Sedmero tipů: 5.

V pátém (o něco rozsahem hutnějším) sedmeru se naučíme vytvářet jednoduché blesky, naučíme se používat akce, invertovat barvy klávesovou zkratkou, ukážeme si základy retuše, naučíme se kopírovat masky vrstev, netradičně si vyvrátíme známý tip ke zvětšování fotografií a ukážeme si, jak snadno rotovat objekty v Illustratoru.

zkratka

Jak invertovat (tedy prohodit) barvy?

CTRL + I

Užitečná zkratka. Zejména pro všemožné maskování, kdy například maskujete dle nějakého výběru, ale na potvoru se zamaskuje přesný opak toho, co potřebujete. Tato zkratka to tedy v mžiku oka vyřeší.

efekt

Jak vytvořit jednoduchý efekt blesku?

1) Na plátno vodorovně aplikujte černobílý přechod (v závislosti na tom, jak moc „dlouhý“ přechod bude, se bude efekt blesku měnit – čím užší, rychlejší přechod, tím bude výsledný blesk méně „roztřepaný“ a bude rovnější).

2) Použijte Filtr > Vykreslení > Odečíst oblaka

3) Invertujte barvy (CTRL + I)

4) Vejděte do nastavení úrovní, resp. histogramu (CTRL + L) a nastavte hodnoty přibližně 150, 0.2, 255 (zde nejde doporučit konkrétní hodnoty – zkrátka laďte první a druhý posuvník tak, aby zmizelo co nejvíce přebytečných světlých míst a zůstal vám co nejčistší blesk).

5) Nyní můžete blesk libovolně dobarvit přes nástroj Odstín a sytost (CTRL + U), kde zaškrtnete možnost [] Kolorovat a posuvníkem dolaďte libovolný odstín a sytost.

6) Pokud nyní budete chtít blesk přidat například k fotografii nebe, nastavte styl krytí na Závoj (Screen).

Pokud budete blesk různě natáčet, je možné, že na krajích zůstanou světlá místa. Takže při manipulaci nezapomínejte na řádné zamaskování krajů například nástrojem Přechod (G).

Zajímavý efekt vzniká i při použití radiálního přechodu. Zkrátka experimentujte, dokud nevznikne to, co se vám bude líbit.

bleskyyy

vrstvy

Jak nejrychleji zkopírovat masku jedné vrstvy k druhé vrstvě?

Podržte klávesu [ ALT ] a následně chytněte a táhněte masku z jedné vrstvy na vrstvu druhou. Stejným způsobem se dají kopírovat i styly vrstev.

montaz

Dnes se naučíme základní retušovací techniku.

Pokročilí retušéři tento tip asi můžou přeskočit, jelikož se jedná o tu opravdu základní a nejjednodušší metodu.

1) Duplikujte vrstvu s fotografií

2) Na duplikát aplikujte Filtr > Šum > Prach a škrábanice (hodnoty cca: 4, 0)

3) Filtr > Šum > Medián (hodnota ideálně stejná, jako u prachu a škrábanice, tedy 4)

4) Filtr > Šum > Přidat šum (hodnoty: 1-2%, rovnoměrné, monochromatické). Toto je velmi důležitý krok, protože pokožka není dokonale hladká, jako plastová panenka (jak si někteří retušéři myslí), ale je na ní znatelná textura, kterou částečně nasimulujeme alespoň tímto krokem. Profesionálnější přístup by byl si vytvořit například „kožní“ štětec, kterým by se kůže pokreslila, ale nyní zůstaňme u základů.

5) Vrstvě nyní přidejte masku a vyplňte ji černou barvou (jinými slovy, vrstvu kompletně zamaskujte / skryjte) a vezměte do ruky měkký štětecmaskujte místa, která chcete „vyretušovat“ (například pihy). Pokud by se zdal efekt moc silný, snižte krytí vrstvy na např. 70%.

Je opravdu těžké najít nevyretušovaný použitelný stock. Zkoušel jsem fotobanku, ale nenašel jsem nic použitelného. Nakonec jsem našel starší balík použitelných fotek, ale žádné velké uhry a vrásky nečekejte. U běžných fotek bude samozřejmě rozdíl znatelnější, v tuto chvíli mi jde pouze o demonstraci metody.

retusovani

nastroj

Používejte Akce!

Vězte, že i já jsem se jim delší dobu vyhýbal, protože jsem si pod nimi představoval něco neskutečně složitého. Nyní si bez nich nedovedu představit pracovat.

Kdo akce zná a používá, pro toho asi tento tip nijak přínosný nebude. Ti z vás, kdo akce znáte, ale nepoužíváte anebo dokonce vůbec neznáte, tak prosím čtěte dále.

Co je to akce?

Akce je jakási sekvence daných kroků (například filtrů), které si můžete nahrát a následně kdykoli spustit kliknutím na jedno tlačítko. Může jít o extrémně složité postupy, ale může jít také o dvou či tříkrokové postupy, které však opakujete velmi často a převedením na akci ušetříte mnoho času.

Nejprve je potřeba zobrazit panel akcí – toho dosáhneme zkratkou [ ALT ] + [ F9 ], nebo ručně zapneme přes Okna > Akce.

Jak vytvořit akci?

1) Klikneme na tlačítko Nová akce (vypadá úplně stejně, jako ikona vytvoření vrstvy).

2) Zde je důležité se pozastavit – kromě názvu je totiž možné nastavit akci funkční klávesu. Tím jsou myšleny klávesy F2-F12. Některé klávesy jsou však již zabrané. Například F5 zobrazí panel nastavení štětců, F6 panel barvy apod. Vyloženě „prázdné“ funkční klávesy jsou F2-F4 (resp. jsem u nich žádnou funkci neobjevil). Samozřejmě můžete přemazat i výše zmíněné klávesy, to je už na vás. Nicméně nastavení funkční klávesy vřele doporučuji. Upravit či odebrat funkční klávesu dané akci lze jednoduše – ve výpisu v panelu akcí dvojklikněte na libovolnou akci a vyskočí stejné nastavovací okénko, jako při jejím tvoření.

3) Po zvolení názvu a klávesy (je možné vybrat i barvu, aby se akce odlišila v seznamu akcí) klikneme na tlačítko [ Nahrávat ].

4) Nyní provedeme jakýkoli postup, který chceme do budoucna automatizovat. Jakmile jsme postup dokončili, klikneme na tlačítko stop (tedy ikona čtverce) v panelu akcí.

5) Tím je naše akce vytvořena a kdykoli na tuto akci klikneme, rozsvítí se nám ikona play, na kterou můžeme kliknout a postup se provede. Případně, v lepším případě, není potřeba klikat a stačí stisknout dříve zvolenou funkční klávesu.

Na náhledu je ukázka akce, která vychází z předchozího tipu k retušování.

akce

Je potřeba říci, že pokud nahráváte práci s maskou a chcete ji například vyplnit černou barvou, kterou máte zrovna v barvě pozadí, tak nestačí pouze prohodit barvu popředí a pozadí a masku vyplnit. Akce si totiž nahraje vyloženě pouze daný úkon, tedy prohození a následné vyplnění barvou popředí. Pokud však budete mít při spuštění akce barvy prohozené, tak se maska vyplní barvou špatnou. Je tedy nutné do akce nahrát vyresetování barev (přes zkratku [ D ]) a až poté barvy prohodit.

Dále zdůrazňuji, že u postupů s maskami (například u aplikace masky vrstvy) je nutné mít před nahráváním označený náhled vrstvy a nikoli konkrétní masky. Jakmile byste totiž postup nahráli a vybrali nějakou vrstvu, tak po spuštění akce vyskočí chyba, protože akce očekává označenou masku, nikoli vrstvu.

Samotné označení vrstvy je totiž také krok, který je potřeba nahrát. Je možné to nahrát prvním způsobem a před spuštěním akce vždy označit danou masku, ale je to zbytečné, jelikož u druhého způsobu nezáleží na tom, zda máte před spuštěním akce označenou vrstvu či masku, provede se tak jako tak. Nestane se tedy, že by se akce neprovedla.

Jaké mám akce já?

  • Na F2 mám aplikaci masky vrstvy (jelikož pravé kliknutí a hledání *Aplikovat masku vrstvy* mezi dalšími asi 30 řádky považuji za zdlouhavé a občas se člověk i překlikne, když spěchá).
  • Na F3 mám vyrastrování vrstvy (ideální na inteligentní objekty, tvary či vícebarevný text).
  • A na F4 mám převedení vrstvy na tvary (ideální pro ‚vykřivkování‘ textu).

Více funkčních kláves nepoužívám, nicméně v seznamu akcí toho mám více a do budoucna toho jistě ještě více přibude.

bonus

Tento bonusový tip bude ojedinělý. Nebudu totiž radit co dělat, ale co nedělat. Možná jste kdysi slyšeli o tipu, abyste při nadměrném zvětšování fotografií zvětšovali postupně po 10% a nikoli najednou. Tedy pokud byste chtěli fotografii zvětšit na dvojnásobek, tak byste – dle tohoto staršího tipu – neměli obraz transformovat okamžitě o 100%, ale postupně jej 10x zvětšili o 10%.

‚Autorem‘ tohoto tipu je známý Scott Kelby a opravdu tento postup na starších verzích Photoshopu fungoval a dosáhlo se nejlepší interpolace, resp. lépe se „dopočítaly“ chybějící pixely, než při okamžité transformaci na dvojnásobnou velikost.

Od verze CS6 ale přišly výrazné změny v dopočítávacích algoritmech a tento postup tedy postrádá smysl. Naopak, výsledek je nesrovnatelně horší a celý obraz je posetý ošklivými maticemi ze špatně dopočítaných pixelů.

Proto tedy tento postup od verze CS6 NEpoužívejte. Pokud chcete dosáhnout co nejkvalitnějšího zvětšení, nastavte u změny velikosti obrazu (ALT + CTRL + I) úplně dole metodu Bikubická hladší.

illustrator

Jak natočit objekt okolo určitého bodu?

Existuje více způsobů, osobně využívám nejčastěji tento.

1) Vytvořte objekt, který chcete rotovat a zároveň i nějaký pomocný objekt, např. linku, na jejíž konci bude daný bod, okolo kterého bude hlavní objekt rotovat.

2) Zvolte nástroj Rotovat (klávesová zkratka [ R ])

3) S držením klávesy [ ALT ] dvojklikněte na již zmíněný bod, okolo kterého bude hlavní objekt rotovat

4) Zvolte úhel, pro jistotu zaškrtněte [] Náhled (ať ihned vidite, zda je to úhel, který potřebujete) a nakonec klikněte na [ Kopírovat ]

5) K vytvoření zbylých kopií použijte klávesovou zkratku [ CTRL ] + [ D ] libovolně-krát.

natocit

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

6 thoughts on “Sedmero tipů: 5.

  1. Tomáš

    Zdravím,
    chtěl bych se zeptat, jestli jde ve Photoshopu zamaskovat oblasti, které jsou „přepálené“? Jsou kvůli světlu regulérně bílé, místo aby byly správně barevné.

    Díky za radu.
    Tomáš

    1. Ahoj Tomáši,
      tím zamaskováním myslíš tedy úplné odstranění přepálení a obnovu původní barvy? To asi možné není. Pokud je něco hodně osvětlené, tak se to dá různýma technikama ztmavit a zamaskovat, ale pokud je něco vyloženě přepálené a je tam tedy čistě bílá barva, tak tu ztmavit, ani nijak upravit nejde (jdou upravovat všechny odstíny kromě absolutně černé a absolutně bílé), protože se tam vytratily veškeré barevné informace.

      Jedině by se to muselo uměle rekonstruovat – například naklonovat texturu z jiných částí fotografie (či jiné fotografie), aby se to přepálení odstranilo. Na to lék asi bohužel není, nebo o něm nevím.

      Tomáš V.

  2. K tomu otáčení objektů. Skvělá věc je použít trasformaci z efektů na skupinu těch dvou objeků. Pokud chceš upravit otáčenej objekt tak ti to pak stačí udělat jen jednou, případně do skupiny můžeš přidávat další objekty, který se okamžitě taky nakopírují. Navíc přes efekty to nemusíš otáčet po jednom. A úhel taky nemusíš počítat. Stačí napsat například 360/22 a spočítá ti to úhel pro 22 kopií.

    1. Jj, natáčení pomocí transformace jsem zmínil hned v dalším sedmeru (6.), jen jsem ji tam nerozepsal tak do detailu. Jinak ji mám taky rád a hlavně, jak píšeš, je fajn, že tam můžu zpětně dodat další objekty (nebýt téhle možnosti tak mi některá symetrická geometrická loga zaberou půl dne a ne půl hodiny :)). Ale někdy je potřeba to natáčet podle konkrétního bodu, na což běžná transformace nestačí, protože tam máš jen těch 9 bodů (střed, rohy a středy spojic mezi rohama), což je nedostačující. To počítání jsem chtěl taky v nějakých budoucích sedmerech zmínit. 🙂 Nebo třeba když potřebuješ hodnotu 0.5, tak stačí napsat .5 atd.

Napsat komentář