okno nevyskočí. Jelikož mám raději ruční vektorizaci (až na výjimky), tak tento nástroj prakticky nevyužívám. Ale vzpomínám si na to, že jsem po zakoupení CS6 myslel, že jsem dostal chybnou verzi, protože jsem nastavení vektorizace nemohl najít. Nakonec ale našel.
Po kliknutí na tlačítko vektorizace se provede vektorizace se základním nastavením a přenastavit zpětně po kliknutí na skoro neviditelnou a nicneříkající ikonku – viz obrázek.
Tomáš Vachuda
Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)
- 600 grafických tipů - 28.4.2020
- Sedmero tipů: 57 - 8.7.2017
- Sedmero tipů: 56 - 10.9.2016
Malá poznámka k vektorizaci (tip pro Illustrátor) – ač se v posledních verzích Illustrátoru tento nástroj hodně zlepšil, ještě stále nedosahuje kvalit online vektorizačního nástroje Vectormagic – mrkněte se na srovnání ukázek v tomto článku: http://ilustrator.cz/vectormagic-online-nastroj-prevod-do-krivek/
Jj, vektormagic jsem také kdysi využil. Já obecně vektorizuji minimálně a když už překresluji nějakou skicu, tak samozřejmě ručně. Takže v tomto nejsem tak zběhlý, jako ty a nemohu srovnávat. Díky za tip.