V prvním sedmeru bonusů se naučíme instalovat štětce (či cokoli), přenášet vzorky z Illustratoru do Photoshopu, otevírat soubory přes dvojklik ve Photoshopu, přitahovat na vodítka, ukládat přednastavení, natáčet plátno za pomocí pravítka a vytvářet kompozice vrstev.
Instalace štětců, vzorků apod.
Potřebujete do programu „nainstalovat“ štětec, vzorek, či cokoli jiného? Stačí na soubor v dokumentech dvojkliknout a je to. Máte-li zapnutý program, nic vám to neoznámí, ale v nabídce štětců se vám ihned zobrazí i nově nainstalované štětce. Nemáte-li zrovna zapnutý Photoshop, po dvojkliku na soubor se program automaticky otevře.
Přenos vzorku z Illustratoru do Photoshopu
Nevím, zda to je nejsnažší metoda, nicméně tento způsob přenosu vzorku / textury z Illustratoru do Photoshopu využívám já. Tento tip využijí tedy pouze ti, co mají jak Illustrator, tak Photoshop a snaží se občas přesnášet vzorek z AI do PS. Budu předpokládat, že víte, jak se vzorek v AI vytváří a jak se používá.
- Vytvořte obdélník (či jiný tvar) a pokryjte jej daným vzorkem.
- Přejděte do Objekt > Rozdělit a odsouhlaste cokoli, co na vás vyskočí.
- Poté v Cestáři klikněte na Rozdělit. Tím se vám vzorek rozdělí na jednotlivé tvary.
- Všimněte si opakujících se obdélníků. Tyto obdélníky ohraničují opakující se segmenty. Jinými slovy – jakýkoli z těchto obdélníků je základem pro náš vzorek. Jeden segment si vyberte a pomocí nástroje Přímý výběr [ A ] vyberte a odstraňte všechny okolní tvary, dokud nezbyde samotný zvolený segment.
- Tvary (vzorek) nyní můžete přebarvit na jakýkoli jiný odstín, ale není to potřeba, to už zvládnete případně přebarvit ve Photoshopu.
- Segment vyberte a použijte CTRL + C.
- Otevřete Photoshop a přes CTRL + N založte nový dokument. Při zakládání, pokud máte ve schránce cokoli zkopírovaného, se velikosti plátna nastaví přesně taková, jakou má velikost kopírovaný objekt – v tomto případě náš vzorek.
- Přes CTRL + Vvložte vzorek jako Inteligentní objekt.
- Postupně si přibližte jednotlivé hrany dokumentu, protože se pravidelně stává (kvůli nepřenostem převodu měřítka z vektorů do pixelů), že okolo hran bývá 1 pixel prázdný a vzorek není na kraje nalepen. Použijte nástroj Ořez [ C ] a ořezte plátno tak, aby vzorek na kraje nalepen byl.
- Vzorek či pozadí nyní můžete přebarvit a přes Úpravy > Definovat vzorek si svůj vzorek uložit a kdykoli jej použít skrze Styl vrstvy > Překrytí vzorkem.
Dvojklikové otevření
Víte o tom, že když zapnete program a ještě nemáte nic otevřeného a dvojkliknete kamkoli dovnitř plochy programu (tedy tam, co obvykle bývá plátno), tak se otevře možnost Otevřít?
Přitahování
Pokud často objekty zarovnáváte či nalepujete na vodítka a zároveň nemáte ve Photoshopu nastavené přitahování a automatická vodítka, co nejdříve to napravte:
- Zobrazení > Přitahovat na > Vodítka (či další možnosti)
- Zobrazení > Zobrazovat > Automatická vodítka
Nyní, když budete nějaký objekt posouvat poblíž vodítek, automaticky se na ně nalepí (vůle bývá pár pixelů). Zároveň, budete-li posouvat s objekty vůči sobě, automaticky se zobrazí vodítka v tu chvíli, když například jedna hrana prvního objektu je ve stejné úrovni jako jiná hrana druhého objektu (viz obrázek, první ukázka), anebo když se objekt nachází ve středové ose druhého objektu (viz obrázek, druhá ukázka).
Uložení přednastavení
Ukládání přednastavení jsme si již ukázali v jednom speciále, ale připomenu ho i v samostatném sedmeru. Kdykoli pracujete s vrstvami přizpůsobení (křivky, histogram, odstín a sytost…), je možné nastavení uložit. Pokud například často využíváte S-křivku, je možné kliknou na malinkou šipečku v pravém horním rohu v okénku vrstvy přizpůsobení a vybrat Uložit přednastavení. Poté jej můžete kdykoli zavolat podobným způsobem přes Načíst přednastavení.
Pravítko a natočení
Víte o tom, že když použijete pravítko pro nakreslení čáry (kreslí se klasicky přes dva kliky: první klik nastaví počáteční bod, druhý klik koncový bod) a vzápětí použijete Obraz > Otočení obrazu > O jiný úhel, tak zde bude automaticky nastaven úhel, který je nakreslen v pravítku?
Jinými slovy, pokud máte křivou fotku a pomocí pravítka nakreslite čáru tam, kde si myslíte, že by měla být fotka rovná a poté použijete natočení o jiný úhel, fotka se vám narovná.
Kompozice vrstev
Přemýšlel jsem, zda dát tento tip k nástrojům anebo do bonusů. Jelikož to vnímám spíše jako vychytávku pro práci, nežli vyloženě nástroj, přidávám to do této kategorie.
Víte o tom, že si můžete ukládat kompozice vrstev? Například máte uvnitř jednoho souboru navrhnutých více variant a u každé jsou zobrazeny jiné prvky. A mezi těmito variantami se rozhodujete a neustále skrýváte / odkrýváte potřebné vrstvy. V lepším případě si vytvoříte skupinu A a skupinu B, jednu skupinu vždy skryjete a zobrazíte si druhou, tu skryjete a zobrazíte si zpět první. Něco podobného asi tu a tam praktikujeme všichni, že? 🙂
Problém mezi takovýmto překlikáváním je ten, že ikdyž jste rychlíci a zvládnete první skupinu skrýt a druhou zobrazit v rámci ani ne vteřiny, stále je tam ten moment „probliknutí“ – moment, který stojí mezi viděním první a druhé skupiny. Tento moment, ač trvá zlomek vteřiny, je velmi nepříjemný a srovnávání daných verzí není tak pohodlné (zvláště pokud se liší třeba jen v maličkostech). Nebylo by pohodlnější jedním klikem přepnout z varianty A do varianty B? Tedy bez momentu „probliknutí“? Určitě bylo a popíšeme si, jak na to:
- Přes Okna > Kompozice vrstev si zobrazte panel Kompozice vrstev.
- Zobrazte si na plátně první kompozici, vše ostatní skryjte. Poté v panelu Kompozice vrstev klikněte na ikonku, která vypadá stejně, jako ikonka pro tvorbu nové vrstvy. Tímto vytvoříte novou kompozici vrstev.
- Poté skryjte a zobrazte ty vrstvy, které tvoří tu pomyslnou variantu B, se kterou chcete původní variantu srovnat. Jakmile tak učiníte, klikněte znovu na ikonku pro tvorbu nové Kompozice. Podobným způsobem si můžete vytvořit kompozic klidně tucet.
- A teď to přijde. Když kliknete na malou ikonku nalevo od názvu dané kompozice v panelu Kompozice vrstev, tak se vám ihned vybraná zobrazí. Nyní tedy můžete pouze překlikávat mezi jednotlivými kompozicemi bez „probliknutí“. 🙂
Jinak jak vidíte v nastavení, lze u ukládání vzít ohled i na polohu a vzhled (styl vrstvy). Nevím ale, zda jsem jen něco dělal špatně, nicméně mi tyto možnosti někdy fungují a někdy ne, takže kompozice využívám čistě z hlediska polohy.
Tomáš Vachuda
Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)
- 600 grafických tipů - 28.4.2020
- Sedmero tipů: 57 - 8.7.2017
- Sedmero tipů: 56 - 10.9.2016
Doplnil bych ještě, že ke srovnání natočení bude rychlejší použít toto: http://sklad.bereza.cz/00-jarda/00_screenshot/2015-09-19_121354.jpg
Funguje to v podstatě stejně. Nejsem si ale jistý jestli to je od verze CC nebo CS6
Zajímavý, existence tohodle jsem si nikdy nevšiml, díky za tip. 🙂 Je to i v CS6.