Sedmero tipů: 15.

V patnáctém sedmeru se naučíme posilovat tmavost bez deformace barev, naučíme se ručně kreslit okna mrakodrapů, přesouvat vrstvy mezi dokumenty, duplikovat vrstvy s následným posunem, naučíme se vytvářet skupiny, kontrolovat kompozici a v Illustratoru si ukážeme, jak lze slučovat objekty i bez Cestáře.

 zkratkaZabalení do skupiny

Pravděpodobně ji budete znát všichni, jedná se o jednu z nejdůležitějších zkratek při práci s vrstvami a skupinami. Jak přes zkratku vytvořit skupinu z právě vybraných vrstev?

CTRL + G

Od verze CS6 lze zkratka aplikovat i na skupiny. Pravděpodobně má nejoblíbenější změna oproti starším verzím.

efekt

Ruční tvorba oken u mrakodrapů

Chtěli jste někdy nakreslit mřížku oken? Také vás děsila představa vytvořit jeden tvar, duplikovat ho stokrát, pečlivě duplikáty rozmístit a všem trochu pozměnit odstín, aby bylo každé okno trochu jiné? Je daleko snažší a elegantnější metoda – vytvoření štětce.

  1. V jakémkoli dukumentu si pomocí nástroje Výběr (M) vytvořte tvar okna, vyplňte jej černou barvou.
  2. Aniž byste aktuální výběr rušili, vejděte do Úpravy > Definovat přednastavení stopy a uložte si tvar jako svůj štětec.
  3. Štětec si zvolte a otevřete si nastavení stopy (F5).
  4. V základním nastavení upravte Mezery na cca 140%.
  5. V nastavení Převod zvolte u Kolísání krytí hodnotu okolo 20% (tím budou některá okna vybledlejší a některá zářivější – protože někomu mohou odcházet žárovky a někdo má naopak nové :)).
  6. V nastavení Dynamika barvy nastavte Kolísání popředí/pozadí na hodnotu okolo 70%.
  7. Nastavení odsouhlaste a běžným způsobem si nastavte barvu popředí a pozadí.
  8. Nyní můžete kreslit. Můžete si vytvořit pomocná vodítka, abyste měli rovné tahy, anebo můžete kreslit od ruky. Tak či onak doporučuji kliknout štětcem na začátek řady, podržet SHIFTkliknout na konec řady. Tím se automaticky vytvoří přímý (tedy dokonale rovný) tah mezi začátečním bodem a koncovým bodem.
  9. Další řady můžete nakreslit opět ručně, anebo duplikovat prvotní vrstvu. Tak či onak se jedná o daleko rychlejší metodu, nežli duplikování jediného tvaru.
  10. Vrstvy oken poté přes zkratku CTRL + E slučte a můžete přidat všem oknům najednou například Vnější záři.

postup-stetec-okna

vrstvy

Jak duplikovat a posunout vybrané vrstvy libovolným směrem?

Pokud potřebujete vytvořit stoh nad sebou umístěných duplikátů, tato metoda vám přijde vhod.

Vyberte vámi zvolené vrstvy, klikněte na nástroj posun (V) a využijte zkratku:

ALT + šipka doleva / doprava / nahoru / dolů

pro duplikaci a posun daných vrstev o 1 px vybraným směrem. Anebo:

SHIFT + ALT + šipka doleva / doprava / nahoru / dolů

pro duplikaci a posun daných vrstev o 10 px vybraným směrem.

Pokud chcete Jiné řešení je zkratka CTRL + ALT + SHIFT + šipka nahoru (někdy fungují i jiné šipky)

montaz

Posílení tmavosti bez deformace barev

Zdá se vám někdy fotka poněkud vybledlá a světlá? Chybí vám někdy silnější stíny? Některé metody pro posilnění kontrastu jsme si již ukázali dříve. Předvedu ale ještě jednu metodu, pomocí které lze posilnit tmavost tak, aby se nedeformovaly barvy.

  1. Otevřete si danou fotografii a použijte zkratky CTRL + A (vybere celé plátno), CTRL + C (zkopíruje obraz) a CTRL + N pro vytvoření nového dokumentu. Tomuto dokumentu se automaticky nastaví velikost obrazu ve schránce (tedy toho, který jste zrovna zkopírovali), takže stačí pouze odsouhlasit.
  2. Pomocí CTRL + V vložit obraz do nového dokumentu.
  3. Přes Obraz > Režim > CMYK změníme režim obrazu. U výstražných oken zaškrtněte možnost [ Neslučovat ], aby vám zůstalo bílé pozadí.
  4. Vejděte do panelu Kanály a klikněte na kanál Černá, na jehož miniaturu následně klikněte se stisknutou klávesou CTRL, čímž vše v daném kanálu vyberete.
  5. Klikněte znovu na miniaturu / název kanálu CMYK pro zobrazení všech kanálů najednou.
  6. Přejděte do panelu Vrstvy a s držením klávesy ALT klikněte na ikonu přidání masky vrstvy.
  7. Přes zkratky CTRL + ACTRL + SHIFT + C vše zkopírujete.
  8. Vložte obraz do starého dokumenty a nastavte styl krytí na Násobit (Multiply). Případně můžete tuto vrstvu duplikovat a pohrát si s procentuálním krytím pro ještě silnější efekt.

PS. Možná se ptáte, proč nešel zkopírovat černý kanál přímo v kroce č. 4. Pokud si to zkusíte, zjistíte, že po vložení do starého dokumentu a změny stylu krytí je výsledek poněkud mdlý. To proto, protože se zkopíruje kanál vyloženě ve stupních šedi (vzpomeňte si, jak jsem kdysi dávno zmiňoval, proč nevyužívat černou / šedou barvu při stínování). Zatímco u našeho postupu zkopírujeme celou oblast stínů i včetně odstínů, které se následně posílí a výsledek vypadá daleko živěji a přirozeněji.

Podobným způsobem můžete posilnit nejen černou barvu, ale např. červenou / zelenou / modrou v RGB režimu, anebo azurovou / purpurovou / žlutou ve CMYK režimu.

postup-cerna-CMYK

 

nastroj

Přesun mezi dokumenty

Dlouho jsem si u přesouvání vrstev z jednoho dokumentu do druhého myslel, že se daná vrstva přesune tam, kam se jí zrovna chce a že v tom není žádný systém. On tam ale systém je. Stejný bod na vrstvě, který uchopíte nástrojem Přesun (V) v prvním dokumentu, se objeví přesně tam, kde vrstvu „upustíte“ v druhém dokumentu. Nevýhodou však je, že při přesouvání se vám zobrazí pouze změněný kurzor a nikoli přesouvaný tvar / vrstva, abyste jej mohli napozicovat. Pro orientační přesun to však stačí.

Příště si ukážeme, jak přesouvat vrstvy na tatáž místa mezi dvěma dokumenty se stejným rozlišení.

presun-tam-kam

 

bonus

Kontrola kompozice

V jednom z dřívějších sedmer jsme si ukázali jednu metodu kontroly kompozice a perspektivy, která se již snad stovky let využívá mezi malíři – zrcadlení obrazu (před digitálními technologiemi se k tomu využíval nástroj zvaný zrcadlo).

Existuje však ještě více metod. Kompozici například skvěle zkontrolujete, když si obrázek oddálíte tak, že vidíte pouze miniaturu (opakovaně stiskněte zkratku CTRL a -). Přestanete tedy vnímat detaily (které už stejně nejsou vidět) a zkontrolujete, zda kompozice „hraje“ tak, jak má.

Někdy jsme totiž zcela ponořeni do obřích obrazů, které si povětšinou zobrazujeme ve 100% velikosti, případně ještě více přibližujeme pro tvoření detailů, ale oddalujeme málokdy. Přitom díky oddálení získáme zcela nový pohled na scénu a je možné, že si všimneme věcí, které jsme do té doby neviděli.

kompozice-oddaleni

illustrator

Jak slučovat tvary bez cestáře?

Dlouho mi unikala existence „Nástroje pro vytváření tvaru“, který je spustitelný přes zkratku SHIFT + M. Pokud chcete sloučit více objektů, stačí vybrat tento nástroj, kliknout na daný tvar, držet a táhnout linku k tvaru dalšímu, který chcete připojit. Pokud máte tvary za sebou v řadě, můžete jednou linkou spojit třeba stovku tvarů. Ano, sloučení přes Cestář není nic zdlouhavého, ale v některých případech je příjemnější využít klávesovou zkratku a sloučit tvary tímto způsobem, nežli se snažit kliknout na to mrňavé tlačítko sloučení v Cestáři. 🙂

slucovani-AI

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář