Sedmero tipů: 34.

Ve čtyřiatřicátém sedmeru se naučíme transformovat oheň i vodu, blíže se seznámíme s tzv. Blend If, rovnou tyto znalosti využijeme při zesvětlování stínů, ukážeme si různé kompoziční pomůcky schovávající se v nástroji ořez, naučíme se čistit „paměť“, přes zkratku si ukážeme přecházení do nejníže a nejvýše položené vrstvy a v Illustratoru se naučíme pracovat v izolovaném režimu.

zkratka

Přejití do nejvyšši a nejnižší (viditelné) vrstvy

Jak ihned přejít do nejníže umístěné (viditelné) vrstvy?

ALT + <

Jak ihned přejít do nejvýše umístěné (viditelné) vrstvy?

ALT + >

efekt

Transformace ohně a vody

Mnoho lidí se mě ptalo, jak tohoto efektu docílit. Princip je velmi jednoduchý, jen to dlouho trvá. Nebudu popisovat vše do detailu, to bychom tu strávili půl dne. Spíše naznačím to nejdůležitější a zbytek nechám na vaší kreativitě. Toto mé dílko je už téměř 5 let staré, takže dělat ho nyní, asi bych více propracoval stínování apod., ale do základu to v této podobě jistě stačí. Postup rozdělím na části oheň a voda.

Oheň

  1. Nejprve si na pozadí připravíme pomocný tvar či siluetu, do které chceme elementy transformovat.
  2. Nalezneme vhodné textury ohně (např. na cgtextures.com) a vložíme první z nich do obrazu a vhodně fotografii zmenšíme vůči siluetě.
  3. Vrstvě nastavíme krytí Závoj, abychom se zbavili černé barvy v pozadí a přenášel se pouze oheň.
  4. Zapneme Volnou transformaci přes [ CTRL + T ] a vejdeme do volby Úpravy > Transformovat > Pokřivit. Tento nástroj je těžké popsat a proto bude ideální, když si jej vyzkoušíte sami. Klikněte do některého z devíti segmentů a táhněte libovolným směrem. Také můžete chytat krajní body a viditelná ramena (podobná jako u tvorby tvarů nástrojem pero). Po chvíli jistě pochopíte, jak tento nástroj pracuje.
  5. Fotografii prokřivíme tak, aby hrany co nejlépe kopírovaly hrany siluety. Jakmile budeme spokojeni, odsouhlasíme klávesou [ Enter ].
  6. Vytvoříme masku vrstvy a měkkým štětcem zamaskujeme nechtěná místa. Nemusíme si lámat hlavu s tím, že zamaskévané hrany vypadají tak nějak divně. Nad tato místa se vloží další fotografie a nic nebude poznat.
  7. Postupně budeme vkládat další textury ohně a proces prokřivování a maskování se bude opakovat, dokud nebude hotová celá ruka.
  8. Alternativou k pokřivování je možné zapnout Filtr > Zkapalnění, nastavit si v pravé části veliký průměr nástroje a poté „pokřivovat“ obraz ručně. Je možné vyzkoušet i zkapalňování pomocí turbulence, čímž se oheň hezky pokroutí. S turbulenci a zkapalňováním máte jistě všichni zkušenosti od chvíle, kdy jsme nedávno tvořili plynného obra. 🙂
  9. Je možné ve finále dodat různé efekty, posílit živost, kontrast, anebo ručně dokreslit měkkým štětcem oranžovou záři okolo. Anebo přidat navrch texturu kouře, které se nastaví styl krytí na Závoj.

Fire

Voda

Princip je prakticky stejný – vkládat fotografie vody (ideálně nějaké „bublavé“), transformovat, pokřivovat, zkapalňovat a maskovat. Zmíním tedy pouze dodatečné efekty oproti ohni.

Okolo okrajů ruky se hodí přidat malé bubliny, které lze vytáhnout kupříkladu z fotky fontány. Hledejte fotky takové, kdy je stříkající voda vyfocena oproti modrému nebi anebo jiné tmavé textuře, jelikož je tam hezký kontrast a bubliny jdou snadno zamaskovat.

  1. Vyřízneme kus stříkající vody a vložíme do našeho dokumentu.
  2. Zapneme nástroj křivky a levým černým jezdcem táhneme doprava, čímž posílíme kontrast.
  3. Fotografii odbarvíme pomocí [ CTRL + SHIFT + U ].
  4. Znovu posílíme kontrast před nástroj křivky, dokud nebude oblast okolo vody černá anebo alespoň téměř černá.
  5. Nastavíme styl krytí vrstvy na Závoj, vhodně prokřivíme či zkapalníme, zamaskujeme a snížíme krytí. Nyní buďto vrstvu duplikujeme a posuneme na další místa, anebo nalezneme další fotografie fontán a proces zopakujeme.

Ve finále je i dobré posílit texturu vody, kupříkladu nalezením pěkné a čiré vodní hladiny. Tuto vrstvu jsem přidal navrch, nastavil ji styl na Překrýt a snížil procentuální krytí. A samozřejmě zamaskoval. Poté jsem tuto vrstvu otočil a posunul na předloktí.

Co se týče vodních prstů, tak nejde o nic jiného než o transformaci v menším měřítku, kdy jsem nakonec vzal do ruky šedomodrý štětec a nakreslil navrchu linky. Nic víc.

Water

 

vrstvy

„Blend if“

Ne tak dávno jsme si ukázali lepší překrývání, kdy jsme za pomocí ALTu rozpůlili jakousi šipečku v nastavení stylu vrstvy, konkrétně v podkategorii Volby prolnutí: Jiné. Jelikož mi tento termín nejde přes prsty, tak budu s dovolením užívat termín z angličtiny – Blend if.

Ve zkratce – pokud posouváte levým jezdcem doprava, zbavujete se stínů a pokud pravým jezdcem doleva, zbavujete se světel. Nejčastěji se využívá první posuvník (Tato vrstva) a méně druhá posuvník (Podkladová vrstva).

Zde jen pro připomenutí, kde tuto funkci najdeme. Stačí vejít (např. dvojklikem na vrstvu) do nastavení stylu vrstvy a Blend If vidíme hned po otevření ve spodní části.

BlendIf

Tento nástroj je relativně oblíbený a užitečný. Je vynikající pro případy, kdy máte například logo (či cokoli jiného) na černém pozadí, které chcete vložit na ne-černé pozadí bez maskování (protože jakékoli maskování kouzelnou hůlkou či rychlým výběrem o nějaký ten pixel ořeže skutečný tvar loga). Namísto maskování stačí vejít do stylu vrstvy, do Volby prolnutí: Jiné, zaměřit se na posuvník Tato vrstva, podržet ALT, rozpůlit levou černou šipečku a pravou část táhnout doprava, dokud černá nezmizí.

Na následujícím obrázku je vidět srovnání z kterého jasně plyne, proč se musí šipečka rozdělovat – v opačném případě je přechod „mizení“ stínů až moc agresivní a hrany jsou tedy zubaté. Ovšem třeba se to v některých případech hodí naopak nerozdělovat, kdo ví. Podobně to funguje i s bílým pozadím, kdy se hýbá s pravou šipečkou.

logo-tmave-pozadi-blend-if

Zde je ukázka, jak se zbavit modrého nebe a izolovat bílé mraky a umístit je na jinak barevné pozadí.

MrakyBlendIf

Ade je ukázka, jak vložit mraky na modrou oblohu za rozmanité pozadí. Oproti předchozím příkladům je již potřeba změnit Prolnout když je na možnost Modrá. Výsledek není dokonalý a asi by se musela ještě duplikovat původní vrstva a trochu by bodlo domaskovat alespoň některé tlusté větve ručně, ale na to, že tento základ trval pár vteřin, to ujde, ne? Pro nějaký rychlý nástřel či odzkoušení, jak bude vyměněné pozadí vypadat, určitě dostačující.

BlendIfSTROM-postup

Snad to pro úvod do „Blend if“ stačí. Napadá mě spousta situací, ve kterých lze využít a věřím, že po všech výše zmíněných příkladech něco napadne i vás a že jej budete, tu a tam, využívat.

 

montaz

Zesvětlení stínů s Blend If

Když už jsme toto téma nakousli, tak si rovnou ukážeme, jak Blend if využít například u zesvětlování stínů, aniž bychom zesvětlovali již světlé části. Hodí se to do situací, kdy je na fotografii přílišný kontrast mezi světly a stíny. Totéž, co nyní uděláme se stíny, je samozřejmě možné, opačným způsobem, provést se světly.

  • Duplikujeme vybranou fotografii.
  • Otevřeme styl vrstvy té výše ležící a v nastavení Prolnout když chytneme, za držení klávesy ALT, levou polovinu pravého bílého jezdce a posuneme ji úplně doleva. Tím zaručíme, že se z této vrstvy nebudou přenášet pouze tmavší části. (Naopak pokud budeme chtít zachovat světla a potlačit stíny, táhneme černým jezdcem zleva doprava.)
  • Nyní můžeme ale nemusíme skrýt původní fotografii, abychom viděli obraz na průhledném pozadí. Není to nutné. Někomu vyhovuje tento způsob proto, že vidí, jaké části obrazu se „přenáší“. Ovšem jiní upřednostní možnost vidět úpravy okamžitě „v akci“ a původní vrstvu ponechají viditelnou.
  • Vezmeme do ruky nástroj Zesvětlení a zesvětlujeme požadované části obrazu. Pozor ale na to, že pokud zesvětlování přeženete, ve výsledku vzniknou na obraze nežádoucí artefakty.
  • Po ukončení, pokud jsme ji skryli, zobrazíme původní vrstvu a máme hotovo.

BlendIf-Stiny-Postup

Zde je kdyžtak pro zřetelnost animace rozdílu:

BlendIf-Stiny-Rozdil

 

nastroj

Kompoziční pomůcky s nástrojem Ořez

Pravidla tří plánů, zlatý řez, zlatá spirála – kdo tyto názvy nezná, mrkněte do mé knihy o Matte paintingu na strany 17-19. Kdo tyto názvy zná, tak jistě ví, jak jsou při tvoření vyvážené kompozice užitečné. Člověk se jimi nemusí slepě řídit, ale občas kompozici těmito nástroji zkontrolovat není od věci.

Veškeré tyto pomůcky (a ještě nějaké další) nalezneme i ve Photoshopu a to konkrétně u nastavení možnosti Zobrazit u nástroje Ořez. Postup je prostý:

  • Aktivujte nástroj Ořez, například přes klávesu [ C ].
  • Pro plnou aktivaci je však potřeba stisknout [ Enter ] – nebojte se, nic se neořízne, to až kdybyste stiskli [ Enter ] dvakrát.
  • Nyní se zobrazí výchozí mřížka – Pravidlo tří plánů. V horní liště však můžete tuto mřížku změnit, případně – a to je rychlejší cesta – klikat na klávesu [ O ], čímž pohodlně projedete veškeré možnosti.

CropTypy

 

bonus

Vyčištění

Funkci Vyčistit (v anglických verzích Purge), naleznete v Úpravy > Vyčistit.

Jak název napovídá, jde o čištění. Hodil vám někdy Photoshop hlášku, že nelze nějaký úkon provést kvůli nedostatku paměti? Pokud pracujete s velkými dokumenty, tak každý krok uložený v historii zabírá velké množství paměti. Zároveň pokud máte „ve schránce“ (tedy v takové té neviditelné skřínce, kam se odkládají věci po použití CTRL + C) nějaký velký obraz (například jste kopírovali fotografii o rozlišení 5000×3000), tak to opět zabírá spoustu paměti. Nejsnadnější je tedy kliknout na možnost Všechny a tím zbavit paměť zbytečného zatížení.

Přišel jsem na tuto funkci nedávno a už teď ji aktivně využívám při tvorbě velkých montáží. Opravdu to funguje. Jen, samozřejmě, musíte dávat pozor na to, abyste nevyčistili historii před tím, než se rozmyslíte, že se vlastně v postupu chcete vrátit o krok zpět. Vyčištěním zkrátka přijdete o veškeré zpětné kroky, jakobyste soubor zrovna otevřeli.

Vycistit

 

illustrator

Izolace

Pokud někdy potřebujete (například perem) upravit tvar (či skupinu tvarů), který se nachází ve skupině jiných tvarů a bojíte se, že byste omylem při náročnějších úpravách klikli na tvar jiný (např. začli byste přidávat kotevní body někam úplně jinam, než jste plánovali), tak si tento tvar izolujte.

Jak tvar izolovat? Dvojklikem na daný tvar či skupinu – tím vejdete do izolovaného režimu a můžete provádět libovolné úpravy. Jakmile budete spokojeni, vyjděte pryč klávesou [ Esc ].

Izolace

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

4 thoughts on “Sedmero tipů: 34.

  1. Ten tip s „Blend If“ se mi bude hodit na makování. Díky. Akorát koukám, že u té břízy ti to „sežralo“ i půlku kmene, tam kde byla bílá 🙂 Ale to by se asi dalo donastavit, aby to bylo ok.

    1. Není zač. Jj, to jsem psal i u toho obrázku, že to není ideální a chtělo by to domaskovat. V některých případech jsou ty výsledky supr, jindy méně supr a je potřeba to zkombinovat s ručním maskováním (nebo jiným). Každopádně pokud třeba zkoušíš nějaké koncepty, jen abys zjistil, jak bude něco zhruba vypadat, než to začneš maskovat pořádně, tak se to hodí.

Napsat komentář