Sedmero tipů: 12.

Ve dvanáctém sedmeru si ukážeme, jak navodit efekt „blueprintu“, dále se naučíme mít větší kontrolu nad texturami, naučíme se i šikovně kombinovat nástroje výběr a ořez, upravíme si světlost uživatelského rozhraní (CS6 a výše), naučíme se vytvářet nové vrstvy bez otravného dialogu a přesouvat vrstvy bez zasekávání a nakonec si ukážeme, jak v Illustratoru zarovnávat objekty vůči plátnu.

zkratka

Jak vytvořit novou vrstvu bez dialogu (tedy bez toho otravného vyskakovacího okna)?

CTRL + SHIFT + ALT + N

efekt

Efekt „blueprintu“

  1. Zabarvěte pozadí do libovolného odstínu (může být i bílé, v tomto případě přeskočíte krok č. 4).
  2. Vložte do dokumentu vybranou fotografii a odbarvěte ji za pomocí nástroje Odstín a sytost [ CTRL + U ] anebo rovnou zkratkou [ CTRL + SHIFT + U ].
  3. Filtr > Stylizace > Hledat obrysy.
  4. Nyní máme černý obrys na bílém pozadí. Pokud chceme opravdu “blueprint”, tedy modré pozadí a bílé obrysy, je nutné provést inverzi barev přes [ CTRL + I ].
  5. Styl krytí vrstvy nastavíme na Závoj (Screen).
  6. Obraz > Přizpůsobení > Stíny a světla: zde upravíme pouze hodnotu Stíny na 0%.
  7. Filtr > Rozostření > Rozostření povrchu: hodnoty 10 a 10 (tím se zbavíme drobných nečistot).
  8. Pokud by bylo v obraze stále mnoho drobných nečistot, použijte nástroj Křivky [ CTRL + M ] a diagonálu prohněte podobným způsobem, jako na obrázku. Případně je možné využít klasické zamaskování či gumu.

 

blueprint-postup

vrstvy

Nezasekaný přesun vrstev

Pokud se vám někdy při přesouvání vrstvy (ať už pomocí nástroje přesun nebo transformace) na plátně stává, že je přesun jaksi „zasekaný“ (jelikož se automaticky přichytává ke všemu možnému) a objekt nejde přesunout na pixel tam, kam chcete, tak při přesouvání podržte klávesu [CTRL].

 

montaz

Větší kontrola nad texutrami

Jestliže při práci potřebujete aplikovat určitou texturu na určitý objekt, zpravidla asi zvolíte styl krytí Překrýt (Overlay) nebo Měkké světlo (Soft light), tedy styly, které přenesou jak světla, tak stíny. Někdy jsou však stíny intenzivnější, nežli světla (či naopak) a vám nezbývá, než vrstvu textury upravovat pomocí histogramu, nástrojů křivek, či to ponechat a spokojit se s efektem tak, jak je.

Je zde ale druhá možnost a to rozdělení stínů a světel. Duplikujte vrstvu textury a jedné vrstvě nastavte styl krytí na Zesvětlit barvy (Lighten) a druhé na Násobit (Multiply). Tím se v první vrstvě přenesou pouze světla a v druhé pouze stíny. Nyní máte možnost ladit procentuální krytí světel a stínů nezávisle na sobě, či jinak tyto vrstvy upravovat.

 

textura-stiny-svetla

nastroj

Kombinace výběru a ořezu

Víte, že lze snadno zkombinovat nástroj Výběr [M] a Ořez [C]? Stačí provést výběr a jakmile jste s ním spokojeni, stiskněte klávesu [C]. Tím se výběr okamžitě promění v ořez. Ano, je možné vytvářet „výběr“ přímo nástrojem ořez, ale pokud se někdy překliknete, nebo je vám zkrátka nástroj Výběr sympatičtější, můžete jít touto cestou.

Mimochodem lze aplikovat i na „šišatý“ výběr např. lasem – ořez automaticky nalezne nejnižší a nejvyšší souřadnice X a souřadnice Y, od kterých odvodí obdélník pro výřez.

 

vyber-orez

bonus

Světlost rozhraní

Pokud máte verzi CS6 či novější a vadí vám tmavé prostředí. Anebo se vám do CS6 či novější verze právě kvůli tmavému prostředí vůbec nechce, tak vězte, že jas uživatelského prostředí lze přizpůsobovat. Nastavit světlost je možné v Úpravy > Předvolby > Uživatelské rozhraní.

 

svetlost-rozhrani

illustratorZarovnávání vůči plátnu

Zarovnávání objektů vůči sobě jistě znáte. Víte však o tom, že jde zarovnávat i v rámci plátna? Jednoduše přepněte Zarovnat na: Zarovnat na plochu.

 

zarovnani-platno

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

4 thoughts on “Sedmero tipů: 12.

  1. Na větší kontrolu nad texturami mám taky jeden tip.
    Jmenuje se “Mapovat na přechod” Barvy se tam dají nastavit poměrně přesně. Nedá se to moc dobře použít, pokud je v textuře pro jednu světlost více barevných odstínů, protože po namapování bude pro jednu úroveň světlosti jedna barva po celém obrázku. Ale ve většině případů to nevadí. Zkoušel jsem to i u dřeva a tam to bylo bez problémů.

    Doplnění k “Kombinace výběru a ořezu” – nefunguje mi v CS5

    1. Jj, některé věci fungují až od CS6 a nemám už moc přehled v tom, co vše v CS5 fungovalo a co ne. 🙂

      Tomu mapování na přechod nějak nerozumím. Myslíš namapovat na přechod tu texturu? A posléze tu texturu aplikovat např. před Násobit / Závoj?

      1. Namapuješ na přechod tu texturu a to je všechno. 🙂 Ty barvy nastavíš rovnou v tom přechodu. Nic víc. Těch barev tam může být třeba 5 pro lepší zacílení. Je to přímočarý přístup.

        1. Jo takhle, ty myslíš jen jednoduchý zabarvení textury. 🙂 To jo, to chápu a taky to tak občas dělám. Já tím tipem na rozložení světel / stínů chtěl ukázat postup i pro náročnější texturování – např. máš už nějakou fotografii, která má určitou texturu a chceš ji obohatit o další texturu (nevím, třeba textura skal a chceš tomu dodat šmrnc ještě něčím jiným). Tam už by to mapování nestačilo. 🙂 Ale pro ty běžné případy, kdy využíváš jen jednu texturu, je opravdu lepší ten tvůj postup.

Napsat komentář