Sedmero efektů: 1

V prvním sedmeru efektů se naučíme přechodovou záři, rychlé a uvěřitelné osvětlování, snižovat kontrast inverzí, vytvářet jednoduchou texturu dřeva, upravovat sytost přes styl vrstvy, vytvářet jednoduchý efekt drahokamu a vytvářet loadovací kruh.

efekt

  1. Přechodová záře

Vnější a vnitřní záři jistě znáte a pravidelně používáte. Víte ale o tom, že záře nemusí být klasická jednobarevná, ale že jí jde nastavit přechod? Stačí ve stylu vrstvy u vnitřní či vnější záře v nastavení přepnout barvu na… přechod. 🙂

PrechodZare

 

  1. Rychlé osvětlení

Chcete snadno a rychle dodat objektu uvěřitelné osvětlení, aby lépe zapadl do scény?

  1. Přejděte do nastavení stylu vrstvy, konkrétně do vnitřního stínu.
  2. Jako barvu stínu vyberte neutrální šedou (případně šedou mírně zabarvenou do modra / žluta / jiné barvy).
  3. Režim nastavte na Lineárně zesvětlit (přidat).
  4. Nastavte úhel, pod kterým má světlo na objekt dopadat. V našem případě jsem zvolil 90°.
  5. Vyseknutí ponechte na 0%experimentujte s nastavením Vzdálenosti a velikosti.
  6. U nastavení kvality klikněte na malou šipečku vedle ikony profilu a vyberte profil kuželovitý (viz obrázek níže).
  7. Pro dodání realističnosti zvyště šum na cca 7 %, aby se osvětlení dodala jemná textura, jinak by působilo příliš uměle.

SnekOsvetleni

 

  1. Snížení kontrastu inverzí

Máte příliš kontrastní fotografii a chtěli byste ji trochu od-kontrastnit? Photoshop má sice nástroj Jas a Kontrast, ale ne vždy s ním jde dosáhnout ideálních výsledků. Následující postup sice také není do každé situace zcela dokonalý, ale je lepší znát více cest, které pak mezi sebou můžete kombinovat a dosáhnout tak lepších výsledků, než dříve. Postup je zde jednoduchý:

  1. Přidejte vrstvu přizpůsobení: Inverze.
  2. Nastavte jí styl krytí Překrýt (ten je ideální, ale klidně experimentujte s jinými styly).
  3. Snižujte procentuální krytí, dokud nedosáhnete ideálního efektu.

Tento postup od-kontrastňuje velmi dobře. Má však jednu vadu na kráse a to, že trochu mění barevnost. Například v našem případě se změní barva nebe. To se ale dá vyřešit tím, že se efekt Inverze zamaskuje, anebo se přidá nové přizpůsobení Odstín a sytost / Křivky / či cokoli jiného a barvy si doladíte. Každopádně třeba u černobílých fotek to řešit nemusíte, takže tam by byla tato metoda bezproblémová.

KontrastInverze

 

  1. Jednoduchá textura dřeva

Nyní si ukážeme, jak vytvořit jednoduchou texturu dřeva.

  1. Vytvořte si ideálně čtvercový dokument. Já pracoval s rozlišením 700×700 px.
  2. Vytvořte novou prázdnou vrstvu, klikněte na ni pravou myší a vyberte Převést na inteligentní objekt.
  3. Nyní Filtr > Vykreslení > Oblaka.
  4. Poté přes Filtr > Rozostření > Rozmáznutí obraz rozmázněte tak, že nastavíte úhel na 90°vzdálenost rozmáznutí nastavíte přibližně na polovinu výšky souboru – tedy v mém případě (při souboru 700×700 px) to bude 350 px, ale vy to můžete mít jinak.
  5. Přidejte vrstvu přizpůsobení Posterizovat a nastavte počet úrovní alespoň na 25.
  6. V panelu vrstev vyberte / podbarvěte původní inteligentní vrstvu a tuto vrstvu Posterizace, klikněte pravou myší a opět převeďte na inteligentní objekt.
  7. Filtr > Jiný > Horní propust a zde nastavte poloměr alespoň na 7 obrazových bodů.
  8. Poté bude potřeba dřevo nabarvit, tak použijeme efekt (dvě ikony od ikony vrstvy přizpůsobení) Překrytí barvou a nastavíme Režim prolnutí Barva a zvolíme nějakou decentní hnědou.
  9. Přidáme vrstvu přizpůsobení: Křivky. V okně křivek byste měli vidět něco podobného, jako je v obrázku níže – měli byste vidět jakési 3 „kopce“. Chytněte levý černý posuvník a posuňte jej někam mezi první a druhý kopecpravý bílý posuvník posuňte kousek za poslední kopec.
  10. Jelikož nám tato úprava barvy velmi zasytí, přidáme vrstvu přizpůsobení: Odstín a sytostubereme sytost na -50, případně doladíme i odstín.
  11. Efekt je hotový, ale pokud chcete, můžete dvojklikem vejít do úprav inteligentní vrstvy, uvnitř které můžete třeba přenastavit Posterizaci, jako jsem to udělal já (zvýšil jsem počet úrovní na 42). Anebo můžete dvojklikem na filtr Oblaka u spodní inteligentní vrstvy aktualizovat vykreslení oblak na jiné.

DrevoTextura

 

  1. Styl sytosti

Pokud chcete trochu odsytit fotku bez toho, abyste museli používat nějaký filtr, nastavte jí jednoduše styl vrstvy – překrytí barvou, kde nastavte režim na Sytostzvolte nějakou méně sytou barvu a poté experimentujte s procentuálním krytím pro zeslabení / zesílení efektu odsycení.

StylSytosti

 

  1. Jednoduchý drahokam

Nyní si ukážeme jednoduchý efekt vybroušeného drahokamu či korálku.

  1. Nástrojem elipsa vytvoříme kružnici (držením klávesy SHIFT zajistíme přesné proporce kruhu).
  2. Kruh vyplníme požadovanou barvou.
  3. Přejdeme do nastavení stylu vrstvy a to konkrétně do Úkos a reliéf.
  4. Nastavíme styl: Vnitřní úkos, Metoda: Tvrdá, Hloubka: +- 350%, Směr je víceméně jedno, Velikost maximální, tedy 250 a změkčení kolem 1-2 ob.
  5. A nyní přijde experimentování. V nastavení Stínování je kružnice s čtverečkem uprostřed. Myší nyní klikejte dovnitř kružnice a sledujte, jaký efekt to vytvoří. Nejlepších výsledků dosáhnete, když kliknete někam poblíž čtverečku.
  6. Nastavte profil lesku na prstenec (viz obrázek níže) a můžete ale nemusíte zaškrtnout Vyhlazení.
  7. A nyní přenastavte barvu světel a stínů: světla ponechte buďto bílá, anebo je změňte na velmi světlý odstín základní barvy a pro stíny zvolte tmavý odstín základní barvy. Můžete experimentovat i s režimy krytí, ale ideálních výsledků se obvykle dosáhne při ponechání Závoje a Násobení.

JednoduchyDrahokam

 

  1. Loadovací kruh

Loadovací kruh asi znáte. Je k vidění všude možně na webu, když se něco.. loaduje. Ukážeme si, jak se takový základní loadovací kruh tvoří. Z něj už poté, za pomocí několika snímků a vícenásobného natočení, můžete vytvořit samotnou loadovací animaci.

  1. Pomocí nástroje Elipsa vytvoříme kružnici.
  2. Nastavíme Výplň na 0%.
  3. Vstoupíme do nastavení stylu vrstvy > Tah a vybereme Typ výplně: PřechodStyl: Úhlový.
  4. Nastavíme přechod z libovolné barvy do ztracena. Případně, bude-li animace na bílém pozadí, lze ponechat přechod barva > bílá. A je hotovo.

FadingCircle

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

2 thoughts on “Sedmero efektů: 1

  1. efekt na rychle osvětlení by se mohl hodit… zvlášť pokud si efekt převedu na samostanou vrstvu a trochu si to zamaskuji… dalo by se takhle vytvořit i vícero vrstev s různou velikostí odlesku pro různá místa na fotce a každá vrstva by mohla mít jiné krytí a mít odlesk pro jinou část fotky. Např. užší odlesk pro ulitu, širší odlesk pro zbytek.

    1. Jj, napadlo mě totéž. 🙂 Uložil bych si několik variant osvícení jako styly vrstvy a pak bych to přes maskování nakombinoval. Každopádně ono už to jedno osvětlení dodá objektu hodně na uvěřitelnosti, takže pokud potřebuješ rychle nasvětlit desítky objektů, tak se na ně nakopíruje ten samej styl a hotovo.

Napsat komentář