Čáry máry fuk

Kouzelná hůlka je jedním z nejvyužívanějších nástrojů. Využíváte ji však naplno? Ukážeme si, co vše lze při práci s kouzelnou hůlkou nastavovat a upravovat. Taktéž si ukážeme, jak rozšiřovat výběr způsobem speciálně navrženým pro kouzelnou hůlku.

Původně jsem chtěl hůlku uvést jako jeden tip v rámci sedmera. Nakonec jsem ale zjistil, že se k ní váže tolik věcí, že bude přehlednější, když ji uvedu samostatně. Věřím, že většina z vás bude základy práce s kouzelnou hůlkou znát, ale ikdybyste si měli odnést jednu novou věc, která vám usnadní práci, vyplatí se článek projít.

Tak, jdem na věc. Začneme rozborem panelu kouzelné hůlky:

PanelHulka

 

Nastavení

Tolerance

Tolerance výběru je hodnota, kterou budete upravovat nejčastěji.

Co vlastně tolerance říká? Máme-li toleranci 32, znamená to, že hůlka vybere spolu s vybraným pixelem (barvou) i ty barvy, které jsou až o 32 úrovní tmavší a až o 32 úrovní světlejší. A to vše na úrovni barevných kanálů, které se ve finále zprůměrují. Kdo je zvědavý, může si to odzkoušet – otevřete si obrázek, proveďte výběr a proklikejte jednotlivé kanály a vizte, jak výběr v dílčích kanálech vypadá.

U tolerance je dobré si pamatovat následující:

  • Úrovní světlosti je v běžném dokumentu 256 na škále 0–255. Toto je tedy rozmezí hodnot, které je možno do tolerance nastavit. Nula vybere minimum pixelů a 255 vybere téměř všechny. Čím častěji si budete s nastavením tolerance hrát, tím dříve dostanete do oka, jaké nastavení se do jaké situace hodí.
  • Jelikož jde o výběr rozsahu barev a ne plochy, nezáleží na tom, jak velký je obraz. U velkých dokumentů tedy nemusíte nastavovat zbytečně velkou toleranci a naopak u malých dokumentů ji nemusíte zmenšovat.

Tolerance

 

Vyhlazení

Zaškrtnuté Vyhlazení (Anti-aliasing) zařídí, že okraje výběru nebudou zubaté. Že se zkrátka.. vyhladí.

Vyhlazenii

 

Sousedící

Pokud máte tuto možnost zaškrtnutou, hůlka vybere pouze plochy, co si navzájem sousedí. Pokud zaškrtnutá není, hůlka vybere všechny pixely podobných barev na celém plátně.

Sousedici

Vzorkovat všechny vrstvy

V základním nastavení funguje kouzelná hůlka jen v té vrstvě, ve které se nacházíte. Pokud však máte třeba montáž spojenou z X vrstev (jako na obrázku níže) a chcete vybrat třeba všechny světle zelené odstíny v obraze, nemusíte vrstvy slučovat a postačí zaškrtnout [] Vzorkovat všechny vrstvy – nyní bude kouzelná hůlka vrstvy zcela ignorovat a bude vycházet z celkového obrazu.

VzorkovatVsechnyVrstvy

 

Vzorek

Popravdě mě nenapadá situace, ve které bych nastavení Vzorku využil, ale třeba vám to někdy přijde vhod. V základu je nastaven Vzorek: Bod – to znamená, že se výběr odvíjí podle konkrétního bodu, na který kliknete. Pokud však přenastavíte Vzorek například na 51 x 51, tak kolem bodu, na který kliknete, se vytvoří pomocný čtverec 51 x 51 px a vypočte se průměrná barva a s tou výběr pracuje.

VzorekHulka

 

Operace

Součet

První operací je součet. Buďto zatrhněte druhou ikonku v horním panelu, anebo při klikání držte [ SHIFT ]. Každým dalším kliknutím rozšíříte původní výběr o novou oblast. Mezi každým kliknutím si můžete přenastavit toleranci výběru, která se aplikuje na nový přídavek.

HulkaSlucovani

 

Rozdíl

Druhou operací je rozdíl. Buďto zatrhněte třetí ikonku v horním panelu, anebo při klikání držte [ ALT ]. Jak jste asi vydedukovali, v tomto případě budete od původního výběru odečítat. Odečítání má smysl samozřejmě tehdy, snížíte-li v nastavení toleranci výběru. Jinak byste odečtením odečetli celý výběr.

HulkaOdecitani

 

Průnik

Poslední operace, průnik, je sice v podstatě jednoduchá, ale hůře se to ukazuje animací. Nejprve přiložím obrázek dvou výběrů. Nalevo je základní výběr (bude na začátku animace). Napravo je výběr, se kterým budeme vytvářet průsečík (tzn. kam budeme klikat).

UkazkaPrusecik

A zde je vidět, jak to vypadá naživo. Pokud bych to vysvětloval nesrozumitelně, vyzkoušejte si to. 🙂

HulkaPrusecik

 

Kombinace s nástrojem Výběr anebo Laso

Jak jsem zmínil, Kouzelná hůlka provádí výběr na základě barev. Ale i tak je to stále výběr. Proto je možné hůlku kombinovat s nástrojem Výběr [M], ať už čtvercovým, elipsovým, anebo jakýmkoli a to na základě operací, které jsme si ukázali výše. Pokud se chcete zbavit nějakých „ďour“ ve výběru (jako na obrázku níže), stačí ponechat aktivní výběr z kouzelné hůlky, přepnout do nástroje Výběr, podržet [ SHIFT ] a vytvořit nový výběr, který chcete k původnímu přidat. Stejně tak můžete provádět i zbylé operace.

Málem jsem zapomněl zmínit, že stejným způsobem můžete využít i nástroj Laso, funguje to stejně.

Kombinace

 

Zpřesnění okrajů

Zpřesňování okrajů jsme si již ukázali v jednom starším sedmeru, ale abyste měli informace ke kouzelné hůlce pohromadě, zkopíruji tip i sem.

Tento nástroj se hodí do situací, kdy něco vybíráte kouzelnou hůlkou a ať děláte co děláte, okraje jsou po zamaskování / vyříznutí stále tak nějak zubaté a ostré. Co s tím?

  1. S aktivovním výběrem aktivujte nástroj obdélníkový výběr [ M ].
  2. V horním panelu naleznete tlačítko [ Zpřesnit okraje… ] – klikněte na něj.
  3. Vyskočí vám nastavení zpřesňování okrajů a nastavujte dle libosti.

Nejprve si přepněte režim zobrazení na ten, který vám bude vyhovovat. Mně vyhovuje překrytí červenou barvou – jde o zobrazení nového výběru vs. starého výběru, takže je fajn, když to vidíte co možná nejzřetelněji.

Názvy jednotlivých položek nastavení jsou vcelku všeříkající, asi není tedy potřeba je nějak vysvětlovat. Snad jen Inteligentní poloměr – ten se snaží o rovnoměrnost okraje podél výběru. Nevím, jak jinak bych to vysvětlil, zkrátka odzkoušejte si sami různé hodnoty (ideální jsou okolo 1-3 px) a uvidíte, co to dělá. 🙂

Osobně když něco vyřezávám a chci zjemnit okraj, nastavuji inteligentní poloměr 2 px, vyhlazení 5 px a prolnutí okrajů 1 ob. Obecně, pokud něco vyřezáváte a zasazujete do jiné kompozice, neměly by být okraje moc ostré, protože bude objekt působit nereálně, jakoby tam nepatřil. Z toho důvodu je dobré nastavit např. zmíněné prolnutí okrajů, které okraje rozostří a do nové scény „prolne“.

Jakmile je nastaveno, stačí v sekci Výstup zvolit – Výstup do: Výběr, odsouhlasit a pak dle výběru vrstvu zamaskovat.

ZpresnitOkraje

 

Podobné

Předposlední věc, kterou si ukážeme, je nástroj Výběr > Podobné. Co tento nástroj provede? Nalezne na plátně podobné odstíny a k výběru je přidá. Víceméně tedy vybere to, co by vybrala kouzelná hůlka, kdyby neměla zaškrtnutou možnost [] Sousedící. S tím rozdílem, že si můžete (před použitím nástroje) nastavit toleranci, „jak moc podobné“ barvy chcete přidat.

Podobne

 

Rozšířit

To nejlepší na konec. Navážu na téma „ďour“. Tento problém se totiž při výběru kouzelnou hůlkou naskytá poměrně pravidelně. Mějme například tuto situaci:

Doury

V tomto případě to není zas tak hrozné a šlo by se ďour zbavit pomocí využití nástroje Výběr, jak jsme si ukázali dříve. Ale zaprvé je to otravné a zadruhé jistě někdy narazíte na situace, kdy těch ďour bude tolik, že by vám jejich odstraňování tímto způsobem zabralo snad půl hodiny.

Někoho možná napadne využít Výběr > Změnit > Rozšířit. Tím rozšíříte celý výběr po jeho obvodu a „zaletujete“ malé, obvykle pár pixelové díry. Jenže je tu problém – pokud byste výběr rozšířili v našem případě výše, sice byste se zbavili ďour, ale zároveň by se výběr rozšířil i podél hřebenů hor. Což asi nechceme.

Rozsirit

 

Co tedy s tím?

Aby to nebylo matoucí, existuje ještě jeden nástroj se stejným názvem Rozšířit (v anglické verzi Grow). Nenajdeme ho ale ve Výběr > Změnit > Rozšířit, nýbrž ve Výběr > Rozšířit.

Jaký je rozdíl mezi klasickým rozšířením a tímto lepším rozšířením? Klasické funguje čistě na základě pixelů – jednoduše výběr rozšíří po obvodu. Toto, lepší rozšíření však funguje na stejném principu, jako kouzelná hůlka – rozšířuje se o nejbližší barervné odstíny. A to vše opět na základě Tolerance, kterou si nastavíte.

Grow

Tadá. 🙂 Pokud jste tento způsob rozšiřování doteď neznali, sdílím vaše nadšení, jelikož já ho také donedávna neznal.

 

Díky

Děkuji za čtení a doufám, že vám tento článek pomohl odhalit všechna tajemství kouzelné hůlky, jelikož by byla škoda ji nevyužívat naplno. Věřím, že se z vás nyní stanou prvotřídní kouzelníci. 🙂

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 14 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář