V osmnáctém sedmeru se naučíme vytvářet minizem, ukážeme si přechodový obrys, ruční transformaci perspektivy, zkratky na změnu štětců, naučíme se techniku zvanou airbrush, ještě jednou se vrátíme ke kerningu a naučíme se vytvářet vlastní symboly v Illustratoru a ukážeme si jejich možné využití.
Jaké jsou zkratky na změnu štětců?
Změna na předchocí štětec
,
Změna na následující štětec
.
Mini Zeměkoule
Tento efekt je také hodně známý. A stejně jako u ostatních efektů, které si tu předvádíme, ani tento není nijak složitý.
- Vybereme si naši vrstvu (fotografii), zapneme Libovolnou transformaci [ CTRL + T ], klikenem na plochu pravou myší a vybereme Převrátit svisle. Tento krok je absolutně nutný, jelikož filtr, který využijeme (Polární souřadnice) vnímá jako centrum horní hranu dokumentu.
- Vrstvu transformujeme na cca 50% šířku šíře dokumentu. Tuto vrstvu dále duplikujeme, převrátíme vodorovně a „přilepíme“ obě kopie k sobě. Tento postup není absolutně nutný. Jen je potřeba, abychom měli základ o 50% zúžený, protože budoucí filtr vše minimálně 2-3x roztáhne. Pokud tedy máte dlouhé panorama, nemusíte jej zrcadlit, ale postačí, když jej pouze zúžíte na zmíněných alespoň 50%.
- Vytvoříme nový dokument, který musí mít čtvercové proporce. V mém případě jsem vytvořil dokument 1200x1200px.
- Ve starém dokumentu použijeme zkratky [ CTRL + A ] a [ CTRL + SHIFT + C ], čímž zkopírujeme vše viditelné. Do nového dokumentu obraz vložíme přes klasické [ CTRL + V ] a transformací přizpůsobíme proporcím plátna. Tím se nám obraz opět trochu zúží, což je ideální pro následující filtr.
- Filtr > Deformace > Polární souřadnice – zaškrtnout Pravoúhlé na polární a odsouhlasit [ OK ].
- V rozích možná budou nějaké nečistoty, takže je buďto vyretušujte, anebo jako já vytvořte novou vrstvu, zvolte barevný přechod z modré do ztracena a tyto špíny přechodem překreslete.
Přechodový obrys
Obrysy přidává vrstvám kdekdo. Kdekdo jistě i ví, že jde přidat obrys ve stylu lineárního barevného přechodu. Málokdo už ale ví, že jde nastavit styl přechodu, který je kolmý na obrys přechodu a lze tímto způsobem vytvořit jakési zajímavé ohraničení. Lépe to vysvětlí obrázek niže.
Co je potřeba udělat? Přidat Styl vrstvy > Tah, zde vybrat Typ výplně: Přechod, Styl: Skupina tvarů a nastavit běžným způsobem barevný přechod.
Transformace perspektivy
V nabídce transformací je k nalezení i Perspektiva. Ovšem po zvolení této transformace nemá člověk moc volnosti, protože jakmile uchytne jeden koncový bod, transformuje se ihned i ten na druhé straně. Pokud chcete mít absolutní volnost a posunout si koncové body tam, kam uznáte za vhodné, tak stačí pouze:
- Zapnout libovolnou transformaci [ CTRL + T ].
- Podržet klávesu [ CTRL ] (funkčnost poznáte tak, že se vám po umístění myši nad koncový bod změní kurzor z klasických malých šipeček na malou bílou myš). Následně stačí jen táhnout libovolným koncovým bodem kamkoli chcete.
Airbrush
Airbrush, neboli „stříkací pistole“, v našem případě „stříkací štětec“, neboli štětec, který svou stopu rozprašuje do okolí tak dlouho, dokud držíme myš. Je zde ovšem nějaký limit v závislosti na velikosti štětce, takže nejde držet pixelový štětec v naději, že se za chvíli rozfouká po celém plátně. 🙂 Činnost tohoto nástroje je těžké popisovat, proto jej vyzkoušejte a uvidíte.
Nástroj lze zapnout / vypnout zkratkou [ ALT + SHIFT + P ]. Před použitím této zkratky je však nutné mít aktivní nástroj štětec [ B ]. Je vhodné airbrush kombinovat s co nejměkčím štětcem.
Kontrola kerningu
V minulém sedmeru jsme si ukázali, jak lépe vyvážit mezery mezi znaky. Samozřejmě je ale možné vybrat pár písmen a pouze jim nastavit jiné vzdálenosti. Nyní si ukážeme fintu, kterou využívají například typografové.
Vytváříte například logotyp anebo jen ladíte nadpisy u tiskovin? Chcete mít vyvážený kerning? Zamžourejte očima. Jinými slovy přivřete oči tak, že se vám obraz rozmaže a vy budete vnímat pouze plochy tvarů a negativní prostor mezi nimi, nikoli znaky jako takové.
Nyní je daleko větší šance, že chyby kerningu naleznete – někde se bude shlukovat moc tvarů (tzn. znaky jsou moc blízko) a jinde si naopak všimnete velkého negativního prostoru (tzn. znaky jsou moc daleko).
Vlastní symboly a jejich rozprášení
Jak definovat v Illustratoru vlastní symbol? Jednoduše, vytvoříme symbol, přetáhneme jej do palety symbolů, nějak si jej nazveme a uložíme. Následně můžeme využít například nástroj Rozprašovač symbolů [ SHIFT + S ] a pokreslit symbolem celé plátno.
Tomáš Vachuda
Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)
- 600 grafických tipů - 28.4.2020
- Sedmero tipů: 57 - 8.7.2017
- Sedmero tipů: 56 - 10.9.2016