Sedmero tipů: 10.

V desátém sedmeru se naučíme dodávat očím až kouzelný oživující efekt, ukážeme si metodu vytvoření inverzního efektu, osvojíme si pokročilé techniky ořezu obrazu, naučíme se zobrazovat alfa kanál masky, připomeneme si některé základní a důležité zkratky, ukážeme si sjednocení bodů v Illustratoru a vysvětlíme si, proč při tvorbě nepoužívat absolutní černou anebo absolutní bílou.

zkratka

Dnes si zmíníme některé základní, ale důležité zkratky, které je nutné znát.

[ a ] = Zmenšení či zvětšení stopy štětce

CTRL + (+) a (-) = zvětšení či zmenšení (jinými slovy nástroj zoom)

D = nastaví defaultní (základní) barvy (černá do popředí, bílá do pozadí)

X = prohodí barvu popředí a pozadí

ALT + Backspace = výplň výběru (či celé vrstvy) barvou popředí

CTRL + Backspace = výplň barvou pozadí

F5 = nástroj nastavení štětce

efekt

Inverzní efekt

Narazili jste někdy na černobílý efekt, kdy se navzájem překrývaly černé tvary či písmo a v místě vzájemného překrytí vznikly bílé plochy? Jak na to? Odpovědí je styl krytí Rozdíl (Difference).

  1. Vytvořte základní tvar, který bude mít černou barvu. (S jinou barvou to nefunguje, respektive nebyl by efekt černobílý ale barevný – vznikaly by plochy doplňkových barev.)
  2. Vytvořte druhý tvar, kterým chcete základní tvar překrýt.
  3. Novému tvaru nastavte styl krytí na Rozdíl.
  4. Tento nový tvar můžete dále duplikovat a přesouvat a se zachováním stylu krytí Rozdíl můžete dosáhnout zajímavých vícenásobných efektů.

Inverze

vrstvy

Jak zobrazit alfa kanál u masky vrstvy? Podrže ALT a klikněte na náhled masky.

alfamaska

montaz

Chcete oživit oči?

Není problém. Stačí k tomu úprava Expozice.

  1. Vytvořte vrstvu přizpůsobení > Expozice
  2. Položku Expozice posilte a nastavte ji alespoň na +2,0
  3. Položku Posun naopak mírně oslabte. U některých fotografií je možné ji oslabit více, ale obvykle postačí hodnoty okolo -0.007. Jedná se o mírné posílení kontrastu. Pokud by vám více sedla varianta bez úpravy posunu, tak jej nechte na nule.
  4. Nyní již jen vrstvu zamaskovat tak, aby byl efekt viditelný pouze na duhovce a čočce.

OkoExpozice

nastroj

Lepší ořezávání nástrojem Ořez

Že jde obraz ořezávat nástrojem Ořez, anebo jím naopak plátno zvětšovat, to jistě už všichni víte. Věděli jste ale o tom, že je možné ořezávat i v perspektivě? Anebo že jde ořez rovnou natáčet, pokud je například fotka nafocena nakřivo? Ukážeme si, jak na to.

Pozn.: ve starších verzích (CS5 a níže) nástroj perspektivního ořezu nebyl v menu k dispozici. V CS5 bylo tuším v horním panelu (pod nabídkou) možné zaškrtnout [] Perspektiva, či něco podobného. Anebo za držení klávesy [ CTRL ] uchytit jeden koncový bod a táhnout ho. Tím se naruší obdélníkovost výběru a můžete následně vytvořit jakýkoli čtyřúhelník – tedy i perspektivní.

Ořezávání v perspektivě:

  1. Vyberte nástroj perspektivního oříznutí skrývajícím se pod ikonou klasického ořezu (ALT + kliknutí na tuto ikonu vás dostane z klasického ořezu do perspektivního).
  2. Postupně kliknutím vytvořte 4 body na plátně v závislosti na perspektivě (není možné zde provádět výklad o tom, co je to perspektiva, takže budu předpokládat, že tento pojem znáte a chápete :))
  3. Po vybrání potvrďte klávesou [ Enter ] a obraz se ořízne.

OrezPerspektiva

Natáčení ořezu:

  1. Vyberte nástroj Ořez.
  2. Proveďte klasický „výběr“ plochy, kterou chcete oříznout.
  3. Umístěte kurzor k některému rohu výběru a stejně jako kdybyste zrovna prováděli transformaci objektu, tak i zde se objeví klasické šipečky naznačující, že je možné výběr natočit.
  4. Natočte výběr ořezu a potvrďte klávesou [ Enter ]. K natočení vám pomáhá mřížka, díky které okamžitě vidíte svislé a vodorovné hrany v obraze.

OrezNatoceni

bonus

Nepoužívejte čistou černou ani bílou!

Jesliže něco stínujete, nikdy k tomu nepoužívejte černou barvu. Podobně to platí u světla – nikdy nepoužívejte bílou barvu. Málokdy naleznete v přírodě něco zcela bílého a prakticky vůbec nenaleznete nic zcela černého. Není tu prostor na detailní rozebírání, to si kdyžtak vygooglete, ale je to tak. 🙂

Když se například podíváte na napadaný sníh, nikdy na něm neuvidíte šedé stíny – možná to vaše oko tak vnímá, ale pokud si sníh vyfotíte a fotografii přiblížíte, tak zjistíte, že stíny jsou namodralé. Pokud vyfotíte mraky nebo mlhu, tak také zjistíte, že jsou mírně zabarvené k nějakému odstínu (záleží i na denní době). Absolutní černou neuvidíte ani v noci, místo toho uvidíte namodralou skoro-černou.

Zkrátka nikdy byste při montážích neměli používat černou ani bílou barvu, protože pak výsledek vypadá uměle (zejména u portrétů je to vidět okamžitě), třebaže daný pozorovatel nedokáže ani sám popsat, proč se mu zdá scéna umělá. Nějaké pokročilé techniky uvěřitelného stínování a přesvětlování scény si ukážeme v budoucnu, nyní jen alternativní, jednoduché řešení.

 

Řešení?

Pokud vrháte stín, vejděte do výběru barvy, najeďte na černou a mírně ji zabarvěte do odstínu v závislosti na osvětlení a prostředí, do kterého stín zakomponováváte. Pokud se například snažíte přidat stín papíru ležící na dřevě, vyberete barvu tmavě hnědou. Pokud naopak vkládáte objekt nad nažloutlý papír, stínu zvolte barvu šedo-žlutou.

Případně můžete duplikovat původní vrstvu a duplikátu nastavit styl krytí na Násobit (Multiply) a zamaskovat.

Pozn. Pokud na následující obrázek (či na svou tvorbu) koukáte na ne zrovna kvalitním displeji, tak je možné, že rozdíl ani neuvidíte. Ale je detail, který rozhoduje o tom, zda je montáž uvěřitelná či nikoli. Odstíny jsem možná až moc přepískl, aby byl rozdíl znatelnější. Obecně ale stačí dobarvení mírné – zkrátka aby barva nebyla černá / bílá.

StinySpatneDobre

illustrator

Jak sjednotit dva koncové body křivek tak, aby se setkaly na půl cesty?

  1. Pomocí nástroje Přímý výběr [ A ] vybereme dané dva (či více) body.
  2. Přejdeme do Objekt > Cesta > Sjednotit [ ALT + CTRL + J ]
  3. Vybereme, zda chceme body sjednotit na vodorovné ose, svislé ose či v obou osách.

Tento postup je vhodný pro případy, kdy tvoříte komplikované tvary a někdy se vám stane, že se dva body divně překrývají a vy je chcete mít na jednom místě.

Sjednotit

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář