Sedmero tipů: 3.

Ve třetím sedmeru si ukážeme, jak proměnit texturu plastu v texturu kovu, naučíme se jak vyřešit problém se zaseklou transformací textového pole, naučíme se na plátno přidat mřížku dle kompozičního pravidla třetin, dále se naučíme nedestruktivně přesvětlovat scénu, taktéž si ukážeme zkratku na přesouvání vrstev v hierarchii dokumentu, naučíme se gumovat v Illustratoru a oprášíme klávesy home a end.

zkratka

Home & End

Použili jste někdy klávesy Home a End například na internetových stránkách? Věděli jste, že tytéž klávesy provádí totéž i uvnitř Photoshopu? Pokud ne, zkuste si někdy obraz přiblížit a tyto zkratky použít. Vynikající věc u ‚vysokých‘ souborů, kdy se potřebujete v mžiku dostat k hlavičce či patičce.

efekt

Změna plastu na kov.

Posledně jsme měnili vodu v lávu. Dnes změníme texturu plastu v texturu kovu. Princip je podobný – opět budeme upravovat křivky. Nyní ale již ne samostatné kanály, nýbrž hlavní RGB křivku. Nelekněte se podoby křivky na obrázku, manipulace je jednoduchá (jak jsem již popisoval dříve) – kliknutím vytvoříte bod a táhnutím jej umístíte na jiné místo.

Po úpravě křivek ještě přidáme přizpůsobení Odstín a sytost (kde snížíme sytost a tím vytvoříme ‚stříbro‘) a nakonec přidáme přizpůsobení zvané Mapovat na přechod a zvolíme barvy dle toho, jaký kov chceme napodobit. Do editoru přechodu se dostaneme kliknutím kamkoli na přechod.

Opět nechci zabíhat do detailů a jen stručně popíšu Mapování na přechod. Stručně je to dá se říct aplikování daného přechodu na histogram obrazu. Laicky řečeno – vyberete přechod od barvy A do barvy B (přechod může být i složitější) a ten se aplikuje tak, že se na nejtmavší hodnoty aplikuje barva A a na nejsvětlejší barva B. A tedy na vše šedé mezi tím se aplikují barvy, které leží mezi A a B. Snad jsem to vysvětlil srozumitelně. Myslím, že jakmile začnete s nástrojem experimentovat, pochopíte jej.

Pokud by přechod vypadal divně, zaškrtněte u nástroje Mapování políčko [] Obrátit (někdy se totiž světlé hodnoty mapují na tmavé a naopak). Pro kvalitnější a hladčí přechod zaškrtněte i políčko [] Rozklad. Mám pocit, že tato možnost se objevila až s verzí CS6. Ale obvykle nejsou rozdíly tak znatelné, takže i se starší verzí docílíte efektu, o který se budeme snažit.

Dost slov, zde je návod:

plastkov

vrstvy

Jak posunout danou vrstvu výše či níže v hierarchii vrstev?

CTRL + [   (níže)

CTRL + ]   (výše)

montaz

Nedestruktivní ztmavování a zesvětlování.

Kdo tvoří pravidelně fotomontáže, tuto techniku bude jistě znát. Pro ty, kteří ji neznají, ji uvedu. Jedná se o jeden z nejčastějších způsobů přesvětlování scény. První výhodou je, že se jedná o nedestruktivní úpravu (tedy snadno zvrátitelnou), jelikož se vše odehrává v nové vrstvě a nezasahuje se do vrstev / vrstvy níže položené. Druhou výhodou, na níž naráží již výhoda první, je, že díky samostatné vrstvě můžeme aplikovat stíny na všechny vrstvy, které leží níže a nemusíme stínovat každou část montáže zvlášť v dané samostatné vrstvě.

Doporučuji tuto metodu pouze pro ztmavování (tedy vytváření stínů) a nikoli pro osvětlování scény, přestože to možné je nástrojem zesvětlit. Tato „světla“ totiž působí tak nějak uměle a lepší a živější osvětlování si ukážeme v některém z příštích sedmer.

Postup je opět snadný – nad vrstvami, nad kterými chceme stínování provést, vytvoříme novou vrstvu a tu vyplníme 50% šedou. Toho docílíme tak, že použijeme zkratku [ SHIFT + F5 ] a z nabídky vybereme 50% šedá. Pokud máte starší verzi programu a tuto možnost tam nemáte, dvojklikněte na barvu popředí či pozadí v panelu nástrojů a vyberte barvu tak, že vyplníte hodnoty H:0, S:0, B:50. Následně novou vrstvu vyplňte pomocí zkratky [ ALT + Backspace ].

Jakmile je tato vrstva vytvořená, nastavte jí styl krytí na Měkké světlo (Soft light), pokud chcete stíny přirozenější a Překrýt (Overlay), pokud chcete stíny opravdu výrazné. Nyní vezměte do ruky nástroj ztmavit a ztmavujte místa, která uznáte za vhodné. Kdykoli se „seknete“, můžete se vrátit zpět, anebo vrstvu vyresetovat tím, že ji opět vyplníte 50% šedou.

50grey-stiny

Poznámka k 50% šedé. Pokud si někdo z vás pokládá otázku, proč zrovna tato hodnota, tak je to proto, že styly krytí typu Měkké světlo, Překrýt a pár dalších, fungují na principu takovém, že světlé hodnoty zesvětlují níže postavenou vrstvu a tmavé hodnoty ji ztmavují. Musí tedy existovat bod, ve kterém se neděje nic a barva je tedy průhledná – tímto bodem je 50% šedá.

nastroj

Pamatujete si z minulého týdne na zkratku pro vybírání vrstvy, která se nachází pod kurzorem? Před pár dny jsem si v jednom videotutoriálu všiml něčeho, o čem jsem neměl do této chvíle vůbec ponětí. Nejsem si jist, zda se tato funkce vyskytuje i u starších verzí programu, nicméně od CS6 dále tam je.

Všimli jste si někdy checkboxu [] Automat. výběr u nástroje přesun (move tool)? Po zaškrtnutí a následném kliknutí na libovolné místo se bude dít totéž, jako se zkratkami, které jsem zmínil před týdnem. I zde funguje klávesa [ SHIFT ], při jejíž držením je možné tímto stylem vybrat více vrstev najednou.

Taktéž si můžete vybrat, zda chcete automaticky vybírat vrstvy, nebo skupiny. Defaultně je zde nastavená skupina, takže stačí jen přepnout na Vrstvu.

Aktualizace: Naprosto perfektní nástavbu pro tento tip odhalil Jarda Bereza – se zapnutým nástrojem Přesun klikněte a táhněte, jakoby byste tvořili výběr. Pokud máte zapnutý automatický výběr, tak se vám automaticky vyberou veškeré vrstvy v této oblasti. Případně pokud máte aktivní jiný nástroj, podržte klávesu CTRL, která dočasně sepne nástroj Přesun. Následně už stačí pouze táhnout zmíněný výběr a dílo je dokonáno.

vyyber-move-tool

bonus

Stalo se vám někdy, že jste měli vytvořené textové pole, chtěli jste je zvětšit, ale po posunutí kurzoru na daná místa pro transformaci se vám ukázal úplně jiný kurzor, než byste chtěli?

Jaké je řešení? Po přesunutí kurzoru na místo:

pockej1vterinuNásledně se kurzor změní na kurzor s malými šipečkami a můžete zahájit transformaci.

illustrator

Gumujte. Pokud se někteří z vás bojí tohoto nástroje, protože si myslíte, že bude gumovat i objekty, které nemá, je na to jednoduché řešení. Pokud chcete gumovat pouze v rámci jednoho tvaru či objektu, jednoduše jej označte nástrojem výběr (zkratka V). Nyní budete gumovat pouze uvnitř tohoto objektu. Pokud chcete gumovat napříč všemi objekty, nevybírejte nic.

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

2 thoughts on “Sedmero tipů: 3.

  1. Ten posun vrstev funguje myslím jenom s anglickou klávesnicí. Na český mi to nikdy nešlo a změnit se ta zkratka nedá. Řešil jsem to tak, že jsem si nahrál makro s tím posunem a tomu makru jsem přiřadil zkratku. Ale když to mačkám rychle za sebou, tak mi občas skočí chyba.

    1. Zvláštní, mám českou QWERTY a zkratka funguje v pořádku. Ale občas v některých PS něco nejde, asi jsou náladoví, nebo nevím. Já to upřímně při práci skoro vůbec nevyužívám, jelikož moc vrstvy nepřesouvám a když už, tak je to přesun třeba přes půlku hierarchie a na to vezmu raději myš. Ale narazil jsem na to, fungovalo mi to a vyhodnotil jsem to jako pro někoho užitečnou věc, tak jsem to zmínil. Ale za náladovost programů neručím. 🙂

Napsat komentář