Sedmero tipů: 4.

Ve čtvrtém sedmeru se naučíme, jak zostřovat bez barevných artefaktů, jak vytvořit jednoduchý efekt briliantu, naučíme se klávesové zkratky na vyplnění neprůhledných pixelů, jak odpojit masku od vrstvy, jak štětcem vytáhnout cestu vytvořenou perem a ukážeme si, jak zamykat objekty v Illustratoru a také, jak je Photoshop inteligentní při vytváření nových souborů.

zkratka

Nyní zmíním dvojici spolu souvisejících zkratek.

Jak vyplnit neprůhledné pixely barvou pozadí?

CTRL + SHIFT + DELETE (příp. Backspace)

A jak vyplnit neprůhledné pixely barvou popředí?

ALT + SHIFT + DELETE (příp. Backspace)

Jak že tedy předešlé vyplnění funguje? Zkrátka se vyplní barvou pouze neprázdné pixely (tedy místa, kde „něco je“). Funguje to i na přechody do ztracena, tedy výplň bere v úvahu alfa kanál.

vyplneni-nepruhled-zkratka

efekt

Dnes si ukážeme jednoduchý efekt briliantu.

Začneme vytvořením kruhovitého výběru za pomocí nástroje Kruhový výběr a následným vyplněním již známou 50% šedou, o které byla řeč v minulém sedmeru. Následně použijeme Filtr > Šum > Přidat šum s hodnotami: 100%, rovnoměrné, monochromatické. Poté využijeme ještě jeden filtr a to konkrétně Filtr > Seskupení > Krystalizace, kde zvolíme velikost dle toho, jak veliké chceme jednotlivé plošky. Pro rozměry elikost kruhu cca 600x600px se hodí například velikost 30.

Máme základní briliant, s kterým můžeme manipulovat a například mu přidat mapování na přechod, které v tento moment jistě již všichni umí z předchozích sedmer. 🙂

diamantyvrstvy

Jak odpojit masku od vrstvy?

Jinými slovy jak ponechat masku na stejném místě, zatímco budeme posouvat vrstvu?

Klikneme na symbol řetězu mezi maskou a vrstvou, viz náhled:

maska-odpojenimontaz

Jak zostřovat bez barevných artefaktů?

Styl krytí > Světlost

Pokud jste někdy využívali nástroj Zostřit, asi se vám stalo, že se po výrazném zostření začaly objevovat barevné artefakty, respektive podivně zabarvené pixely, které určitě v obrazu nechcete. Jenže zaostření takové se vám líbí. Jak to vyřešit?

Postup A)

  1. Duplikujte vrstvu, kterou chcete zostřit
  2. Tomuto duplikátu nastavte styl krytí na Světlost (bude se přenášet pouze světlost, nikoli barva)
  3. Zostřujte a sledujte, jak barvy na níže položené vrstvě zůstávají

Postup B) *mám pocit, že funguje až od verze CS6

  1. Vytvořte novou vrstvu
  2. Nastavte styl krytí na Světlost
  3. Vyberte nástroj Zostření a v horním panelu zaškrtněte [] Vzorkovat všechny vrstvy

Druhý postup je pohodlnější a šetří i místo v souboru, protože automaticky do nové vrstvy vytváří části obrazu těch míst, které zostřujeme a zbytek pixelů původního obrazu ve vrstvě není. Navíc je možné takto zostřovat více vrstev najednou (záleží prakticky jen na tom, kam tuto zostřovací vrstvu umístíte), zatímco u postupu A by bylo nutné buďto sloučit obraz (což je celkem nepraktické, pokud chcete v budoucnu hýbat s kompozicí), anebo duplikovat každou vrstvu a tu pak zvlášť zostřovat.

Navíc podobné zostřování vytváří často pěkný, skoro až HDR efekt. Vyzkoušejte sami.

Samozřejmě jsem to v ukázce přehnal, aby byly rozdíly znatelnější. Na následujícím náhledu je statické srovnání detailního výřezu, respektive ukázka, co myslím tím potlačením barevných artefaktů:

rozdil-artefakty

A zde je animace. Jelikož jde o gif (256 barev), tak není zrovna dokonalá, ale pokud se budete soustředit na místo odrazu surfaře a na barvu moře nalevo či barvu vlny vpravo nahoře, všimnete si rozdílů.

svetlost-zostrit

nastroj

Pokud jste milovníci příjemné kompozice a rádi pracujete s „pravidlem tří plánů“ (rule of thirds), jistě uvítáte tento tip, při kterém si ukážeme, jak u jakéhokoli plátna zobrazit tuto ‚mřížku třetin‘. Nastavení nalezneme v panelu Úpravy > Předvolby > Vodítka, mřížka a řezy. Nastavíme Čáry mřížky po: 33.33% a dělení nastavíme 1 a vybereme libovolnou barvu. Zobrazit mřížku můžeme buďto přes Zobrazení > Zobrazovat > Mřížku, anebo ji zavoláme pomocí zkratky [ CTRL + ! ]. Tato mřížka se vždy automaticky roztáhne dle tvaru plátna. Odvolat ji můžeme opět totožnou zkratkou.

mrizka

bonus

Věděli jste, že kdykoli použijete Print screen, nebo zkrátka zkopírujete cokoli stylem „Kopírovat obrázek“, tak po následném vytvoření nového dokumentu ve Photoshopu (CTRL + N) se automaticky přednastaví velikosti plátna na obraz, který jste zrovna zkopírovali?

illustrator

Víte o tom, že jdou objekty v Illustratoru jednoduše zamknout?

Například když chcete překreslovat předlohu a nechcete, abyste na ni omylem kdykoli sáhli a obrázek posunuli? Řešení je jednoduché, existuje zkratka na uzamknutí objektu / objektů:

CTRL + 2

A pokud budete chtít objekty kdykoli odemknout, použijte zkratku:

ALT + CTRL + 2

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář