Sedmero nástrojů: 3

Ve třetím sedmeru nástrojů se seznámíme s nástrojem obnovení, uložíme si mřížku zkapalnění, vybereme kapátkem barvu mimo oblast programu, ořízneme nepotřebné pixely, budem kreslit do průhledna a gumovat štětcem, nastavíme si poměr výběru a naučíme se přesně posouvat.

nastroj

Nástroj obnovení

Provedli jste spoustu úprav, které jste si náhled rozmysleli, ale před které už se nemůžete vrátit, jelikož v historii takový počet kroků není? To máte pech. Vlastně.. možná nemáte – pokud víte, že jste soubor během posledních úprav neuložili, můžete se vrátit k poslednímu uloženému stavu za pomocí Obnovení, které naleznete v nabídce Soubor, anebo jej zavoláte klávesou [F12].

Stejného řešení se dá dosáhnout i tím, že zkrátka soubor zavřete bez uložení a znovu otevřete. Ale toto je znatelně rychlejší cesta.

Obnoveni

 

Mřížka zkapalnění

Nejspíše každý z vás někdy zkusil použít nástroj Zkapalnění. Dá se s ním pěkně vyhrát a tvořit například zajímavé karikatury. Co ale málokterý uživatel tohoto nástroje ví, je to, že jde jakékoli zkapalnění uložit.

Celý nástroj totiž pracuje na principu deformace základní mřížky (v angličtině mesh), přičemž každou deformaci si zaznamená. Vy si tyto záznamy můžete uložit a kdykoli načíst (dokonce i v úplně jiném dokumentu).

Uložení se hodí pro případy, když máte rozpracované zkapalnění v nějakém dokumentu, ale potřebujete akutně odběhnout do jiného dokumentu (například po vás klient chce upravit nějaký banner). Pokud byste si mřížku neuložili, museli byste buďto aplikovat nedodělané zkapalnění, anebo úpravy stornovat a provést je později znovu. Takto si je ale můžete uložit a v budoucnu načíst a pokračovat v nich.

Stejně tak se hodí mřížku uložit, když máte z výsledku celkem dobrý pocit, ale chcete vyzkoušet i další úpravy a trochu experimentovat. V nástroji se sice jde přes [ CTRL + SHIFT +  Z ] vrátit v historii úprav, ale ta není neomezená a je možné, že byste se někdy k původní verzi neproklikali. Ale pokud si během postupu budete průběžně mřížku ukládat, můžete experimentovat, jak se vám zachce, jelikož se můžete kdykoli k daným úpravám vrátit.

Jak tedy na to?

  1. Nejprve si v nástroji Zkapalnění zaškrtněte [] Rozšířený režim a ve Volby zobrazení zaškrtněte [] Zobrazit mřížku. Ikdyž.. vlastně ani nemusíte, mřížka jde uložit i tak, ale minimálně je dobré si mřížku (pokud jste ji ještě neviděli) zobrazit a zamyslet se nad tím, jak vlastně nástroj funguje.
  2. Kdykoli budete chtít, klikněte na ikonu [ Uložit mřížku ] a někam si ji uložte.
  3. Kdykoli budete potřebovat, načtěte si mřížku přes [ Načíst mřížku ].

Mesh

 

Kapátko odkudkoli

Víte, že barvu můžete kapátkem nabrat nejen z plátna obrazu, ale i mimo něj? Že jde vybrat barva třeba z právě otevřené webové stránky? Stačí si program zmenšit tak, abyste na obrazovce viděli jak program, tak danou webovou stránku, klikněte kapátkem kamkoli na plátno, držte myš a přesuňte ji na místo mimo program, odkud chcete barvu vzít. Jakmile ji najdete, pusťte myš a máte ji.

KapatkoOdkudkoli

 

Oříznout podle

Máte někdy na plátně kus obrazu, který je umístěn na průhledném pozadí a který chcete vyříznout? Nejspíš sáhnete po nástroji Ořez a postupně zmenšíte okraje plátna tak, dokud nesahají k okraji obrazu. Sice nejde o nic extra zdlouhavého, ale existuje daleko rychlejší řešení: Obraz > Oříznout podle a vyberte oříznutí podle Průhledných obrazových bodů. Automaticky máte nastaveno, aby se odřízly pixely nahoře, dole, vlevo a vpravo, ale můžete si kteroukoli stranu odškrtnout dle potřeby.

OriznoutPodlePruhledne

Podobně můžete oříznout i pozadí, které průhledné není. Například když dostanete fotku malého produktu, okolo kterého je kilometrové bílé pozadí a chcete si pro budoucí použitívyříznout pouze daný produkt. Nemusíte ručně štelovat nástroj ořez, stačí, když opětp ůjdete do Obraz > Oříznout podle a zaškrtnete oříznutí podle Barvy levého horního bodu, vezme program v úvahu barvu pixelu v levém rohu a ořízne obraz ze všech stran až tam, kde najde pixel jiný. Stejně funguje i oříznutí podle pravého dolního rohu.

OriznoutPodleLeveho

 

Kreslení do průhledna a gumování štětcem

Víte o tom, že můžete kreslit „do průhledna“? Stačí vzít nástroj Štětec a nastavit mu režim Vzadu. Tím štětci řeknete, aby ignoroval pixely, které už jsou vyplněné a kreslil pouze do pixelů průhledných.

Když už jsem nakousl režimy, naleznete tam ještě jeden speciální režim a to Odstranit – ten z vašeho štětce prozměnu udělá gumu. 🙂

RezimyStetce

 

Poměry a velikosti výběru

Potřebujete tu a tam vybírat perfektní čtverec anebo perfektní obdélník obdélník v poměru třeba 2:1? Pokud vybíráte čtverec, je to snadné – při vytváření výběru podržíte [ SHIFT ] a je to, proporce se drží v rámci dokonalého čtverce. Ale co když chcete vybrat ten obdélník 2:1? Anebo třeba 16:9 (řežete-li si například obrázek na pozadí plochy), jak takový obdélník vybrat?

Aktivujete nástroj výběr [ M ] a v horní liště nastavíte Styl: Pevný poměr a vyplníte požadovaný poměr šířky a výšky. A pokud chcete vytvořit výběr konkrétní velikosti, můžete zvolit Styl: Pevná velikost a nastavit si ji dle potřeby. Totéž funguje i u elipsovitého / kruhového výběru.

Marquee

 

Přesný posun

Potřebujete posunout objekt přesně o 100 px doleva? Nemusíte sledovat pravítko a se zaťatými zuby tvar posouvat. Postačí, když jednoduše zapnete transformaci a v horním panelu souřadnic změníte pozici X – aktuální hodnotu snížíte o stovku, odsouhlasíte a je to.

Škoda, že ve Photoshopu (alespoň je v CS6, nevím, jak v nových verzích) nefungují matematické funkce, jako v Illustratoru, kde stačí do okénka za hodnotu napsat třeba -150 anebo /2 anebo *5 a automaticky se vypočte nová hodnota. Pokud tedy posouváte objekt o nezvyklý počet pixelů, budete potřebovat kalkulačku. 🙂

PresnyPosun

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

2 thoughts on “Sedmero nástrojů: 3

  1. Vida… toho kreslení do průhledna jsem si nikdy nevšiml.

    Co se týče těch matematických funkcí, tak Photoshop to umí, když se přepne „do režimu design space“… což je v podstatě k ničemu s tím co design space zatím umí 😀 Před pěti lety dal do feedback fora někdo feature request: feedback.photoshop.com/photoshop_family/topics/photoshop_allow_simple_maths_in_number_fields?topic-reply-list%5Bsettings%5D%5Bfilter_by%5D=all můžete hlasovat a psát komentáře, jestli to chcete.

    1. Režim design space ani neznám. 🙂 No, nevím, jestli má cenu hlasovat, když se za 5 let nastřádalo jen 65 hlasů. 😀 Ale podle mě to do PS dřív či později zavedou.. do té chvíle holt bude potřeba kalkulačka, anebo použití gridů.

Napsat komentář