V jednapadesátém sedmeru se naučíme přes zkratku duplikovat výřez, vytvoříme si superkapalinu, přiblížíme si ztmavování a zesvětlování masek, odstraníme barevnou auru u vyřízlého objektu, přes jedno kliknutí přepneme mezi volnou transformací a prokřivením, uchytíme si vytvářený tvar ke krajům plátna a v Illustratoru se naučíme převádět text na tvary pomocí zkratky.
Vyříznutý duplikát
Pokud od vrstvy chcete určitou oblast oddělit tak, abyste ji měli v samostatné vrstvě a v původní vrstvě daná oblast zmizela (tedy vyříznout ji), existuje na to tato zkratka:
CTRL + SHIFT + J
Superkapalina
Dnes si ukážeme, jak vytvořit efekt jakési hi-tech sci-fi superkapaliny.
- Aktivujte nástroj Přechod, konkrétně kruhový přechod.
- Přechodové barvy nastavte zbílé do černé (stačí zmáčknout klávesu [ D ] a poté [ X ], poté byste automaticky měli mít nastavený bílo-černý přechod).
- V horním panelu nastavte Režim přechodu na: Rozdíl.
- Na černé plátno začněte kreslit kružnice jednu přes druhou, libovolných velikostí. V prvních pár krocích efekt moc viditelný nebude, ale za chvíli se začne naše superkapalina rýsovat. Kružnicemi pokryjte celé plátno, vyhrajte si s tím, dokud nebudete s efektem spokojeni.
- Nyní přejděte do Filtr > Galerie filtrů a v sekci Umělecký zvolte Plastikový obal. Tomu nastavte hodnoty: Míra zvýraznění – 6, Detaily – 8, Hladkost – 11. Samozřejmě můžete zvolit i jiné, tyto jsou jen pro hrubou představu.
- Poté opět vstoupíme do Galerie filtrů a nyní vybereme v sekci Skica filtr Chróm. Nastavíme Detaily na maximum a Hladkost okolo 4.
- Nad touto vrstvou vytvoříme novou, černou vrstvu a vykreslíme do ní oblaka.
- Poté se opět vrátíme do Galerie filtrů a použijeme Chróm se stejným nastavením, jako v kroce 6.
- Této vrstvě nastavíme styl krytí na Překrýt okolo 50%.
- Nu a tím je kapalina hotová, nyní nezbývá než ji zabarvit přes Mapování na přechod, kdy na jednom konci zvolíte pokud možno nějakou světlou, zářivou a sytou barvu a na druhém konci zvolíte nějaký tmavý odstín.
Ztmavování a zesvětlování masek
Možná jste někdy narazili na postup, například u maskování vlasů, kdy někdo pro ztmavování a zesvětlování masky vrstvy používal nástroje Ztmavit (Burn tool) a Zesvětlit (Dodge tool). Jenže tyto nástroje zesvětlují či ztmavují vše, co není 100% černé a 100% bílé. A občas je zkrátka potřeba třeba jen dotmavit to, co už je tmavé (tedy tmavší jak 50% šedá) a naopak dosvětlit to, co je již světlé (světlejší jak 50% šedá). A to bez toho, abyste nějak zdeformovali / zostřili okraje masky.
V tomto případě také využijete nástrojů Ztmavit a Zesvětlit, ale v horním panelu přepnete u Ztmavení – Rozsah: Stíny a u Zesvětlení – Rozsah: Světla.
A zde je ukázka několika „průchodů“ Ztmavení a Zesvětlení.
Ztmavení:
Zesvětlení:
Odstranění barevného okraje
Pokud vyřezáváte jakýkoli objekt, pravděpodobně má po okrajích nějaký odstín dle toho, v jakém prostředí se nacházel. Pro ukázku si uvedeme například strom, který je sice co do tvaru dobře vyříznutý, ale okolo listů zůstala atmosferická aura.
Jak se takové aury zbavit? Stačí:
- Vzít do ruky nástroj Kapátko [ i ].
- Vybrat libovolnou zelenou barvu z koruny stromů (u jiného objektu vyberete nějakou „průměrnou“ barvu, která je na něm dominantní).
- Nastavit styl vrstvy: Vnitřní záře, kde režim nastavíte na Barva a barvě nastavíte vybraný zelený odstín.
- Poté si můžete hrát s velikostí a rozsahem záře dle toho, jak veliká fotografie je.
Nu a to je vše. Díky tomuto postupu sladíte barevnost okrajů s barevností objektu a zbavíte se atmosferické aury.
Přepínání transformace
Občas nejspíše přepínáte z klasické transformace na Prokřivení. Nejběžnější způsob je ten, že přepnete pomocí Úpravy > Transformovat > Prokřivit. Jde to ale ještě rychleji – pokud spustíte transformaci (přes CTRL + T), tak se vám v horním panelu zobrazí ikonka (viz obrázek), na kterou když kliknete, tak se okamžitě přepnete do módu Prokřivení. A po opakovném kliknutí na ikonu se vrátíte zpět do běžné transformace.
Uchycení tvarů ke krajům plátna
Možná jste si všimli, že pokud chcete vytvořit například obdélník pomocí nástroje Tvar a chcete, aby sahal například od levého kraje plátna po pravý kraj, tak se vám to asi nikdy nepovede. Při tvorbě tvaru se totiž nebere ohled na okraj plátna a daný tvar tedy může mít koncovou hranu mimo plochu pracovního plátna. A pokud chcete, aby například levá strana tvaru přesně dosedla na levý okraj plátna, je potřeba po vytvoření tvaru zapnout transformaci a táhnout tu přesahující hranu směrem k plátnu, kde už si to program uchytí (pokud máte zapnuté Zobrazení > Přitahovat).
Což je ale velmi otravné, takže jak to vyřešit rychleji?
- Zapněte si pravítka pomocí [ CTRL + R ].
- Klikněte kamkoli na levé svislé pravítko a táhněte směrem k dokumentu. Okamžitě uvidíte, že táhnete jakousi čáru – toť vodítko. Umístěte jej na potřebnou hranu dokumentu a pusťte. Tím se vodítko vytvoří.
- Vytvořte tvar. Když nyní kliknete na daný kraj dokumentu, začátek tvaru se automaticky přilepí k vodítku, což tedy znamená, že se přilepí na kraj dokumentu.
Text na tvary
Jak co nejrychleji převést text na tvary, resp. na Outline? Stačí vybrat textovou vrstvu a použít zkratku:
CTRL + SHIFT + O
Tomáš Vachuda
Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)
- 600 grafických tipů - 28.4.2020
- Sedmero tipů: 57 - 8.7.2017
- Sedmero tipů: 56 - 10.9.2016