Sedmero: 51.

V jednapadesátém sedmeru se naučíme přes zkratku duplikovat výřez, vytvoříme si superkapalinu, přiblížíme si ztmavování a zesvětlování masek, odstraníme barevnou auru u vyřízlého objektu, přes jedno kliknutí přepneme mezi volnou transformací a prokřivením, uchytíme si vytvářený tvar ke krajům plátna a v Illustratoru se naučíme převádět text na tvary pomocí zkratky.

zkratka

Vyříznutý duplikát

Pokud od vrstvy chcete určitou oblast oddělit tak, abyste ji měli v samostatné vrstvě a v původní vrstvě daná oblast zmizela (tedy vyříznout ji), existuje na to tato zkratka:

CTRL + SHIFT + J

 

efekt

Superkapalina

Dnes si ukážeme, jak vytvořit efekt jakési hi-tech sci-fi superkapaliny.

  1. Aktivujte nástroj Přechod, konkrétně kruhový přechod.
  2. Přechodové barvy nastavte zbílé do černé (stačí zmáčknout klávesu [ D ] a poté [ X ], poté byste automaticky měli mít nastavený bílo-černý přechod).
  3. V horním panelu nastavte Režim přechodu na: Rozdíl.
  4. Na černé plátno začněte kreslit kružnice jednu přes druhou, libovolných velikostí. V prvních pár krocích efekt moc viditelný nebude, ale za chvíli se začne naše superkapalina rýsovat. Kružnicemi pokryjte celé plátno, vyhrajte si s tím, dokud nebudete s efektem spokojeni.
  5. Nyní přejděte do Filtr > Galerie filtrů a v sekci Umělecký zvolte Plastikový obal. Tomu nastavte hodnoty: Míra zvýraznění – 6, Detaily – 8, Hladkost – 11. Samozřejmě můžete zvolit i jiné, tyto jsou jen pro hrubou představu.
  6. Poté opět vstoupíme do Galerie filtrů a nyní vybereme v sekci Skica filtr Chróm. Nastavíme Detaily na maximum a Hladkost okolo 4.
  7. Nad touto vrstvou vytvoříme novou, černou vrstvu a vykreslíme do ní oblaka.
  8. Poté se opět vrátíme do Galerie filtrů a použijeme Chróm se stejným nastavením, jako v kroce 6.
  9. Této vrstvě nastavíme styl krytí na Překrýt okolo 50%.
  10. Nu a tím je kapalina hotová, nyní nezbývá než ji zabarvit přes Mapování na přechod, kdy na jednom konci zvolíte pokud možno nějakou světlou, zářivou a sytou barvu a na druhém konci zvolíte nějaký tmavý odstín.

FluidPostup

 

vrstvy

Ztmavování a zesvětlování masek

Možná jste někdy narazili na postup, například u maskování vlasů, kdy někdo pro ztmavování a zesvětlování masky vrstvy používal nástroje Ztmavit (Burn tool) a Zesvětlit (Dodge tool). Jenže tyto nástroje zesvětlují či ztmavují vše, co není 100% černé a 100% bílé. A občas je zkrátka potřeba třeba jen dotmavit to, co už je tmavé (tedy tmavší jak 50% šedá) a naopak dosvětlit to, co je již světlé (světlejší jak 50% šedá). A to bez toho, abyste nějak zdeformovali / zostřili okraje masky.

V tomto případě také využijete nástrojů Ztmavit a Zesvětlit, ale v horním panelu přepnete u Ztmavení – Rozsah: Stíny a u Zesvětlení – Rozsah: Světla.

MaskySvetloTmavo

A zde je ukázka několika „průchodů“ Ztmavení a Zesvětlení.

Ztmavení:

PruchodyZtmaveni

Zesvětlení:

PruchodZesvetleni

 

montaz

Odstranění barevného okraje

Pokud vyřezáváte jakýkoli objekt, pravděpodobně má po okrajích nějaký odstín dle toho, v jakém prostředí se nacházel. Pro ukázku si uvedeme například strom, který je sice co do tvaru dobře vyříznutý, ale okolo listů zůstala atmosferická aura.

Jak se takové aury zbavit? Stačí:

  1. Vzít do ruky nástroj Kapátko [ i ].
  2. Vybrat libovolnou zelenou barvu z koruny stromů (u jiného objektu vyberete nějakou „průměrnou“ barvu, která je na něm dominantní).
  3. Nastavit styl vrstvy: Vnitřní záře, kde režim nastavíte na Barva a barvě nastavíte vybraný zelený odstín.
  4. Poté si můžete hrát s velikostí a rozsahem záře dle toho, jak veliká fotografie je.

Nu a to je vše. Díky tomuto postupu sladíte barevnost okrajů s barevností objektu a zbavíte se atmosferické aury.

OdstraneniBarevnehoOkraje

 

nastroj

Přepínání transformace

Občas nejspíše přepínáte z klasické transformace na Prokřivení. Nejběžnější způsob je ten, že přepnete pomocí Úpravy > Transformovat > Prokřivit. Jde to ale ještě rychleji – pokud spustíte transformaci (přes CTRL + T), tak se vám v horním panelu zobrazí ikonka (viz obrázek), na kterou když kliknete, tak se okamžitě přepnete do módu Prokřivení. A po opakovném kliknutí na ikonu se vrátíte zpět do běžné transformace.

PrepnutiTransformace

 

bonus

Uchycení tvarů ke krajům plátna

Možná jste si všimli, že pokud chcete vytvořit například obdélník pomocí nástroje Tvar a chcete, aby sahal například od levého kraje plátna po pravý kraj, tak se vám to asi nikdy nepovede. Při tvorbě tvaru se totiž nebere ohled na okraj plátna a daný tvar tedy může mít koncovou hranu mimo plochu pracovního plátna. A pokud chcete, aby například levá strana tvaru přesně dosedla na levý okraj plátna, je potřeba po vytvoření tvaru zapnout transformaci a táhnout tu přesahující hranu směrem k plátnu, kde už si to program uchytí (pokud máte zapnuté Zobrazení > Přitahovat).

Což je ale velmi otravné, takže jak to vyřešit rychleji?

  1. Zapněte si pravítka pomocí [ CTRL + R ].
  2. Klikněte kamkoli na levé svislé pravítko a táhněte směrem k dokumentu. Okamžitě uvidíte, že táhnete jakousi čáru – toť vodítko. Umístěte jej na potřebnou hranu dokumentu a pusťte. Tím se vodítko vytvoří.
  3. Vytvořte tvar. Když nyní kliknete na daný kraj dokumentu, začátek tvaru se automaticky přilepí k vodítku, což tedy znamená, že se přilepí na kraj dokumentu.

 

UchyceniTvaru

 

illustrator

Text na tvary

Jak co nejrychleji převést text na tvary, resp. na Outline? Stačí vybrat textovou vrstvu a použít zkratku:

CTRL + SHIFT + O

TextNaTvary

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář