Sedmero Illustratoru: 3

Ve třetím sedmeru Illustratoru se naučíme super věci: zarovnávat podle vzhledu, vynucovat kotevní body, obnovovat ohraničovací rámeček, chytat rohy objektů, přesouvat plátna bez přesunu objektů, zarovnávat na klíčový objekt a seznámíme se s pomocníkem pro výběr harmonických barev.

illustrator

 

Zarovnání podle vzhledu

Objevení tohoto fígle byl pro mě dar z nebes. Pracujete někdy s vícero tvary, přičemž některé obrys nemají a některé ano? A už jste se někdy snažili tyto objekty ručně zarovnávat, aby například jeden tvar sahal až tam, kam sahá obrys jiného tvaru? Pokud ano, tento tip si zamilujete.

V Illustratoru je totiž možné v Předvolbách (CTRL + K) zatrhnout [] Použít hranice náhledu, což v praxi znamená, že jakékoli zarovnávání nebude brát v úvahu základní tvar (dle kterého se zarovnávací operace provádí), ale místo toho bude brát v úvahu celkový vzhled, tedy včetně obrysů. Paráda, ne? 🙂

ZarovnaniPodleVzhledu

 

Vynucený kotevní bod

Chtěli byste někdy vytvořit takovou cestu, ve které se některé kotevní body vzájemně překrývají? Když však při běžném kreslení perem kliknete na místo, kde už nějaký kotevní bod je, tak se automaticky odebere. Co s tím? Jednoduše podržte před kliknutím klávesu SHIFT a Illustrator si vynutí nový kotevní bod v místě, ve kterém chcete.

VynucenyKotevniBod

 

Obnovení ohraničovacího rámečku

Asi to znáte, když natočíte třeba kružnici anebo čtverec anebo jakýkoli tvar, natočí se spolu s ním i jeho ohraničovací rámeček – taková ta čára se čtverečky kolem tvaru, kterou když chytnete, tvar můžete libovolně transformovat.

V běžných případech je toto automatické natáčení fajn, ale někdy byste rádi právě natočený tvar deformovali klasicky, tedy vodorovně a svisle, což ale nyní není možné. Vlastně.. je, je to možné – stačí vejít do Objekt > Transformovat > Obnovit ohraničovací rámeček. Tadá, rámeček je opět vodorovný a svislý.

ObnoveniOhranicovacihoRamecku

 

Chytnutí rohu

Chcete někdy chytit konkrétní rohový bod a posunout jej na jiné místo? Pravděpodobně narazíte na zádrhel – když rohový bod chytíte, program vám neumožní posun, nýbrž si automaticky myslí, že chcete tvar transformovat. To je pech. Naštěstí existuje řešení – dočasné vypnutí ohraničovacího rámečku přes CTRL + SHIFT + B. Ohraničovací rámeček je vlastně transformační rámeček, takže jakmile jej skryjete, není možné provést ruční transformaci a vy můžete chytnout jakýkoli bod a posunout, kam potřebujete. Poté, přes stejnou zkratku, rámeček vrátíte.

SkrytiOhranicovacihoRamecku

 

Přesun plátna bez objektů

Pracujete-li občas s plátny a potřebujete-li občas plátna posouvat, asi víte, že v základním nastavení se spolu s plátnem posouvají i objekty. Ve většině případů je to super, aspoň nemusíte zvlášť přesouvat i grafiku. Ale občas, máte-li blízko vedle sebe více pláten, tak pokud některé z nich chcete posunout, je možné, že do něj zasahují objekty, které vyčuhují z plátna jiného a jakmile plátno posunete, posunete i tyto zasahující objekty. Anebo zkrátka někdy chcete posunout plátno tak, aby grafika zůstala na místě.

Jak toho docílit? Při aktivovaném nástroji Kreslící plátna se mrkněte na horní panel a odklikněte první ikonku napravo od názvu plátna, která se stará o uchycení objektů k plátnu při jeho přesunu. Poté si můžete plátna posouvat kamkoli chcete a grafika zůstane tam, kde byla. 🙂

PresunPlatnaBezObjektu

 

Klíčový objekt

Potřebujete někdy sadu objektů zarovnat dle jednoho konkrétního? Například takto?

KlicovyObjekt-Zarovnani

Využijte k tomu tzv. klíčový objekt – objekt, který dle kterého se bude zarovnávat. Nejprve vyberte požadovanou sadu objektů. Poté můžete buďto ručně v panelu Zarovnání nastavit Zarovnání na – klíčový objekt, anebo, daleko rychleji a pohodlněji, jednoduše po výběru objektů klikněte myší na požadovaný objekt. Pokud se okolo něj vytvoří obrys, máte vyhráno a můžete zarovnávat.

KlicovyObjekt

 

Harmonie barev v Illustratoru

Máte rádi harmonii barev? Tedy výběr barev na základě barevného kola? Pokud vám tento pojem nic neříká, doporučuji vygooglit a pro tuto chvíli postačí informace, že harmonicky vybrané barevné kombinace působí.. nu, harmonicky, příjemně, přirozeně, krásně.

A víte o tom, že se v Illustratoru ukrývá pomocník pro výběr harmonických barev? Jedná se o panel Color Guide, respektive Výběr barev v české verzi. V základním nastavení je tento panel připnut hned vedle panelu Barva. Pokud tomu tak není, zobrazte jej pomocí Okna > Výběr barvy, anebo pomocí zkratky SHIFT + F3.

Tento panel pracuje s aktuálně aktivní barvou a zobrazí k ní mřížku dalších barev. V této mřížce je aktivní barva vždy nahoře uprostřed (míří na ni v panelu malá šipečka). Například takto můžete hledat barvy pro nasvětlování ilustrací, tedy když potřebujete světlejší odstín a tmavší odstín dané barvy tak, aby ale působil přirozeně (při ručním míchání to obvykle člověk dokonale nesmíchá a vždy bude například barva modrého stínu trochu modřejší anebo fialovější, než by měla být). Je možné navíc kliknout na šipečku (viz náhled níže) a zobrazit si jiné pravidlo harmonie – například doplňkové barvy, analog, monochrom apod.

A jak pak tyto barvy použít? Jednoduše klikněte do mřížky barev a vybraný objekt se vám do zvolené barvy zabarví. 🙂

VyberBarev

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

4 thoughts on “Sedmero Illustratoru: 3

  1. Pavel

    Zdravím,

    děkuji moc za všechny super tipy, stránky jsem našel až nedávno, takže mám co dělat abych to všechno prošel 🙂

    Mám ale poznámku k tipu Chytnutí rohu. Není ani potřeba vypínat transformační rámeček. Jde to tak, že se objekt neoznačuje, ale pouze se najede na jeho roh. A šup, už jde přesouvat roh na roh 🙂

    1. Zdravím Pavle,

      vítej na blogu, jsem rád, že jsou tipy užitečné.

      S tím chytnutím rohu máš pravdu, to jsem popravdě už dlouho nevyužil, jelikož tak jde chytnout jen objekt navrchu. Pokud bychom chtěli chytnout ten světle modrý čtverec, který je v ukázce v článku, tak by chytnout za pravý dolní roh nešel. Proto mi přijde toto dočasné vypnutí okrajů jako univerzálnější řešení, jelikož můžeš chytit cokoli, zobrazí se ti okraje objektu a můžeš chytnout i rohy, které jsou vespod. 🙂

      Každopádně člověk to využije spíš u složitějších tvarů, u běžných obdélníků stačí chytit objekt kdekoli a díky automatickým vodítkům snadnou „připnout“, kamkoli je potřeba. 🙂

      T.

      1. Pavel

        Zdravím,

        ať to zkouším jak to zkouším, nenašel jsem situaci v tvé ukázce, v které by můj postup nešel. Pokud jsi nemyslel dolní pravý, ale tmavě modrý. V tom případě je zkratka k nezaplacení 🙂

        1. Zdravím,
          popravdě jsem se v tom už zamotal a zapomněl své myšlenkové pochody z minulého týdne. 🙂 Asi jsem to myslel tak, jak píšeš – tmavě modrý, to dává smysl. 🙂

          T.

Napsat komentář