Sedmero tipů: 45.

V pětačtyřicátém sedmeru se naučíme mezerníkové zkratky, vytvářet efekt tužkokresby, automaticky připínat nové vrstvy do ořezové masky, odmaskovávat namísto zamaskovávání, měnit výběr v pracovní cestu, rozbíjet rovné hrany a v Illustratoru se naučíme zarovnávat objekty ke konkrétnímu plátnu.

zkratka

Sada mezerníkových zkratek:

[ Mezerník ] spustí nástroj Ruka

[ CTRL ] + [ Mezerník ] sepne nástroj Přiblížit

[ ALT ] + [ Mezerník ] sepne nástroj Oddálit

 

efekt

Tužkokresba

Chcete přidat své scéně anebo portfétu efekt tužkokresby? Ukážeme si, jak na to:

  1. Duplikujeme podkladovou vrstvu.
  2. Navrchu aplikujeme vrstvu přizpůsobení Černá a bílá – buďto pouze odkliknout, anebo donastavit hodnoty, aby byla černobílost kvalitní. Případně je možné jít cestou klasického odbarvení přes [ CTRL + SHIFT + U ].
  3. Duplikátu invertujeme barvy přes [ CTRL + I ] a nastavíme styl krytí na Zesvětlit barvy. Pokud nyní uvidíte téměř bílé plátno, provedli jste vše správně.
  4. Duplikát rozostříme přes Filtr > Rozostření > Gaussovské rozostření. Hodnota záleží na tom, jak silný efekt potřebujete. Čím nižší hodnota (1-2), tím tenčí obrysy získáte. Čím vyšší hodnota, tím tlustější (ale také mírně rozmazanější) obrysy budou.
  5. Znovu duplikujeme podkladovou vrstvu a umístíme ji úplně navrch.
  6. Přejdeme do Filtr > Galerie filtrů a v kategorii Stylizace vybereme Zářící obrysy a hodnoty nastavíme dle uvážení. Pro mou scénu se hodila Tlouštka obrysu 1 bod, Jas 9 a Hladkost 7.
  7. Po odsouhlasení získáme světlé obrysy černém pozadí. To nechceme. Chceme tmavé obrysy na bílém. Opět tedy použijeme zkratku [CTRL + I ] pro prohození barev a následně [ CTRL + SHIFT + U ] pro odbarvení.
  8. Této vrstvě nastavíme styl krytí na Násobit, čímž na spodní vrstvy přeneseme tmavé odstíny.
  9. Vytvoříme další duplikát základní vrstvy a umístíme navrch.
  10. Nyní je nutné aktivovat černou barvu do popředí a bílou do pozadí. Například stiskem klávesy [ D ].
  11. Filtr > Galerie filtrů a vybereme skupinu Skica a filtr Uhlokresba. Hodnoty nastavíme opět dle pocitu. Já vyhodnotil jako nejlepší kombinaci Tlouštka uhlu 1 bod, Detaily 3 a Vyvážení světla/stíny 7.
  12. Této vrstvě opět nastavíme styl krytí na Násobit. A máme hotovo.

Tuzkokresba

 

vrstvy

Automatické připnutí

Jestliže využíváte ořezové masky (clipping mask – vysvětleno v sedmeru č. 13), tedy „připínání“ například vrstev přizpůsobení k dané vrstvě, asi jste se už setkali s tím, že pokud chcete přidávat další a další vrstvy přizpůsobení anebo vrstvy nějakých efektů, tak se tento efekt umístí navrch někde mimo ořezovou skupinu a vy musíte, za pomocí ALTu a kliknutí mezi vrstvy, tento efekt ručně připnout.

Šlo by to ale bez toho připínání? Nejde vytvořit vrstvu tak, aby se automaticky připnula? Ano, jde to. Stačí mít před vytvořením nové vrstvy označenou jinou, než nejvýše umístěnou připnutou vrstvu – v takovém případě se nová vrstva umístí automaticky mimo tuto ořezovou skupinu. Pokud však označíte například tu základní vrstvu, anebo jakoukoli připnutou vrstvu uprostřed skupiny, nová vrstva bude mít smůlu a jelikož bude obklopena dalšími ořezovými vrstvami, tak se stane také ořezovou vrstvou. 🙂

Na náhledu je ukázka případu, kdy jsem chtěl připnout novou vrstvu přizpůsobení – Křivky.

AutomatickePripnuti

montaz

Odmaskování namísto zamaskování

Toto je velmi drobný tip. Nicméně je tak drobný a snadný, že možná člověka ani nenapadne. Všichni tu a tam maskujeme. Zamaskováváme, čeho se chceme zbavit. Pokud se ale chceme zbavit velké části obrazu a nechat pouze kousek, není třeba vymalovávat štětcem vše kromě daného kousku. Naopak, stačí zamaskovat úplně vše tím, že klikneme na čerstvou masku a použijeme zkratku [ CTRL + I ], která prohodí barvy (tzn. z bílé masky na černou = vše skryje) a poté vzít bílý štětec a odmaskovat pouze tu část, kterou chceme.

PS. V budoucnu si ukážeme i tip na to, jak čistě zamaskovat tenké linie, jako jsou třeba lana na následujícím obrázku.

odmaskovani

 

nastroj

Proměna výběru v cestu

Víte o tom, že jakýkoli výběr, který provedete například lasem, magickou hůlkou anebo jiným nástrojem, lze převést na krásně čistou vektorovou cestu, kterou lze poté doupravit dle libosti (pomocí nástroje výběr posouvat kotevní body, měnit radiusy zaoblení, či přidat / odebrat kovetní body nástrojem pero)?

Stačí vytvořit výběr, kliknout na něj pravou myší a zvolit Vytvořit pracovní cestu. Tadá. 🙂 V nastavení tolerance je ideální hodnota okolo 2 bodů, ale můžete vyzkoušet jiné hodnoty, do každé situace se hodí trochu jinačí nastavení.

vyber-na-cestu

 

bonus

Rozbíjejte rovné hrany

Ať už retušujete, anebo tvoříte montáž, tak pokud nepracujete s objekty, které vyrobil člověk, nýbrž s něčím organickým (příroda, lidské postavy či zvířata), tak je vhodné zbavit se veškerých dokonale rovních hran – zejména dokonale svislé anebo dokonale vodorovných hran, které vzniknou zpravidla pouze v grafickém editoru.

Lidské oko je na to totiž hodně citlivé a pokud uvidí rovnou hranu tam, kde by být neměla (například v té přírodě rovnosti moc není), tak si toho divák všimne a práce ztrácí na realističnosti a uvěřitelnosti.

Určitě i v  přírodě se najdou krátké rovné hrany, ale vyloženě svislé / vodorovné jen výjimečně. Přikládám srovnání dvou částí montáže. Ukázka nalevo působí tak nějak divněji, méně uvěřitelně – protože levá strana hory je useknutá nástrojem obdélníkový výběr. Oproti tomu ukázka vpravo působí daleko přirozeněji a přírodněji. Berte to tedy na vědomí a kdykoli to půjde, veškeré dlouhé rovné hrany (nejen svislé a vodorovné) se pokuste „rozbít“, stačí jen nepatrně.

Rozbijeni-Priroda

 

illustrator

Zarovnání ke konkrétnímu plátnu

Zarovnání na plochu jsme si vysvětlili ve dvanáctém sedmeru. Díky tomu víme, že je možné jakýkoli objekt zarovnat k pracovnímu plátnu. Ale co když máme pláten více a grafiku si rozpracováváme mimo plátna a poté ji chceme k určitému plátnu zarovnat?

Pokud byste zarovnání použili bez následujícího kroku, tak by se objekty zarovnaly k plátnu, ve kterém jste naposledy pracovali. Pokud ale chcete objekty zarovnat k plátnu jinému, novému, je potřeba nejprve plátno aktivovat – a to tak, že jednoduše kliknete na vybrané plátno myší. Tím šedý obrys okolo plátna zčerná a to je pro vás zpráva, že je plátno aktivovatné. Poté už nezbývá než kliknout na potřebné zarovnání a objekty se zarovnají vůči ploše tohoto plátna.

ZarovnaniPlatno

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář