Sedmero tipů: 38.

V osmatřicátém sedmeru se naučíme vytvářet textové pole určité velikosti, naučíme se efekt „velkých očí“, ukážeme si možnost kopírovat atributy tvarů, vysvětlíme si rozdíl mezi styly krytí Odstín a Barva, ukážeme si tip ohledě formátování textu, ukážeme si dva typy přetahování obrázků do programu a v Illustratoru se naučíme transformovat „skrz“.

zkratka

Velikost textového pole

ALT + klik na plátno s aktivovaným nástrojem Text

Zobrazí dialog pro nastavení velikosti textového pole od daného bodu. Osobně jsem to nikdy nevyužil, ale pokud pracujete s konkrétními velikostmi a potřebujete mít pole konkrétně veliká, hodí se to.

 

efekt

Zkapalněné oči

Tento efekt je celkem oblíbený a jistě jste se s ním všichni setkali. Jde o zvětšený očí do jakéhosi satirického stylu. Postup je velmi jednoduchý:

  1. Filtr > Zkapalnění.
  2. Vyberte nástroj nafouknutí přes zkratku [ B ] anebo přes kliknutí na ikonu připomínající rozpínající se balón.
  3. Přiblížte si obraz v náhledovém okně přes [ CTRL + klik levou myší ] anebo přes [ CTRL + klávesa plus ]. Pro posouvání přiblíženého obrazu v náhledu podržte klávesu mezerník a poté levou myší chytněte, držte a táhněte obraz kamkoli potřebujete.
  4. Nyní následuje krok, který byl potřeba provést u této konkrétní fotografie kočky, ale u lidí pravděpodobně nebude potřeba. Jedná se o roztáhnutí zorničky, jelikož v základu byla moc úzká. Roztáhneme ji tak, že v pravé části programu ve Volbách nástroje nastavíme Velikost stopy tak velkou, aby +- odpovídala výšce dané zorničky. Poté klikneme do středu zorničky a držíme – tím se nám bude zornička „nafukovat“. Jakmile budete s výsledkem spokojeni, pusťte myš.
  5. Poté Velikost stopy zvětšete tak, aby byla stopa větší, nežli celé oko. Poté levou myší klikněte odhadem do středu oka a stejně jako u zorničky myš držte, dokud nebudete s výsledkem spokojeni.
  6. Hlavní efekt je hotový, ale je ještě možné ve Zkapalnění přepnout na Nástroj prokřivení dopředu (první ikonka anebo klávesa [ W ]) a trošku si pohrát a upravit rysy obličeje. Například protáhnout nos, anebo posílit úsměv. To vše opět jednoduše – chutnout nějaké místo a táhnout určitým směrem. Věřím, že manipulaci s nástrojem zkapalnění pochopíte velmi rychle.
  7. Jakmile jste se vším spokojeni, v pravé části okna odsouhlaste tlačítkem [ OK ].

PS. Stejným způsobem se u retuší zvětšují prsa, svaly anebo odstraňuje tuk. 🙂

 

ZkapalneniPostup

 

vrstvy

Kopie atributů

Že lze kopírovat styly vrstev, to ví asi každý. Věděli jste ale, že jde kopírovat i atributy? Kupříkladu máte určitý tvar, který je vyplněn určitou barvou (nikoli přes styl, ale přes klasický dvojklik na vrstvu, po kterém vyskočí okno s výběrem barvy) a chcete tuto výplň zkopírovat i na ostatní tvary. Jak to provést? Jednoduše – kopií atributů.

  1. Pravý klik na vrstvu zdrojového tvaru a výběr možnosti Kopírovat atributy tvaru.
  2. Pravý klik na vrstvu cílového tvaru a výběr možnosti Vložit atributy tvaru.

 

PostupAtributy

 

montaz

Odstín a barva

Pokud chcete dobarvovat či přebarvovat obraz jiným obrazem / texturou či barvou, pravděpodobně sáhnete po stylech krytí Odstín a Barva. Kdy ale použít které? Jaký je mezi nimi rozdíl?

Odstín

Zachovává světlost a sytost základní vrstvy a přenáší pouze odstín vrchní vrstvy.

Jinými slovy – výsledky jsou decentnější, protože co bylo málo syté až šedé, zůstane málo syté až šedé. Proto se tento mód využívá pro ladění odstínů, aniž by se deformovala jejich sytost. Víceméně jako byste zapli nástroj Odstín a sytost a posunuli nastavením Odstínu.

Barva

Zachovává pouze světlost základní vrstvy a přenáší jak odstín, tak i sytost vrchní vrstvy.

Jinými slovy – výsledky budou znatelnější, protože ať už byl podklad jakýkoli, násilně se na něj přenese plná sytost z vrchní vrstvy. Proto se tento mód využívá například pro vybarvování černobílých fotografií či dodávání vyváženého odstínu běžným fotografiím (tedy jakýsi barevný přeliv).

 

OdstinBarva

 

nastroj

Formátování následujícího textu

Pokud uvnitř textové vrstvy přeformátujete určitý řádek nebo určitá slova (změníte např. velikost, mezery..), tak pokud ihned po přenastavení vyberete kurzorem ve stejné textové vrstvě jiné řádky či slova, tak se na ně automaticky aplikuje formátování, které jste nastavili před chvílí. Funguje to vždy na první následující výběr a nefunguje to, jestliže po prvním přeformátování „vyskočíte“ z úpravy textové vrstvy.

Pokud to není moc srozumitelné, přikládám animaci, která snad situaci vyjasní:

TextZvetseni

 

bonus

Přetahování obrázků

Vkládání obrázků do programu přímo ze svých složek za pomocí metody drag & drop (tedy táhni a pusť) je velmi pohodlná věc a pravděpodobně tento způsob vkládání většina z vás využívá. Jen bych tu rád zdůraznil dva typy přetahování:

Přetahování na plátno

Pokud přetáhnete obrázek přímo na plátno, vloží se jako polo-smart object (tedy jakýsi falešný smart object – pamatuje si sice svou originální velikost a můžete jej pohodlně zmenšovat a zvětšovat, ale „vnitřek“ nelze upravit tak snadno, jako klasický smart object). A to tak, že pokud je originální obraz větší, nežli vaše plátno, tak se vložený obrázek automaticky roztáhne buďto ke svislým anebo k vodorovným okrajům dokumentu.

Výhoda: Ušetří čas při vkládání. Nemusíte se zdržovat oddalováním plátna a zmenšováním obrovského obrazu, u kterého víte, že ho stejně potřebujete v malé podobě – například když si chcete vedle sebe jen poskládat pár náhledů.

Nevýhoda: Pokud byste chtěli vložený obraz nějak doupravit, je potřeba vrstvu nejprve vyrastrovat (jelikož je vložena jako polo-smart object).

polosmart

 

Přetahování na panel

Pokud přetáhnete obrázek do oblasti panelu, nevloží se přímo do původního plátna, ale otevře se jako nový dokument. Odtud můžete obraz přes zkratku [ CTRL + A ] vybrat a přes [ CTRL + C ] zkopírovat a přes [ CTRL + V ] vložit do svého původního dokumentu. Tím pádem jej budete mít ihned v originální velikosti.

Výhody: Relativně rychle takto přetáhnete obraz ve 100% velikosti a zároveň můžete daný obraz ihned upravovat či retušovat, aniž byste jej museli rastrovat.

Nevýhoda: Oddalování plátna a zmenšování vloženého obrazu v případě, že je opravdu obrovský, je otravné. 🙂

panelcopy

 

illustrator

Transforamce skrz

Tato finta se hodí u různého složitého „nalepování“ objektů na sebe. Ukázka v animaci níže je sice zvládnutelná i za pomocí chytrých vodítek, ale jde mi o vysvětlení principu. V jiných situacích vodítka totiž nepomohou a tato finta se hodí. Popravdě u tohoto tipu trochu bojuji se slovy, hůře se to popisuje, tak snad to bude jasné alespoň z animace.

Pokud k sobě chcete vodorovně „nalepit“ určité tvary – tedy chcete, aby pravá hranice prvního objektu byla nalepena na levou hranici druhého objektu, stačí:

  1. Vytvořit obdélník.
  2. Zarovnat jej buďto k pravé hraně levého objektu anebo k levé hraně pravého objektu. To je v tuto chvíli jedno. Já zvolil zarovnání k levé hraně pravého objektu.
  3. Chytnout odvrácený konec obdélníku a táhnout jej skrz – směrem k druhému objektu.
  4. Zarovnat druhý objekt k hranici obdélníku.

Čeho jsme tedy docílili? Obdélník jsme díky „transformaci skrz“ vlastně zrcadlili podél svislice, ke které jsme chtěli zprava zarovnat pravý objekt a zleva levý objekt. Jinak stejného výsledku lze dosáhnout i vytvořením klasické čáry, ale jak říkám, šlo mi o vysvětlení principu, jelikož se dostávám do situací, kdy je toto má jediná zarovnávací pomůcka.

ZarovnaniSkrz

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

8 thoughts on “Sedmero tipů: 38.

  1. Ta kopie atributů se asi bude hodit. Nejspíše ji přidali ve verzi CS6.
    Často potřebuju změnit barvu několika vrstev tvarů najednou. V PS CC myslím stačí vybrat všechny a stisknout CTRL + Backspace …což verze které používám umí jenom s jednou vrstvou.

    1. Wow, pokud jde vyplnit více tvarů najednou takto snadno, tak to mě CC začíná lákat stále víc. 🙂 Jj, kopie atributů je nejspíš novinka v CS6, dřív jsem ji nezaznamenal.

  2. Jarda Bereza

    Trial mi už vypršel, ale pokud si to dobře pamatuji, tak to bylo takto snadné… v CC jde taky jednoduchým klikem nebo dvojklikem na ikonu zámečku odemknout vrstvu. Taky ty chytřejší vodítka jsou docela fajn 🙂 Adobe furt vymýšlí samé super magické těžkopoužitelné věci(kolikrát jste např. použili „pokřivení loutky“), ale aby se zabývaly základními věcmi, které používají všichni stokrát denně to ne: http://bit.ly/1JhsL3g (btw tvůj blog mě vyhodnotil jako spam… asi kvůli obsahu) 😀

    Tohle měnění vrstev mě taky docela láká. Poslední dobou jsem si udělal zvyk aplikovat styl s vrstvou, kde nastavím barvu na celou složku místo na každou vrstvu zvlášť. (CS6+) Není to sice úplně čistá metoda, ale celkem rychlá.

    1. Teda teda, ty jeden spammere. 😀 Divné, spam by to mělo vyhodnotit jen pokud jsou ve zprávě 3 URL a více..

      Jinak odemýkání přes ikonu zámečku jde i ve starších verzích, pokud tedy nemyslíme každý něco jiného. Automatická vodítka mám v CS6 také, ale moc je nevyužívám, vyrušujou mě. 🙂

      Jj, aplikace stylu na skupinu je moje oblíbená, naposledy jsem ji použil před pár hodinama. 🙂 Pokud soubor nikomu neposíláš (ve starších verzích se to nezobrazí), tak to ani nevadí. A pokud posíláš, tak pak skupinu zrušíš, zkopíruješ styl ze skupiny a vložíš vrstvám ve skupině a je vymalováno. 🙂

  3. Spam filtru se nelíbilo slovo „Photoshop“ v URL. Bit.ly mu už nevadí.

    Ten zámeček si tu někde zminoval. Jenže to funguje jenom na vrstvu pozadí ne? (alt + dvojklik) Alespon v CS5 a CS6 to tak je. Pokud se mýlím, tak mě oprav. V CC to ale funguje na všechny zámečky bez „Altu“, pokud se dobře pamatuji.

    Co se automatických vodítek týče, tak v CC jsou oproti CS6 o něco chytřejší. https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/align-space-objects.html

    1. No, v CS6 normálně kliknu na ikonu zámečku a zamknu libovolnou vrstvu. Takhle zamykám např. vrstvy přizpůsobení, které mám navrchu dokumentu (např. křivky), abych mohl v pohodě vybírat Move toolem vrstvy podtím (jinak to automaticky chytne tu vrstvu přizpůsobení, páč je hierarchicky výše).

      Jinak ty chytřejší vodítka vypadají dobře. Ikdyž jsou spíše asi pro ty, co potřebují odměřovat. Mně stačí buďto práce bez vodítek, anebo jen se „zarovnávacíma“ vodítkama. 🙂

    1. Alt + dvojklik funguje jen na pozadí, to jo. A já myslel, že myslíš tu klasickou ikonu zámku nahoře (vedle ikon zamknutí píxelů, procentuálního krytí atd). Pokud ne, tak ok, to je jedno, stejně CC nemám, takže nemůžu srovnat. 🙂 Pokud je ta ikonka v CC ale u každé vrstvy nějak defaultně, tak to může být fajn.

Napsat komentář