Sedmero tipů: 57

V sedmapadesátém sedmeru se naučíme zkratku na zrušení transformace, vytvoříme si rychlomapu, naučíme se rychle odkrývat celý obraz, vyřezávat nízkokontrastní objekty, chránit detaily při ostření, vkládat ořezovou cestu přímo do JPG a TIFF a v Illustratoru se naučíme vytvářet plátna podle objektů.

Zrušení transformace či úprav textového pole

Chcete-li vyresetovat transformaci anebo úpravy v textovém poli (díky Jardovi za postřeh) a nechce se vám natahovat po klávese ESC, můžete na to jít touto zkratkou:

CTRL + .

Rychlý efekt mapy

Na tento efekt jsem přišel, jak jinak, omylem. Hrál jsem si s bleskama, které jsem vás učil v jednom hodně starém sedmeru a zkoušel jsem je dále rozvíjet přes galerii filtrů a všiml jsem si, že když se na blesk použije efekt Sádra, vznikne textura připomínající satelitní pohled na nějaký ostrov. A že si s tím stačí trochu více pohrát a výsledek může připomínat jakousi fantasy mapu. Základní postup je jednoduchý:

1) Vytvořte vodorovný přechod z černé do bílé.

2) Nyní Filtr > Vykreslení > Odečíst oblaka.

3) Invertujte barvy pomocí CTRL + I.

4) Přes CTRL + M zapněte nastavení křiveknastavte je přibližně tak, jako na obrázku. Jde zkrátka o to, aby vám uprostřed vznikl výrazný blesk.

5) Teď nastavte do barvy popředí bílou barvu a do barvy pozadí zelenou, která bude základem pro zelenou barvu ostrova. Klidně ale může být hnedá, oranžová.. to je na vás.

6) Nyní Filtr > Galerie filtrův kategorii Skica vyberte efekt Sádra. Můžete si pohrát s nastavením vyvážení obrazu, čímž budete ostrov zvětšovat anebo zmenšovat. Též můžete přenastavit hladkost a úhel světla.

7) Zvolte Výběr > Rozsah barev a klikněte kamkoli na bílé moře, čímž vyberete bílou barvu. Jelikož byste ale vybrali i světlé části uvnitř ostrova, snižte Neurčitost tak nízko, dokud v náhledovém okénku neuvidíte, že je výběr ostrý a že nezasahuje dovnitř ostrova. Pak potvrďte [ OK ].

8) Nyní dle aktivního výběru ostrov zamaskujte, pod ním vytvořte modrou vrstvu moře a pak už nezbývá jen než si hrát s nastavením stylu vrstvy ostrova a experimentovat, dokud s ním nebudete spokojeni. Na obrázku uvidíte nastavení, které jsem zvolil já.

 

Odkrytí všeho

Máte-li na plátně vrstvu, která je větší, než samotné plátno, nemusíte plátno ručně rozšiřovat za pomoci nástroje Ořez. Daleko rychlejší a pohodlnější způsob je, když v menu zvolíte: Obraz > Odkrýt vše

 

Výřez nízkokontrastních objektů

Možná tu a tam vyřezáváte objekty, které mají málo kontrastní hrany (například velmi světlé objekty nad bílým pozadím) a kouzelná hůlka nezvládne vytvořit výběr kolem skutečného obrysu a místo toho výběr „přeteče“ a vyřízne části objektu, které vybrat nechcete. Nemusíte si hned říct „achjo, tak já to teda vyřežu ručně“, ale stačí následující fígl:

1) Nad základní vrstvou vytvořte vrstvu přizpůsobení: Křivky.

2) Chytněte střed hlavní křivky a táhněte doprava dolů, dokud nebudete s kontrastem obrazu spokojeni.

3) Ponechte stále označenou vrstvu křivek a znovu použijte kouzelnou hůlku. Nyní už by měl být výběr v pořádku.

4) Přepněte se do základní vrstvy, zamaskujte ji podle výběru a vrstvu křivek skryjte.

 

 

Případně můžete mít označenou i spodní vrstvu, jen je potřeba v nastavení kouzelné hůlky zaškrtnout [] Vzorkovat všechny vrstvy. Ale jelikož po vytvoření (a nastavení) máte vrstvu křivek označenou, je o vteřinu rychlejší rovnou použít hůlku bez přenastavování (leda byste měli automaticky nastavené vzorkování všech vrstev), kliknutím vybrat pozadí a poté přepnout do základní vrstvy. Je ale na vás, kterou cestou půjdete.

PS. Jen pro ujasnění, v tomto ukázkovém případě by bohatě stačilo snížit toleranci kouzelné hůlky a výběr by proběhl v pořádku. U některých propracovanějších objektů by ale nižší tolerance způsobila vysokou zubatost – především v místech, pro jejichž výběr bohatě stačila ta velká tolerance. Pro newslettery vyřezávám produkty s nízkokontrastními hranami pravidelně a mám odzkoušeno, že nejlepších výsledků se dosáhne tímto postupem.

 

Chraňte detaily

Kdykoli používáte nástroj zostření, mějte nahoře v nastavení zaškrtnuto [] Chránit detaily. Tím zajistíte, že silné zostření nebude deformovat barvy a vytvářet divný šum. Ani se zapnutou ochranou detailů nevypadá silné zostření zrovna pěkně, ale barvy se zachovají a šum se nekoná (dokud to opravdu nepřeženete na maximum).

Tohoto efektu (nebo spíš defektu) můžete naopak i zneužívat, pokud byste chtěli nějakou fotku tímto způsobem deformovat.

 

 

Ořezová cesta přímo do JPG / TIFF

Víte o tom, že můžete lidem posílat vyřezané fotky i bez zdrojových PSD souborů? Stačí, když perem vytvoříte ořezovou cestu (musíte mít v horním panelu zaškrtnutou opravdu Cestu, nikoli Tvar) a poté soubor uložíte do JPG anebo TIFF. Po opětovném načtení druhý člověk v panel cest vaši ořezovou cestu najde a za pomoci CTRL + klik na její miniaturu může načíst vámi vytvořený výběr a objekt si zamaskovat.

 

 

Plátno podle objektu

Pokud občas v Illustratoru potřebujete vyexportovat spoustu motivů (třeba mnoho variant log) do samostatných průhledných PNG, asi víte, jaká je to otrava. Vyexportovat všechno viditelné do velkého PNG a pak poctivě vyřezávat každý motiv a přeukládat do samostatných PNG tak, aby okraje souborů souhlasily s okraji motivů.

Teda.. je to otrava jen tehdy, pokud na to jdete takhle a přiznám se, že jsem to pár let také takto řešil, jelikož jsem neznal jinou cestu. Kdykoli jsem tedy měl třeba 10 variant log, které bylo potřeba takto uložit, skoro jsem se osypal. Nehledě na to, když se pak třeba dodatečně nějaký detail měnil a já to musel provést celé znovu.

Pak jsem se jednoho dne omylem překlepl s nástrojem Kreslící plátno (Artboard Tool), který najdete v panelu nástrojů úplně na konci nad výběrem barvy:

 

 

Omylem jsem jím kliknul na jedno logo a světe div se – vytvořilo se nové plátno, které přesně kopírovalo tvar loga. Poté jsem tímto nástrojem proklikal všechny varianty, čímž každá získala své přesně padnoucí plátno. Je-li na pozadí nějaké větší plátno, doporučuji jej smazat, protože nemáte-li objekty více přiblížené, nástroj by automaticky namísto vytváření nových pláten v 90 % pokusů označoval to v pozadí.

Pak u stačilo jen použít export a zaškrtnout Rozsah pláten a z Illustratoru vylezly dokonalé přesně ořezané PNG soubory.

Jediná věc, kterou musíte dodržet je, že daná grafika (v našem případě logo) musí být ve skupině, jelikož se plátna vytváří právě na základě uskupených objektů. Jde-li ale o jeden jednoduchý tvar, skupina samozřejmě není potřeba.

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

4 thoughts on “Sedmero tipů: 57

  1. Jarda

    Ad) zkratka – funguje to zdá se i s dalšími editačními módy. Např. psaní textu. Nebo v novém přepracovaném prostředí pro zpřesnění masky.

    Jinak co se ještě týče rušení transformací, tak jsme udělal skript, který ruší transformaci na textu a smart objectu: http://bereza.cz/ps/ …u smart objectu to zatím neumí perspektivu, ale na tom už pracuji

    Ad) odkrýt vše – vždycky jsem přemýšlel, k čemu je to dobré. Myslím, že to brzy použiji 😀 🙂

    1. Dobrej postřeh s tím textovým polem, díky, v článku jsem to upravil. To „nové přepracované prostředí pro zpřesnění masky“ jsem ale nepobral, co tím myslíš? 🙂

      PS. Koukám, že už jsi těch skriptů udělal dost, tě hodím někam do seznamu zdrojů. Btw na tvém hlavním webu bych doporučil v menu přidat položku odkazující na skripty, jinak k nim člověk bez direct linku nedostane (pokud to teda není naschvál).

Napsat komentář