Veselé zdrojáky

Veselé zdrojáky přeji – tedy.. Vánoce. Mám pro vás dárek a z překlepu na začátku odstavce asi tušíte, oč půjde. 🙂 Poskytuji vám PSD zdrojáky ke svým třem posledním matte paintingům. Užijte si je. Zároveň se s vámi dočasně rozloučím – více info v článku.

 

Dočasné rozloučení a shrnutí

Chtěl jsem napsat, že jsem nedávno už jedno shrnutí sepsal. Teď koukám, že to nedávno bylo před 4 měsíci. To to letí. Máme za sebou tedy už přes rok a půl. Finální verdikt v číslech:

  • 75 článků

  • z toho 66 sedmer tipů

  • z toho 7 speciálů

  • k tomu 1 ultimátní seznam zdrojů

  • a 2 e-booky

  • a dnešní 3 zdrojáky 🙂

Od posledního shrnutí, kdy jsem zmínil, že už mi jaksi dochází tipy, jsem sepsal dalších 13 sedmer, speciál o pluginech pro Illustrator a e-book o Logotvorbě. Ufff.

Úplně na začátku jsem si dal závazek: článek každou sobotu. Nebylo to vždy lehké. Zejména když jsem (2×) vycestoval do zahraničí a musel sepsat 7 článků dopředu. Ale zas pokud bych si takový závazek nedal a sepisoval články jen dle uvážení, nejspíš bychom dnes byli u nějakého dvacátého sedmera. Přinejlepším. Tento závazek mě tedy hnal kupředu a bral jsem to jako slib. Slib, který jsem dal vám všem.

Jak už před 13 lety zpívaly Holkivšechno hezký jednou končí. Nebojte se, blog jako takový neskončí. To nedopustím. Jen skončí pravidelnost vycházení článků. Po téměř pětistovce tipů už se hůře hledají takové, které by stály za sdílení. Tu a tam ale na nějaký tip narazím a průběžně si je sepisuji. A moc rád z nich sestavím sedmero, jakmile se tipů sejde více. Už to ale nebude jednou týdně, ale třeba jednou do měsíce. Možná tu a tam přijdu i s nějakým speciálem či zajímavostí. Ovšem – což se liší od toho, jak to bylo doposud – nyní již žádný slib nevyslovuji a žádný závazek si nedávám.

Myslím, že jsem vám toho již předal tolik, že si zasloužím chvíli oddech. 🙂 Hrozně rád jsem vám své znalosti předával a cením si vaší přízně. Mnoho z vás mi i soukromě psalo a děkovalo za mé články. Já děkuji vám za to, že jste mé články četli a doufám, že jsem vás něco málo (anebo něco hodně :)) naučil a trochu vás, co se týče znalostí Photoshopu a Illustratoru, posunul. Jste prostě nejlepší! Ale nikomu to neříkejte, mohli by žárlit.

Dnešní zdrojáky tedy ode mě vnímejte jako dárek na (dočasnou) rozloučenou. Jako cenu útěchy za to, že vaše soboty již nebudou obohacovány sedmerama. Anebo alespoň ne pravidelně.

 

A teď už ke zdrojákům…

Co jsem vysledoval, zdroje k pracem sdílí málokdo. Ukradnou mi know-how, říkají. Zaprvé tuto hysterii nesdílím – z mého pohledu pravé know-how ve zdrojích vidět není a zadruhé vím, že mě vždy bavilo do cizích zdrojů nakukovat. Zajímalo mě, jak si kdo organizuje vrstvy, jak pracuje s efekty, vrstvami přizpůsobení a tak dále.

Nemohu říct, že by mě kdy zdrojáky něco zásadního naučily, ale vždy mi něco daly. A jak říkám, vždy bylo přinejmenším zajímavé do cizích souborů nahlédnout. Zvláště pokud se jednalo o komplexní dílo. A proto se s vámi chci podělit ne o jeden, ne o dva, ale rovnou o tři zdrojáky svých matte paintingů, abyste podobné pocity mohli zažít také. Kdo ví, třeba ze souborů opravdu nějaké know-how odkoukáte. 🙂

Proč zrovna tři zdrojáky? Jedná se totiž o sadu matte paintingů, které jsem vytvořil ryze ze svých vlastních fotek. Respektive z fotek, které jsem nafotil v Thajsku. Zbylé efekty jsem si vytvořil ve Photoshopu a veškeré další úpravy provedl také tam. Díla tedy neobsahují jediní pixel, který by nepatřil mně a tudíž si myslím, že mohu zdrojáky bez ostychů sdílet a klidně je sdílejte dále i vy.

Jediný nedostatek oproti originálům je zmenšená velikost. Jelikož jsem opravdu nechtěl sdílet 1GB soubory, tak jsem obrázky zmenšil na cca 1420 × 800 px. Což pro prozkoumání, věřím, bohatě stačí.

Jelikož v souborech často pracuji s maskováním skupin, nedokážu odhadnout, jak soubory zobrazí starší verze Photoshopu (CS5 a níže). Maskování skupin je totiž možné až od CS6. Tak snad má většina z vás CS6 či CC verzi a vše bude v pohodě.

Zdrojáky jsem zabalil přes 7zip, jelikož PSD dokáže zkomprimovat často mnohanásobně lépe, než zip / rar. Nemáte-li 7zip, vřele doporučuji používat. Dělá opravdu divy a ušetříte spoustu místa na disku.

A teď už stahujte a prozkoumávejte! Soubory jsem se snažil pokud možno uklidit, ale i tak je tam spousta a spousta vrstev, takže se nelekněte.

 

Veselé zdrojáky stahujte zde

Všem přeji hezké svátky a úspěšný vstup do nového roku.
Snad se brzy opět shledáme u nějakého sedmera. Pixelům zdar!

Tomáš

 

DreamlandDreamlandvětší velikost zde

CavelandCavelandvětší velikost zde

MysterylandMysterylandvětší velikost zde

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

9 thoughts on “Veselé zdrojáky

  1. Pěkné… rád se podívám jak pracují s vrstvami jiní grafici… už jednu tu koláž překopávám. 😀 Je tam pár věcí, které mě provokují a zajímá mě jestli to svedu lépe. 😀

    1. Uf, no.. tak to se mi popravdě nelíbí vůbec. 😀 Jak kdyby to leželo rok na sluníčku. 🙂 Jinak je to „Dreamland“, snová krajina, nadpřirozená, realističnost jde stranou – což je poznat už z té abstrakce na pozadí. Tudíž syté barvy byly účel. Asi je to realističtější, ale příliš bledé a tak nějak to ztratilo (v mých očích) duši. 🙂

      Každopádně jsem to dal spíš jen k prozkoumání, ne předělávání.. Respektive klidně ať si to lidé předělávají, ale já raději výsledek vidět nechci. Je to jak kdyby někdo přišel za van Goghem a „Koukejte, předělal jsem vaši Hvězdnou noc“. 😀 Každý umělec tvoří trochu jinak a má radši jiný styl, barevná schémata atd.. to je přirozené, ale není moc fér zasahovat do cizí práce a pak řešit, co je „lepší“ – protože to slovo by v umění vůbec nemělo padnout. Je to prostě jiné, ale lepší není nic. 😉

        1. Jen se vrtej, proto jsem to sdílel, ale vrtej se s tím pro sebe. 😀 Jde o to, že celé to dílo je tvořené surreálně, tzn. jak prostředí, tak barvy. Takže když pak odebereš tu surreální barvu, není to ono. Chce to tvořit buď od počátku realističtější, anebo to pak ponechat. Každopádně bys už taky mohl vytvořit nějakou vlastní montáž, skill na to určitě máš a já rád něco od tebe uvidím. 🙂

        2. Ok, máš k tý kompozici nějaký příběh? Něco co jí vysvětlí nebo povídání k tomu? Třeba mi pak bude dávat větší smysl, proč jsi to udělal právě takhle. Např. mě nenapadlo, že to má být surrealistické 😉

          Nějakou montáž bych mohl udělat… ale je mi jasné, že jak se do toho pustím, tak mi to sebere spoustu času, protože to budu chtít mít perfektní. 😀 A komerční věci mají prioritu. Teď zrovna upravuji nekomerčně šablonu pro jedno forum. Pak chci zkouknout hromadu přednášek z webexpa, marketing festivalu a barcampů apod. a naučit se kodovat SVG a umět ho rozanimovat na webu. (vždy se najde nějaká výmluva 😀 )

          1. Jsi moc levo-hemisférní jedinec. 🙂 Za vším nemusí být logika. Zkrátka jsem si tu scénu takhle vysnil (nápady přichází přirozeně samy od sebe, nevymýšlím je, prozkoumávám je, objevuju je se zavřenýma očima – těžko se to popisuje). Tak to pozadí mělo naznačit, že to je surrealismus, protože to připomíná plynného obra a ten, kdyby byl takhle blízko, tak by měla ta menší planeta malér. 🙂

            Já jsem perfekcionista a na montážích jsem zatím nestrávil snad více, jak 25 hodin čistého času. Ty poslední jsem zvládal okolo 10-15, takže rozkouskováno na pár nocí. 🙂 Ale jasný, komerce má přednost. Z barcampu jsem si teď taky něco stahoval, ale čekám zas na něco kvalitnějšího. Většina je o webech / UX a to nevyužiju, takže víceméně koukám jen na ty byznysový přednášky o tom, jak si říkat o víc peněz a tak.. což je pořád dokola. Chce to zas nějakou pěknou přednášku od Adama Hrubého o brandingu. 🙂

          2. Já vím, že přetěžuju levou půlku mozku 😀 Nebýt grafiky, tak budu nevyvážený úplně. Ale je pravda, že mě vyhovují složité weby a systémy, kde je nutné si ohlídat takové množství omezení, možností a stavů, že z toho vzniká jasně viditelné omezení, díky čemuž pro kreativitu není tolik prostoru. Spíše mám v hlavě něco jako velkou databázi problémů a řešení a umím to dobře pospojovat a problémy předvídat.

            Ok, takovéto vysvětlení obrázku je dobré a dostačující. 🙂

            Podle mě u umění hodně záleží na tom, jak to podáš. Když uděláš černý čtverec na bílém pozadí a podáš k tomu dobré vysvětlení, tak to může mít dobré ohlasy, přestože to vypadá jako triviální věc. viz https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Square_(painting) (cena za ten obraz je poměrně dost vysoká)

          3. Nj, když jsem studoval matiku, tak jsem tyhle problémy měl taky, ale je to dost škodlivý.

            Každopádně opět projevuješ tu levohemisférničnost. 🙂 Právěže u umění vůbec nezáleží na podání. A vůbec by nemělo. Umění se nepromýšlí, umění se cítí. Buďto tě osloví na první pohled, nebo neosloví. Mě by ten čtverec neoslovil, ani kdyby k němu vznikla kniha a celovečerní film. Umění nepotřebuje obhajobu a pro mě je naopak divné a nepochopitelné to, že někdo potřebuje obhajobu díla, aby si mohl říct „jo, to dává smysl, to se mi líbí“. 🙂

            U designu ano – když obhájím logo a vysvětlím symboliku a odůvodním barvy, tak to je něco jiného. To už pak opravdu napomůže tomu, zda to člověk bude vnímat dobře anebo nedobře. A stejně tak i na mě působí lépe loga s promyšlenou symbolikou. Ale to je design. Ten se dělá na míru a tam ty parametry opravdu splňované být mají. Ale umění žádné parametry nemá, je to vyjádření emocí, představ, čehokoli. Souvisí to s autorem, není to dělané nikomu na míru a nemusí být vysvětlováno. 🙂

            V tomto se zkrátka neschodneme, každopádně doporučuji se snažit tento přístup nějak regulovat. Popravdě jsi první, u koho takové myšlenkové pochody vidím. Konstruktivní kritika ok, nějaké tipy třeba dávají smysl, ale potřeba mít vysvětlené dílo a odůvodnit jeho vznik, to není zrovna ideální. Pokud to v tobě zatvrdne, tak se ti podle mě časem nebude líbit nic. 🙂

Napsat komentář