Inteligentní objekty

S inteligentními objekty jsme se v sedmerech setkali již několikrát. Dnes se pokusím tuto tematiku rozvést a přiblížit ji pro všechny, kteří třeba stále tápou, co to je, kde to bydlí a čím se to živí. 🙂 Doufám, že po dnešním článku si smart objecty oblíbíte natolik, jako já.

 

A co že to tedy je?

Inteligentní objekt, nebo-li Smart object, je kontejner uchovávající nějaký obraz. Ovšem na plátně jej prakticky nerozeznáte od klasické vrstvy – je to totiž stále nějaká fotografie, tvar či textová vrstva. Liší se tedy jen tím, že je daný objekt zapouzdřený do kontejneru.

Vnímat to můžete jako klasické dokumenty, kdy máte složku s obrázky a jeden obrázek bude zazipovaný – stále tam je, jen je „ochráněn“ v archivu a dostanete se do něj až otevřením archivu.

 

A k čemu že to je?

Slouží k jakési ochraně obrazových bodů uchovávaného obrazu. Což znamená například to, že pokud máte smart object o velikosti 1000×1000 a zmenšíte jej na velikost 100×100 a za pár minut práce si uvědomíte „jejda, já bych to vlastně chtěl/a mít 500×500“, tak po zvětšení této vrstvy ze 100×100 na 500×500 se obraz rozmaže. To jednoduše proto, protože zmenšením se zmenšuje počet obrazových bodů a mnoho z nich se jich vytrácí. Tudíž, po opětovném zvětšení, není co zvětšovat, jelikož zmizelé body již rekonstruovat nejdou.

To ovšem neplatí u inteligentních objektů. Ty lze kdykoli zmenšit a poté kdykoli zvětšit, aniž by se jakákoli obrazová informace vytratila. Samozřejmě lze zvětšovat, beze ztráty kvality, pouze na 100% velikost původní fotografie. Nad 100% se již také body dopočítávají a fotografie je rozmazaná, ale to už se nedá nic dělat.

Další obrovskou výhodou inteligentních objektů je to, že pokud daný objekt například transformujete do perspektivy anebo prokřivíte, tak po odsouhlasení se obraz nevyrastruje jako u běžné vrstvy, ale jakmile opětovně zapnete transformaci, uvidíte všechny kotevní body a radiusy tak, jak jste je nastavili a můžete jimi znovu manipulovat.

Všimněte si na náhledu také toho, že po zmenšení se při u klasické vrstvy při zapnutí transformace opět objeví nanovo velikost 100%, zatímco u inteligentního objektu se uchovávají procenta relativně vzhledem k původní velikosti. Také dosti užitečná věc.

SmartSeznamko

A jak vypadá?

Inteligentní objekt poznáte podle miniaturní ikonky u náhledu vrstvy.

Ikonka

 

A  jak ho upravím?

Dvojkliknutím na náhled vrstvy vstoupíte do kontejneru, který se tváří jako klasický dokument. Nyní provedete nějaké úpravy a to nejdůležitější – uložíte pomocí [ CTRL + S ]. Zapomeňte na Uložit jako, funguje to pouze přes Uložit.

Poté můžete, ale nemusíte, kontejner zavřít a vrátit se k původnímu dokumentu, kde se inteligentní objekt mezitím aktualizoval. Je tedy možné si zobrazit vedle sebe hlavní plátno a dokument s objektem a průběžně provádět úpravy a ukládat přes [ CTRL + S ] a okamžitě vidět, jak vypadá aktualizace.

Otevreni-editace

Ale jak ho vlastně vytvořím?

1. Ručně

Přímo ve Photoshopu – pravým kliknutím na vrstvu a vybráním Převést na inteligentní objekt.

 

PrevestNa

2. Zdroj přetáhnutím

Pokud máte v Předvolbách zaškrtnuto [] Umísťovat nebo přetahovat rastrové obrazy jako inteligentní objekty, tak kdykoli (např. z průzkumníku) „chytnete“ obrázek a přetáhnete do programu, vloží se jako inteligentní objekt. Nebo spíše, jak tomu říkám já – ne zrovna inteligentní objekt. Proč tento název? Nu, on sice v základu funguje podobně – je možné ho opakovaně zmenšovat a zvětšovat beze ztráty kvality.

Ovšem velký problém je v tom, že po otevření jej nejde tak snadno upravit. Jakmile totiž vytvoříte jakoukoli novou vrstvu (byť vrstvu přizpůsobení), tak to při [ CTRL + S ] vyhodí okno s jakousi složkou Temp a program se táže, kam chcete soubor uložit. To je špatně, to se dít nemá a ikdyž jej někam uložíte, nic se v hlavním dokumentu nestane. Jediná možnost, jak vnitřek kontejneru upravit je ten, že po ukončení úprav vyberete veškeré vrstvy a sloučíte je přes [ CTRL + E ] do jednoho obrazu. Poté se při ukládání program na nic neptá a v hlavním souboru se objekt aktualizuje. Asi je vám hned jasné, že to není zrovna pohodlná metoda.

Ovšem je to vynikající do situací, kdy víte, že nepotřebujete obraz nijak upravovat a jde vám jen o hraní si s velikostí. Kupříkladu pokud někam vkládáte různé fotografie a hrajete si s jejich kompozicí a každou chvíli je zmenšujete či zvětšujete, je určitě sáhněte po této metodě. V ostatních případech otevřete obraz v programu klasicky a zkopírujte jej do hlavního dokumentu, kde jej přeměňte na inteligentní objekt ručně.

Predvolby

 

Ukázka přetáhnutí níže. Nemusíte přetahovat jen JPG/PNG apod., lze přetahovat např. i celé PSD dokumenty. V tomto případě již jde kontejner volně upravovat a ukládat přes [ CTRL + S ]. A původní PSD dokument uložení v dokumentech bude nedotčen, toto je pouze kopie.

Pretahnuti

3. Zdroj z jiného programu

Méně tradičním způsobem je zkopírování z jiného programu, například Illustratoru. Pozor, pokud kliknete pravou myší v Illustratoru, možnost kopírovat tam nenajdete. Lze to jedině přes zkratku [ CTRL + C ]. Poté přepnete do Photoshopu a použijete [ CTRL + V ]. V okně, které vyskočí, vyberete první možnost – Vložit jako inteligentní objekt.

Občas se stane, že se nic nestane. Netuším, čím to je, ale zkrátka občas je potřeba přepnout zpět do Illustratoru, objekt označit a opět zmáčknout (asi silněji?:)) zkratku pro kopírování. Dřív či později to zabere.

Nu a jakmile je to ve Photoshopu, chová se to jako vektor a tudíž neexistuje žádná originální velikost (přestože si Photoshop pamatuje 100% velikost jako tu, ve které tvar do programu vložíte) a inteligentní objekt můžete zmenšit klidně na tisíce procent.

Po dvojkliknutí na náhled vrstvy se ovšem nedostanete do kontejneru, ale přímo do Illustratoru, kde můžete daný zdroj upravit a stejně jako u kontejneru uložit přes [ CTRL + S ], čímž se aktualizuje objekt ve Photoshopu.

PS. Objekt si pamatuje i přesnou pozici, kterou grafika v Illustratoru měla, takže pokud byl mimo plátno, nelekněte se, když se po rozkliknutí zobrazí prázdné plátno Illustratoru. Zkrátka pohled oddalte a najděte, kde se tvar nachází.

Zkopirovani

 

Duplikáty inteligentních objektů

Pokud chcete vytvořit duplikát inteligentního objektu, který se bude aktualizovat pokaždé, co upravíte zdroj, stačí vrstvu duplikovat přes [ CTRL + J ], respektive běžným způsobem, jako byste duplikovali kteroukoli jinou vrstvu.

Tímto způsobem se vytváří vizualizace, kde jsou například rozházené stovky vizitek, vy jednu z nich otevřete, upravíte zdroj a veškeré další vizitky se aktualizují a zobrazí totéž. Vynikající věc.

 

Duplikace

 

Smartception

A ano, do inteligentního objektu můžete vkládat i inteligentní objekty. 🙂 Vždy je pak tedy potřeba proklikat se až k tomu prvotnímu zdroji obrazu, který je nutné uložit, vejít do úrovně vyšší – opět uložit a poté až se výsledky zobrazí v úrovni nejvyšší. Ale nenechte se omezovat třemi úrovněmi, jděte… hlouběji.

Zde je ukázka, co se dá dělat s deseti úrovněmi:

Smartception

 

Nové kopie inteligentních objektů

Možná vás teď napadá otázka – nojo, ale co kdybych chtěl/a duplikovat inteligentní objekt (abych zachoval/a perspektivu, filtry apod.) tak, aby když upravím jeden zdroj, tak aby se aktualizoval opravdu jen ten jeden objekt a ne i duplikát?

Na toto slouží pravé tlačítko myši a výběr možnosti Nový inteligentní objekt kopírováním. V tomto případě se na oko duplikuje vše, ale vytratí se spojitost mezi originálem a kopií.

NovyObjekt

Inteligentní filtry

Největší parádou jsou asi inteligentní filtry. Pokud u fotografie použijete například rozostření a po chvíli si uvědomíte, že to je možná rozostřené moc, máte smůlu, už to nejde vrátit. U inteligentních filtrů nejen že jdou zpětně filtry přenastavit, ale lze je i maskovat, kombinovat, skrývat je anebo dokonce jim nastavit různé styly krytí (což je specialitka, u klasických filtrů nic takového není možné).

A ne, nejde o nic složitého. Filtr totiž přidáte úplně stejně, jako běžné vrstvě – tedy přes nabídku Filtr. A co vše jde tedy s filtrama dělat? Mrkněte na obrázek:

 

InteligentniFiltry

Inteligentní text

Ne, inteligentní objekty bohužel nezvládnou vytvářet inteligentní texty pro vaši grafiku. Zvládnou ale něco zajímavého, co se může hodit v případech, že máte uvnitř dokumentu několik totožných slov (např. v jednom jazyce) ve zvláštních vrstvách, které poté chcete hromadně doupravit. Ideální např. pro newslettery.

Namísto několika zvláštních vrstev vytvoříte jedinou textovou vrstvu, do které napíšete požadovaný text, převedete do inteligentního objektu a následně tuto vrstvu duplikujete. Poté duplikáty rozmístíte a pak můžete kdykoli do kteréhokoli duplikátu vstoupit dvojklikem, text upravit, uložit a tím se aktualizuje ve všech ostatních duplikátech.

Na obrázku je vidět, jak něco takového může vypadat.

 

InteligentniText

Bohužel při převodu textové vrstvy na inteligentní objekt se nastaví, že aktuální velikost je 100% a pokud budete chtít objekt zvětšovat (což u textu jako takového není problém), musí se otevřít kontejner, roztáhnout plátno, zvětšit textovou vrstvu a uložit. Tím se zvětší i objekt v hlavním dokumentu. Je to mírně otravné, takže se to hodí spíše jen do situací, kde víte, že písmo zvětšovat už nebudete.

 

Transformace zkopírovaných vektorů do perspektivy

Pokud zkopírujete vektor z Illustratoru a chcete nový vektorový inteligentní objekt transformovat do perspektivy – např. při tvorbě vizualizace – tak se setkáte se zádrhelem. Pokud zapnete transformaci přes [ CTRL + T ] a za držení levého [ CTRL ] kliknete myší na kterýkoli roh a táhnete, tak se neprovede klasická deformace, kterou znáte, ale pouze jakési naklonění. Toto naklonění vypadá tak, že když chytnete pravý horní roh a táhnete doleva, posouvá se s ním i levý horní roh. Pokud táhnete dolů, posouvá se s ním pravý dolní roh atd.

SpatnaPerspektiva

To ale nikdo nechce, vy potřebujete táhnout každým rohem zvlášť a vrstvu tak vhodně zasadit do perspektivy. Jak na to?

  1. Zkopírujte do dokumentu danou grafiku, kterou chcete deformovat.
  2. Nad touto vrstvou vytvořte obdélník (přes nástroj Tvar), který bude pokud možno stejně široký a stejně vysoký, jako daná grafika.
  3. Tento obdélník převeďte na inteligentní objekt.
  4. Dvojklikem vstupte do kontejneru a sem vložte požadovanou grafiku.
  5. Vše krom této grafiky (tedy před chvíli vytvořený obdélník) skryjte, ať je tato grafika na průhledném pozadí. Uložte.
  6. Vraťte se zpět do hlavního dokumentu, zapněte transformaci inteligentního objektu a pokud podržíte [ CTRL ] a kliknete na jakýkoli roh transformace, můžete jím posunout kam chcete. Tadá.

Nevýhodou, stejně jako u inteligentního textu, je to, že se grafika někde uvnitř vyrastruje, takže při zvětšování se kvalita zhoršuje. Doporučuji proto vytvořit daný obdélník (a tudíž i v něm vnořené logo) několikrát větší, než v dokumentu potřebujete. Protože poté budete moct pracovat se zmenšeninou objektu a kvalita by se vytrácet neměla.

SpravnaPerspektiva

 

Finta na zhloupění objektu

Někdy si během práce uvědomíte, že mít danou věc v inteligentním objektu je zbytečné a bylo by pohodlnější mít vše zpět v dokumentu. Jenže v historii již krok převodu na inteligentní objekt nenajdete. Jak to tedy zvrátit? Jak inteligentní objekt převést na hloupé vrstvy?

Finta na přenos obsahu inteligentního objektu zpět do dokumentu je jednoduchá.

  1. Otevřete inteligentní objekt.
  2. Odepněte okna hlavního dokumentu a otevřeného objektu od panelu (viz obrázek), abyste měli okna souborů vedle sebe.
  3. Podbarvěte všechny potřebné vrstvy v inteligentním objektu, chytněte a přetáhněte do hlavního souboru. Tím přesunete do hlavního dokumentu vše potřebné v původní velikosti a inteligentní objekt můžete smazat.
  4. Pokud je hlavní dokument (co do pixelů) stejně veliký, jako vnitřek objektu, podržte při přetahování [ SHIFT ] a tím umístíte vše přesně na totéž místo.

Jak odepnout panely a jak přesunout vrstvy:

Odepnuti

Presun

 

To je nějak moc supr. Má to nějakej háček, že jo?

Ano, má. Kontejner je součástí dokumentu a pokud například do souboru 100×100 vložíte jako inteligentní objekt fotografii 1000x1000px, kterou převedete na inteligentní objekt, bude mít soubor daleko větší velikost. To proto, že uchovává informace o fotografii 1000×1000, zatímco pokud se jedná o klasický rastr 100×100, je velikost zanedbatelná. Ovšem za to, co vše inteligentní objekt nabízí, to stojí.

 

Vyrastrování objektu

Navážu na výše zmíněný háček. Pokud máte práci hotovou a chcete kupříkladu soubor předat dál, ale nechcete zasílat stomegový dokument jen proto, že ve svém 1200x800px obraze máte několik inteligentních objektů, které obsahují zmenšeniny fotografií v řádu desítek megapixelů, tak jakmile jste se vším spokojeni, klikněte na objekt pravou myší a zvolte Rastrovat vrstvu. Vizuálně se vůbec nic nezmění, vše bude vypadat stejně, jen přijdete o možnost upravovat zdroj inteligentního objektu.

 

Závěr

Doufám, že jsem vše napsal srozumitelně a že jsem pomohl těm, co si v této problematice nebyli moc jistí. Já už si práci bez inteligentních objektů nedovedu představit. Už jen z tohoto důvodu bych nedokázal pracovat v čemkoli jiném, než ve Photoshopu, tedy pokud by někdo koncept inteligentního objektu nezkopíroval. 🙂

Pokud by to ale přecijen stále nebylo srozumitelné, doporučuji omrknout i článek o chytrých objektech na Tutoriarts.

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly. Loga ale samozřejmě nejsou vším. Již přes 10 let se zajímám o digitální grafiku obecně. Baví mě se v ní vzdělávat a neustále se zlepšovat zejména v programech Photoshop a Illustrator. A jelikož jsem za ta léta nastřádal hromadu znalostí a užitečných tipů, rád bych se o ně s vámi podělil. Budu doufat, že vás něco málo naučím. 🙂

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

10 thoughts on “Inteligentní objekty

  1. Velmi podrobný a dobrý návod 🙂

    Jinak doplnění… Photoshop CC umí propojené inteligentní objekty. Funguje to tak, že např. mám logo, které mám na vizitce, letáku, webu, … to logo je vložené jako napojený inteligentní objekt. Jednou změním logo a potom v každém PSD do kterého je napojené se mi automaticky to logo/vrstva aktualizuje.
    https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/photoshop-linked-smart-objects.html?set=photoshop–whats-new–2014-06

    A další věc… pokud se v Photoshopu CC udělá kompozice uvnitř inteligentního objektu, tak se ty kompozice dají přepínat z rodičovského dokoumentu. Tzn. pokud mám ve smart objectu např. logo ve dvou variantách, tak ty varianty můžu přepínat a nemusím ani lézt dovnitř toho smart objectu… možná tím odpadá nutnost použít „nový inteligentní objekt kopírováním“, ale nemám to odzkoušené.
    https://helpx.adobe.com/photoshop/using/layer-comps.html#layer_comps

    Na inteligentních objektech mě nejvíce vadí, když upravím objekt a chci ho uložit k aktualizaci… občas mi to nabídne dialog pro uložení samotného obsahu inteligentního objektu místo akualizace změn do rodičovského souboru… a v něm pak musím najít ten uložený soubor a dát umístit do inteligentního objektu. Děje se to když mám inteligentní objekt s jednou rastorovou vrstvou a přidám tam např. vrstvu která mění kontrast. Hrozně to zdržuje… nevím jak se toho zbavit (krom sloučení všech vrstev do jedné)

    Jinak ještě zrovna u té změny textu by se dalo použít hledat a nahradit text. Jen je možné že nahradí i text, který nechci a ta funkce působí trochu neohrabaně, ale může se to občas hodit.

    1. Díky.

      Jj, o té propojenosti v CC jsem slyšel, zní to skvěle. O těch změnách kompozicí jsem vůbec nevěděl, to zní ještě lépe :D, ale bohužel CC zatím nepoužívám, tak si musím vystačit s klasickýma smart objectama.

      Jinak to, co popisuješ, jsou právě ty „ne zrovna inteligentní objekty“, co zmiňuju v článku. Ty je potřeba opravdu vždy slučovat. Holt si je potřeba dávat pozor na vkládání. Pokud je někde sebemenší šance, že budeš vnitřek upravovat, tak tam ten obraz nepřetahuj, ale otevři ho v novém okně a překopíruj. Případně, jako to dělám já, přetáhni obraz do dokumentu drag & dropem, čímž získáš ten falešnej smart object, potom tu vrstvu vyrastruj a znovu ji ručně převeď na smart object. Po prokliknutí už uvnitř můžeš dělat cokoli a nemusíš vrstvy slučovat.

      To hledat a nahradit text ani neznám. Ale jak píšeš, je možné, že to bude nahrazovat i něco, co nemá. Ale zas tam budou asi jiné výhody (bude to stále několik textových vrstev a ne objektů). Ještě na to v budoucnu mrknu, díky za tip.

      1. On tam Photoshop má i kontrolu pravopisu. Jednou jsem to úspěšně použil, když bylo více textu a spěchal jsem. Fungovalo to k mojí spokojenosti a našlo to nějaké překlepy, které mi utekly. Vždycky si říkám, že to musím používat častěji, když mě někdo upozorní na překlep.

  2. Mám tu jeden speciální tip. Adobe zveřejnilo všechny překlady k Photoshopu. cca 30 344 textů přeložených …daly by se tam najít zajímavé funkce, které jinak normálně nenajdeš.
    https://translate.adobe.com/adobe/projects/267/translate/category/3?page=923
    https://translate.adobe.com/adobe/projects/267/translate/category/2?page=811
    Zaujal mě kontext: {$$$/UKeyboardCustomization/HiddenShortcuts …což jsou klávesové zkratky, které v nastavení klávesových zkratek normálně vidět nejsou. Objeví se až v případě, pokud je zkratka už zabraná.

    Třeba tohle je zajímavá věc:
    Vložit efekty vrstvy bez nahrazení platných voleb prolínání
    nebo
    Vložit efekty vrstvy bez nahrazení platných efektů
    nebo
    Vložit efekty vrstvy bez nahrazení platných efektů a platných voleb prolínání
    Odstín a sytost s naposledy použitým nastavením

    Vypnout Styl vrstvy > Vržený stín bez dialogu
    tady jestli tomu dobře rozumím, tak na klávesovou zkratku můžu „nezobrazit“ vržený stín vrstvy a nemusím nikde nikam klikat do panelu vrstev nebo dialogu.
    nebo
    Vložit efekty vrstvy do svázaných vrstev bez nahrazení platných efektů a platných voleb prolínání

    1. Toho je nějak moc, v tom se vůbec nevyznám. 😀 Určitě je to zajímavý, ale pokud to správně chápu, tak tam jen popisujou (resp. překládají), co v programu je, ale není tam konkrétní ukázka, jak toho dosáhnout (jakou zkratkou), jop? Tak to je spíš kuriozitka, než vyloženě tip. 🙂 Každopádně díky za odkazy, pohybuješ se v zajímavých Adobe vodách, na takové věci vůbec nekoukám.

  3. Není tam návod, jak toho dosáhnout, ale tyhle skryté klávesové zkratky fungují obvykle tak, že si např. na „Vytvořit novou vrstvu“ nastavíš CTRL + SHIFT + N … a potom aniž bys musel nastavovat cokoliv jiného, tak na zkratce CTRL + ALT + SHIFT + N máš automaticky „Vytvořit novou vrstvu bez dialogu“ což je super zkratka, kterou používám snad 50× denně.

    V nastavení klávesových zkratek vidíš ale pouze vytvořit novou vrstvu a nikde tam není vidět možnost bez dialogu. Ale v okamžiku, kdy chceš na zkratku CTRL + ALT + SHIFT + N nastavit něco jiného, tak ti to řekne, že je si tím zrušíš tuhle skrytou klávesovou zkratku.

    Podobně to je s dialogem pro kopírování vrstvy. V CS5 všichni chtěli, aby CTRL + J umělo duplikovat libovolný počet libovolných vrstev a s velkou slávou to uvedli do CS6. Ale stačilo si nastavit např. CTRL + SHIFT + / na „Duplikovat vrstvy…“ (zobrazuje se dialog), ale při stisku CTRL + SHIFT + ALT + / to duplikovalo úplně všechno bez dialogu narozdíl od CTRL + J 🙂

    1. Už se v tom ztrácím. 😀 Do zkratek jsem zatím popravdě nijak nezasahoval a nic neupravoval. A CTRL+ALT+SHIFT+N mám na bočním tlačítku myši už hodně dlouho, takže vytváření nových vrstev je příjemná záležitost. 🙂

  4. Terka

    DOBRÝ DEN
    Mohu se zeptat? Když chci transformovat objekt (ne inteligentní) tak mohu „deformovat, jak chci, tedy každý roh jednotlivě (s klávesou Ctrl), pokud chci transformovat Inteligenta, tak to nelze a vždy se mi pohybuje i vedlejší bod, tedy obraz nejde zdeformovat, pouze naklonit nebo zkosit, ale nikoliv perspektivně. Nevím jestli jsem to napsala alespoň trochu pochopitelně:(… tyto objekty nejdou deformovat zcela? Nebo to nejde jen mě 😀
    Děkuji za odpověď

    1. Ahoj Terko,
      to jsem v článku nakousnul, v základu jde inteligentní objekt deformovat jen tak, jak popisuješ. Já to tedy řeším tak, že vytvořím obdélník, přes pravý klik ho převedu na inteligentní objekt, otevřu, vložím tam daný obraz a skryju pozadí, vrátím se do hlavního dokumentu a s inteligentním objektem už jde manipulovat tak, jak je potřeba. Vlastně zmínil jsem to před koncem článku – u nadpisu „Transformace zkopírovaných vektorů do perspektivy“, tak na to mrkni. 🙂

Napsat komentář