Sedmero tipů: 56

Zase skoro po roce.. jsou tu letní Vánoce? Ne, nebojte, je tu šestapadesáté sedmero. Dnes se naučíme zamykat vodítka, vytvářet efekt digitálního mramoru, zarovnávat vzdálené objekty do výběru, vytvářet geniální mapu sytosti, pracovat s výškou špendlíků u loutky, zjišťovat lokaci souboru a v Illustratoru se seznámíme s čtveřicí nejčastějších překlepů.

zkratka

Zamknutí vodítek

Pokud pracujete s vodítkama a tu a tam je omylem chytnete a přetáhnete a už vám tyto překlepy lezou krkem, můžete si vodítka jednoduše zamknout přes klávesovou zkratku:

alt + ctrl + ;

 

zamknutivoditek

 

efekt

Digitální mramor

Dnes si ukážeme jednoduchý ale pěkný efekt digitálního mramoru.

  1. Na plátně vygenerujte: Filtr > Vykreslení > Oblaka.
  2. Vytvořte vrstvu přizpůsobení Mapovat na přechod a klikněte na barvu přechodu, abyste se dostali do jeho nastavení.
  3. V editoru přechodu přepněte typ přechodu z Plný na Šum.
  4. Hrajte si s barevnými posuvníky podle toho, jak barevný efekt chcete. V tuto chvíli by se možná dalo skončit, jelikož efekt vypadá velmi zajímavě, připomíná nějaké drahokamy, anebo dokonce povrch nějaké planety. Ale chcete-li hladší efekt, proveďte ještě pár kroků:
  5. Duplikujte vrstvu mraků.
  6. Aplikujte na ni Filtr > Rozostření > Gaussovské rozostření a nastavte poloměr tak, jak vám vyhovuje.

digitalmarble-tutorial

 

vrstvy

Vzdálené zarovnání do výběru

Kdykoli jsem dříve tvořil třeba dlouhé newslettery a potřeboval jsem na určité místo posunout určitou vrstvu, která byla někde daleko, musel jsem vždy plátno odzoomovat, anebo scrollovat, dokud nenajdu danou vrstvu, pak ji chytit, táhnout kamsi o 5000 px níže a konečně se znovu přiblížit na místo, kde jsem pracoval. Případně jsem si občas vytvářel dočasné dokumenty, kam a odkud jsem si tyto vrstvy přetahoval. Děs.

Přitom to jde daleko snáze, jak vám ukážu na obrázku níže. Ať jste kdekoli, stačí si vytvořit výběr, v panelu vrstev najít danou vrstvu (ideální je znát její název anebo si tyto vrstvy označovat barevně, abyste je v panelu vrstev rychle našli), aktivovat nástroj Posun a poté jen vystředit za pomocí klasických ikonek. V tom okamžiku se v daném místě objeví vybraná vrstva, ať už byla před vteřinou kdykoli. Nemusíte ji tedy očima hledat na plátně, odzoomovávat, přetahovat, zazoomovávat, ale stačí ji vybrat, vystředit a šmitec. J

Stejně tak můžete mimochodem i vkládat obrázky. Ať už máte dokument přiblížený kdekoli, stačí vytvořit výběr, CTRL + V a daný obraz se vystředí na střed daného výběru. Pokud tedy kopírujete třeba novou verzi obrázku na místo, kde je stará verze a která je úplně stejně veliká, stačí přes CTRL + klik na vrstvu obrázku vytvořit výběr a po CTRL + V se nová grafika vloží přesně na toto místo a překryje starou verzi. Kdybyste na to šli klasicky, tak byste po vložení obrazu museli vrstvu chytnout a ručně ji zarovnat tam, kde má být. Takto si ušetříte pár vteřin.

zarovnanidovyberu

montaz

Mapa sytosti

Tento geniální tip sdílel Jesús Ramirez v tomto videu. A já se o něj s vámi musím podělit, protože to je naprostá pecka pro ty, kteří tvoří montáže a snaží se držet rozumnou vyváženost saturace napříč scénou. Ani jsem popravdě nevěděl, že je něco takového možné a tak jsem vždy sytost vyvažoval tak nějak od oka. Od teď už to ale mohu dělat přesněji.

  1. Nad vybranou scénou vytvořtve Vrstvu přizpůsobení > Selektivní barva.
  2. V nastavení zaškrtnětě [] Absolutní a postupně proklikejte všechny barvy (červené, žluté, zelené, azurové, modré, purpurové) a těm nastavte hodnotu Černá: -100. Poté u bilé, neutrální a černé nastavte hodnotu Černá: +100.
  3. Nyní doporučuji si přednastavení uložit, abyste to nemuseli nastavovat stále dokola. Klikněte v pravém horním rohu (v nastavení selektivní barvy) na šipečku s vodorovnýma čárama a vyberte Uložit přednastavení selektivní barvy, pojmenujte si ji nějak a uložte. Od té chvíle se vám zobrazí v nabídce Přednastavení (viz obrázek).

Nu a to je celé. Tímto získáte černobílý obraz, kde tmavá barva znamená nízkou sytost a světlá barva vysokou sytost. Nyní můžete odhalit chyby – místa, kde jsou objekty příliš tmavé anebo příliš světlé oproti okolí a snažit se tato místa opravit tím, že jim sytost přidáte či odeberete.

mapasytosti-tutorial

 

nastroj

Výška špendlíku u loutky

S prokřivením loutky (puppet warpem) jsme se seznámili už v jednom dřívějším sedmeru, takže tu ten úvod nebudu opakovat a přejdu rovnou ke konkrétnímu tipu, který jsem si pro vás připravil.

Pokud s tímto nástrojem občas pracujete, tak jistě víte, že když pohybujete například s rukama postavy a ohnete je směrem dovnitř, že se překrývají s tělem a ruka se umístí dospod, tedy za tělo. Ale co když chcete ruku umístit navrch? Tak jednoduše klikněte na nastavení v horním panelu, konkrétně u Výšky špendlíku na první ikonu, která posune špendlík o úroveň výše.

puppethloubka

 

bonus

Kde je ten soubor?

Pokud jste na něčem pracovali a zapomněli jste, kam jste si věc uložili a jak se jmenovala, tak je to vcelku problém. Ale i tento problém se dá snadno vyřešit. Ve Photoshopu otevřete Soubor > Otevřít poslední a v nabídce vyberte ten soubor, se kterým jste pracovali naposledy. Tak, jsme v půlce, jak teď zjistit, kde se soubor nachází? Stačí kliknout pravou myší na název panelu a vybrat Najít v průzkumníku Windows (předpokládám, že jablíčkáři tam budou mit něco jiného). A je hotovo, soubor nalezen.

lokacesouboru

 

illustrator

Čtveřice nejčastějších překlepů

Dnes si ukážeme čtveřici nejčastějších překlepů. Pokud člověk ví, co zrovna zmáčkl, tak není co řešit, jednoduše to zmáčkne znovu. Obvykle ale člověk neví, co zmáčkl a některé překlepy dokážou pěkně znepříjemnit život, pokud nevíte, co se právě stalo. Takže jdeme na to.

 

Překlep 1) CTRL + H

Tento překlep vám skryje zvýraznění kotevních bodů a křivek a vy tak uvidíte pouze ohraničující obdélník pro transformaci. Velmi otravné. Nejčastěji se tak překlepnete tehdy, kdy chcete spojit objekty do skupiny přes CTRL + G.

ctrl-h

Překlep 2) CTRL + U

Tento překlep vypne automatická vodítka. Takže pokud chcete zrovna posunout objekt tak, aby sahal na stejné místo, jako jiný objekt, máte smůlu. Nejčastěji ji pustíte tehdy, když chcete zobrazit „outline“ pohled, tedy při zkratce CTRL + Y.

ctrl-u

 

Překlep 3) CTRL + Y

Tato zkratka přepne z klasického zobrazení na zobrazení linií (outline). Kdo ji zná, jistě ji často využívá. Kdo ji ale nezná a najednou mu zmizí veškeré barvy a tlouštky tahů, možná začne panikařit. Stačí tuto zkratku znovu zmáčknout a vše je v pohodě.

Překlep 4) CTRL + SHIFT + I

Tohle je snad největší prevít, kterého znám. Dokud jsem nevěděl, o co jde, tak jsem vždy raději vypnul program a znovu ho zapnul, protože jsem netušil, jak bych to vygooglil. Jedná se o perspektivní mřížku a stejně jako u minulého překlepu i tady ji obvykle pustíte tehdy, kdy chcete vykřivkovat písmo pomocí CTRL + SHIFT + O a překlepnete se o kousek doleva.

Stejný překlep je zodpovědný za to, že když pracujete někde mimo plátno (a tudíž tuto mřížku nevidíte) a vytváříte objekt, tak je deformovaný do nějakého úhlu. Stačí použít tuto zkratku a je klid.

ctrl-shift-i

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

4 thoughts on “Sedmero tipů: 56

  1. Zarovnání na výběr tu už jednou bylo, ale to bylo v rámci celého dokumentu. Používám to snad každý den 🙂 S tím CTRL + V to někdy zkusím.

    Mapa sytosti vypadá zajímavě… to určitě vyzkouším. Nejspíš to budu kombinovat s gausovským rozostřením nebo práhem.

    1. Jo, dřív jsem ukazoval vycentrování na celé stránce. Ale vůbec mi nedocvaklo, že tak jde centrovat i do menšího výběru.. od chvíle, co jsem to zjistil, už to taky používám pořád. 😀 Co se týče mapy sytosti, tak proč gauss / práh? Z toho vytvoříš nějaký efekt?

      EDIT: Vlastně by se tím dala snadno sjednotit sytost scény. Nastavil by se Blend if, aby prosakovala jen bílá barva (tzn. syté odstíny), styl krytí by se nastavil na Sytost (ten by dané pixely odbarvil) a pak by se hrálo s procentuálním krytím, dokud nebude sytost těch pixelů ideální.

  2. gauss – abych se soustředil na větší celky a nerušili mě detaily
    práh – když šoupeš tím táhlem, tak vidíš jasně jednotlivé úrovně sytosti, protože tam jsou jenom dvě barvy

Napsat komentář